Gå til innhold

Skal pusse opp badet


Tobbi

Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse opp badet og sliter med å bestemme meg for hvordan jeg vil ha det.

På den ene siden tenker jeg "nøytralt, gjerne hvite vegger og gulv, tidløst interiør". Dette med tanke på at det er dyrt å pusse opp bad og jeg regner med (håper) at det blir mange år til neste gang. Hvis badet i utgangspunktet er et blankt lerret kan jeg variere looken ved å bruke fargesterke matter, håndklær, gardiner og diverse pynt for å freshe det opp. På den måten kan jeg enkelt fornye badet ofte uten å tømme lommeboka. Jeg er redd for at jeg fort vil bli lei om jeg velger å pusse opp badet i en stil som er moderne akkurat nå.

På den andre siden har jeg veldig lyst på noe som er kult og med litt "wow-faktor". Eller i det minste noen fargeklatter, som f.eks. små fliser i forskjellige blåtoner i dusjnisjen. Men det er jo dumt om jeg er lei av hele greia om et år eller to.

Når man ser gamle bad i dag er det jo ofte først og fremst farger og møbelvalg man reagerer på, ikke kvaliteten på arbeidet. Jeg ser for meg at det som er moderne i dag om noen år vil bli sett på som like stygt som man i dag synes om rosa badekar og fake grønne marmorplater på veggene fra 80-tallet.

Noen som har innspill? Hvordan har DU valgt å gjøre på ditt bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anjelika

Jeg ville gått for nøytralt og rolig. Hvite fliser på veggene, gjerne beige eller grått på gulvet. Du kan jo gjøre noen sprell for all del, men ikke velg noe som er krampetrendy i dag. Jeg synes f eks spa-stilen er litt kul med natursteiner i dusjen, men skal ikke se bort fra at det ser like håpløst umoderne ut om 5 år som glassbyggerstein gjør i dag.

Små fliser i blåtoner i dusjen høres ganske tidløst ut da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fliser er ikke så vanskelig å bytte ut om man skulle gå lei, og blått er en tidløs farge. Kjøkkenet mitt er like blått som det var i 91, men så og si alt annet er forandret. Feilen man har gjort tidligere er å velge fæle farger (rare nyanser av grønn, gul, rosa i eksempel) og har det over hele badet. Som det rosa karet eller grønne vasken.. I alle dager. Det er jo dyre ting.

Mitt bad ble ikke laget av meg, men min onkel. Og det har blåe gulvfliser og lister, med litt grått i de blå gulvflisene og en grå "border" på veggen, hvite veggfliser. Har levd med det i 6 år, og er ikke lei. Alt annet er hvitt.

Jeg er glad i gamle ting, men typiske gamle bad var bare ikke harmonisk.

Jeg synes forøvrig glassbyggesten kan se veldig stilig ut, og har mine tvil om at stenfliser blir uhyre moderne. De fleste vil nok forbinde de med dette tiåret, men det er trossalt bare stener, ikke rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat flyttet inn i nytt hus, der det var ny opppusset bad.

Gulvet er brune fliser og veggen er grønn/hvit/grå trevegg. Høres igrunn pyton å ha grønn vegg og brunt gulv, men det er døds lekkert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg noen bloggposter om bad. Masse linker etc som kanskje kan gi litt inspirasjon. www.nr14.wordpress.com

Jeg selv har valgt sort og hvitt på mitt bad. Klassisk og passer fint til mitt gamle hus samtidig som jeg enkelt kan skifte farge på tilbehør. Røde matter og håndklær til jul;)Litt kjedelig kanskje å safe med sort og hvitt men som sagt lett å freshe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt noe nøytralt. Ikke nødvendigvis helhvite fliser og sort gulv (det gir et ganske hardt inntrykk), men ville heller ikke avveket så veldig fra det. Foreldrene mine har nylig pusset opp to bad og har såvidt jeg husker relativt lysegrå fliser på veggene og mørkebrune på gulvet. Det er litt mykere, men likevel lett å "forme" med tilbehør. Jeg har forøvrig nettopp flyttet til en leilighet med nyoppusset bad med store hvite fliser på veggene og mørkegrå/sorte på gulvet, og i forhold til mitt forrige bad som hadde mye trehvitt, ser jeg at f eks bare et fint håndkle er mye mer synlig, fordi grunnlaget er så enkelt og ryddig :) Også tror jeg det er helt greit å f eks sette inn enkelte blå fliser i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pucifer

Velg det nøytralt. Det finnes såååå masse man kan gjøre da.

Man kan blandt annet kjøpe slike som man klistrer på flisene så de "får en annen farge", eller man kan kjøpe mønster som man setter på veggene.

ei jeg kjenner har bambusmønster som hun har klister på veggene, og det ble helt utrolig flott. Spesiellt med noen store grønne planter osv.

Høres veldig tacky og billig ut, men det er skikkelig fint, og ikke minst, blir man lei så tar man det ned eller bytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Vi skal pusse opp badet om ett år eller to, og har allerede bestemt oss for at vi skal tenke klassisk, praktisk og kvalitet. Ingen av oss er spesielt glade i å pusse opp, og da er det greit å ha noe som man ikke blir lei av etter noen få år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vi skal pusse opp badet om ett år eller to, og har allerede bestemt oss for at vi skal tenke klassisk, praktisk og kvalitet. Ingen av oss er spesielt glade i å pusse opp, og da er det greit å ha noe som man ikke blir lei av etter noen få år. :)

Veldig lurt! Vi pusset opp i skikkelig trendy stil for få år siden. Det har faktisk ikke gått av moten enda, men fy søren så upraktisk det er..

Bad bør først og fremst være praktisk, og så får dere ta det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig pusset opp badet og valgte lys beige fliser på veggene og gråbrune på gulvet. Som "avbrekk" her og der valgte jeg rader av små marmorfliser i beige, lys brunt og grått. Tidløst, men varmt og lekkert. Jeg så for meg at jeg skulle freche opp med håndklær og lys i sterke farger, men så ble det så fint i seg selv at det lille jeg har som "pynt" der inne går i samme fargetoner som flisene. Og så tenkte jeg praktisk, så jeg har myyye skapplass, og det er deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hvitt er utrolig kjedlig og altfor "standard" på bad. Skulle jeg pusset opp bad idag hadde jeg enten valgt et mørkt bad, med sorte eller mørkebrune fliser, eller beige eller grått. Men syns vask, baderomsinnredning og armatur er viktigst uansett. Er utrolig mye bra inspirasjon på nett rundt omkring.

Blå fliser ville jeg aldri valgt, minner meg om 90 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Veldig lurt! Vi pusset opp i skikkelig trendy stil for få år siden. Det har faktisk ikke gått av moten enda, men fy søren så upraktisk det er..

Bad bør først og fremst være praktisk, og så får dere ta det derfra :)

Oh, yes!

Vi skal i tillegg ikke ha helt hvite fliser. Ingen av oss liker det og i tillegg synes alt på dem. Ei heller helt glossy fliser av samme grunn. Ender nok opp med lys grå eller lys beige, eller noe annet som er lett å kombinere med andre farger. I tillegg så er belysning viktig! Må ha nok lys og godt lys, helt mørkt bad kunne f.eks ikke jeg hatt ettersom det skal være mulig å sminke seg der inne. Det hjelper ikke om belysningen er god dersom veggene stjeler alt lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Og husk at rustikke marmorfliser til 1500 kroner kvadratmeteren er veldig lekkert å se på, men absolutt håpløst å vaske!

*klok av skade*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne hadde jeg helt glemt bort. Takk for tilbakemeldinger!

Det ser ut som vi vil gå for stilrent og nøytralt, og heller freshe opp med matter/gardiner/pynt som kan byttes ut når man vil. Det er det jeg alltid har anbefalt for venner og familie når de pusser opp. Jeg ble bare så fristet av alt det fine jeg så i kataloger at jeg lot meg lede bort fra min praktiske sans et øyeblikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...