Gjest bente85 Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Vi passer en hund for tiden, og nå i det senere har hunden begynt og vise tegn til jokking, noe vi ikke har sett før. Han ta to frambeina rundt leggen min og skulle vel prøve seg. Noen tips? Jeg sa nei til han og skyvde han unna.
Gjest Huffsa Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Jokking er oftest et tegn på stress (ikke dominans som mange tror). Jeg ville bare sagt nei i en bestemt stemme og bedt hunden legge seg. evt lagt den i bur så jeg "tvinger" den til å slappe av hvis den ikke klarer å falle til ro.
Gjest bente85 Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 Jokking er oftest et tegn på stress (ikke dominans som mange tror). Jeg ville bare sagt nei i en bestemt stemme og bedt hunden legge seg. evt lagt den i bur så jeg "tvinger" den til å slappe av hvis den ikke klarer å falle til ro. Vi drev å lekte litt, jeg kastet litt leker og slikt til han, og det var da det begynte. Var etpar ganger. Nå har den lagt seg ned på gulvet, så slapper av nå.
Gjest Huffsa Skrevet 7. august 2010 #4 Skrevet 7. august 2010 Jaokei. Avslutt leken umiddelbart når han gjør det, slutt helst før så du ikke framprovoserer jokkingen.
Gjest bente85 Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Jaokei. Avslutt leken umiddelbart når han gjør det, slutt helst før så du ikke framprovoserer jokkingen. Det gjorde jeg. Når vet jeg at det er rett tid og avslutte på?
Gjest Huffsa Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Det gjorde jeg. Når vet jeg at det er rett tid og avslutte på? Det spørs jo på hunden, men jeg ville nok avsluttet når hunden er for giret/stresset. Du får prøve å se etter tegn han gir før han begynner å prøve seg, og avslutte når du ser tegn på at han snart vil jokke.
I.am.me Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 Det er derfor jeg liker tisper bedre, hehe :gjeiper: Neimen til alvor. Det du bør gjøre er å fjerne han fra situasjonen umiddelbart. Husk at det som er sekunder for deg, er minutter for hunden så så snart som du ser at han begynner å jokke skal du gå bort fra han til han roer seg ned. Så kan du sette han ut i bånd eller i hundegården en stund. Hvis dette pågår lenge, bør man vurdere å kastrere.
Auraya Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 (endret) Det er derfor jeg liker tisper bedre, hehe :gjeiper: Dette er da ett like stort problem hos tisper, når de blir stressa. Stressjokking blir heller ikke borte ved kastrering, det hjelper bare på hormonell jokking. Endret 8. august 2010 av Auraya
I.am.me Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Dette er da ett like stort problem hos tisper, når de blir stressa. Stressjokking blir heller ikke borte ved kastrering, det hjelper bare på hormonell jokking. Jeg fikk ikke med meg at det var snakk om stress-jokking?
Auraya Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 (endret) Hos voksne hunder skyldes jokking vanligvis stress, som Huffsa også forklarte. Hormonell jokking er også ganske vanlig hos tisper, foresten, både i puberteten og under løpetid. Endret 8. august 2010 av Auraya
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå