Katrine;) Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Jeg pleier å bruke denne oppskriften når jeg baker brød: http://www.mollerens.no/no/Oppskrifter/Brod/Anitas-Klibrod/ Brødene blir veldig gode, menofte faller skorpen av når jeg skjærer brødet i skiver, og de er såpass bløte at jeg ikke får dem ut av formene (deigen inneholder så mye væske at den klistrer seg til formen) Jeg vil helst unngå å steke brødene særlig lenge pga dannelse av skadelige stoffer, men hittil har jeg måttet steke brødene i opptil 2 timer for å få dem løsnet fra formene. Vil det være bedre å redusere væskemengden noe, slik at jeg får en mer sprø skorpe istedenfor mye? Det er vanskeligere å skjære brødet i skiver når det er så bløtt. Hva med å smøre formene med rapsolje/olivenolje? Har ikke gjort det før, men jeg ønsker ikke å bruke smør... Takker hjertelig for hva enn du har av råd!!
Gjest navnelapp Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Kva skadelege stoff er du redd for? Sjekk ut denne oppskrifta: http://altgodt.wordpress.com/2010/04/08/godt-kvardagsbrød/
SusanneGullet Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 Det er jo altid lurt og smøre forma før du setter brødet i ovnen da
Kenneth199 Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 Når du baker deigen så skal vel deigen slippe tak i bolla til slutt? Hvis den ikke gjør det så er det for mye væske i den.
Katrine;) Skrevet 8. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2010 Kva skadelege stoff er du redd for? Sjekk ut denne oppskrifta: http://altgodt.wordpress.com/2010/04/08/godt-kvardagsbrød/ Akrylamid... stoff som dannes når karbohydrater varmebehandles
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Anbefaler deg å lese denne. Så tørr du kanskje å steke brødet til det er spiselig neste gang. Dessuten er det mye mat som er verre på kreftfremkallende stoffer enn brød, så det er andre steder du bør sette inn støtet.
Ella_Grey Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Du kan tilsette mer mel hvis deigen er for løs, og hvis du ikke elter deigen nok kan du få noen av de problemene du nevner... Dekker du deigen med plast mens den hever? For det er viktig at den ikke tørker ut, da kan den heve ujevnt og skorpa løsner. Og så kan det hjelpe å smøre deigen/brødene med en nøytral olje /margarin/ smør før de settes inn i ovnen - da hindrer du at det dannes en tørr hinne utenpå brødet med en gang det kommer inn i ovnen, noe som kan føre til at skorpa løsner. Og du kan smøre formene med olje, men helst en olje uten så mye smak
Katrine;) Skrevet 8. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2010 Takk for svar Er det nødvendig å forheve deigen?
Ma03 Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Takk for svar Er det nødvendig å forheve deigen? For et bra resultat er det absolutt en fordel
tineline Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 Husk å kna deigen godt før heving, i opptil ti minutter, til den er smidig og slipper bollen (men stopp da). Kna bare lett når du baker ut, på dette tidspunktet er det om å gjøre å ikke gjøre deigen tung. Smør formen, eller kjøp non-stick. Hvis deigen er svært bløt, kan du redusere væsken, men er det veldig grovt skal det være fhv mye væske, da det vil svelle endel. Du kan også prøve litt høyere temperatur, men brødet lavere i ovnen
I.am.me Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Bare et lite tips til folk som liker ordentlig luftige, lette brød er å tilsette yoghurt naturell som en av ingrediensene Det blir utrolig god smak på brødene og de blir ikke så "tunge".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå