Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da hadde jeg nok en opplevelse av søvnparalyse i natt. Det var skikkelig ekkelt. Har ferie for tiden og derfor har det blitt en god del veldig sene kvelder. I tillegg går jeg på pencilin grunnet halsbetennelse og har derfor feber. Er derfor rimelig skjuk samt at hele døgnrytmen min er forstyrra. I går natt (tidlig morgen) hadde jeg problemer med å sove.

Etter noe tid klarte jeg tydeligvis å sovne, for jeg våknet av at jeg ikke klarer å røre meg en milimeter.

Hele kroppen er lammet,mens hjernen min er våken. Jeg klarer ikke røre en finger eller prate. Samboern min lå ved siden av og sov. Jeg prøvde desperat av all kraft å få han til å dytte på meg eller vekke meg (det kan hjelpe).

Så kommer det ekle. Jeg opplevde da at noen ( jeg trodde det var han ) reiste seg opp i senge og presset meg mot veggen med lårene, mens vedkommende sto lent over meg og kikket på meg. Jeg trodde det var sambo (øynene mine var lukket. Jeg tør nemlig ikke åpne dem. Gjorde det en gang og det var som å se under vann. Veldig ekkelt) .

Jeg prøvde da å få denne personen, som jeg trodde var sambo, til å vekket meg med å prøve få til noen lyder eller vifte med fingrene, men jeg fortsatte å presses mot veggen. Så lå jeg der helt stille og lot meg henfalle i søvnen. Da kjente jeg en kald vind, og jeg begynte å skjelve i armene mens det suste i ørene. Plutselig skvatt jeg opp.

Heeeelt jævlig opplevelse. Det var ikke sambo som presset meg mot veggen. Han lå rolig og putra i dyp søvn. jeg vekket han og fortalte alt. Han ble rimelig skremt

Dagen i dag har vært rar. Jeg er ullen i hodet, småkvalm og føler meg ganske så dårlig og trøtt.

jeg har lest litt om søvnparalyse i dag og forstår derfor mer hva det er . Opplevelsen av en annen person er kun et trykk i kroppen. Det er jo ingen andre der så det er kun hjernen min som i bevisst tilstand prøver å rasjonalisere fysiske opplevelser. Det er rett og slett en nevrologisk tilstand hvor man befinner seg mellom søvn og våken tilstand. Dette skyldes ofte svært ujevn døgnrytme, stress og utmattales.

Flere som har opplevd lignende ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det en del før, og det er skikkelig ekkelt. Ikke fikk jeg puste heller og innbilte meg at jeg lå på havets bunn i en boks. Det skjer som regel rett før jeg sovner, så nå merker jeg hvis det kommer til å skje og bråvåkner.

Har lest at man ofte ser syner når dette skjer. At man ser ting i rommet som ikke er der og slikt, og da tenker jeg at det forklarer hvorfor så mange tror de har blitt bortført av romvesen.

Skrevet

Hei

Jeg har ikke hatt en såå drøy opplevelse, men det hender noen ganger hvis jeg sovner på dagen/ettermiddagen at jeg rett å slett ikke GREIER å våkne. Jeg vil liksom våkne, men får det ikke til.

Det er jævlig ubehagelig. Kroppen er helt lammet, og hodet enten i sinnssykt dyp søvn, slik at jeg drømmer, eller så er jeg halvvegs våken.

HHar lett for å drømme mye rart samtidig.

Tenker på din opplevelse..det er ikke pencilinen som bidrar her?

Jeg ville sjekket med legen altså...

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke opplevd det, og er livredd for å gjøre det. Bare det faktum at man ikke kan bevege en eneste muskel, mens hjernen fortsatt er våken. Må være virkelig skremmende=/

Har lest en del om gammel overtro, og det er jo fra søvnparalyse dette med "maren" kommer fra. De store, skumle vesenene som paralyserte ofrene sine og såkalt red på brystkassen deres. Det synes jeg er litt fascinerende å tenke på.

Skrevet (endret)

- Er det andre plager som følger med det å våkne før lammelsen er over?

- Hos ca. en tredjedel opptrer søvnparalyse sammen med livaktige hallusinasjoner. Det kan være følelsen av at noen befinner seg i rommet, at man hører stemmer eller fottrinn, at noen setter seg på en og avstedkommer et veldig trykk for brystet osv. Noen kan også fortelle om ut-av-kroppen-opplevelser; at de svever over sengen og ser ned på kroppen sin, eller at de flyr over andre steder.

- Kan dette være årsaken til at noen tror de besøker andre kloder eller attakkeres av utenomjordiske vesener?

- Det er mulig. Opplevelsene beskrives i hvert fall som veldig sterke og ”annerledes”.

Hentet fra sinnetshelse.no

Endret av Rødtoppen86
AnonymBruker
Skrevet

Nå gruer jeg me litt til å sovne .. huff, har hørt om dette før, og håper ikke det skjer med meg !

Skrevet

Ikke noe å uroe seg for :) Så lenge man vet hva som skjer og at man faktisk kommer til å våken, så går det bra.

Skrevet

Hei

Har lest litt om dette og det er flere faktorer som bidrar, bla forstyrra søvnrytme og varme. Siden jeg går på penicilin og har feber, så tror jeg dette sammen bidrar til at jeg lettere opplever dette. Det eneste jeg merker etterpå er at jeg er veldig sliten. FØler meg nesten litt fyllesjuk og har vært ullen i hodet i hele dag. Jeg gruer meg også veldig til å legge meg, så derfor drøyer jeg litt, men samtidig kan jeg jo ikke sitte oppe i all evighet heller.

Jeg må nok bare mestre dette og prøve å tenke logisk neste gang det skjer. Det er ikke farlig, bare sinnsykt ubehagelig. Det verste var følelsen av at noen satte låra bak ryggen min og kjørte meg opp mot veggen. Det var det verste jeg har opplevd. Har hatt dette en del ganger før (lenge siden sist) og mellom 4-7 ganger i året, men aldri opplevd det så fysisk som i natt.

Tror jeg skal legge meg nå. Har jo ikke noe valg

:søvn:

Skrevet

Håper du får en god natt! Jeg har også opplevd dette i perioder, og når man vet hva det er, er det lettere å takle. Som du sier, det er ikke så mange andre muligheter enn å tenke klart og logisk, slappe av og la søvnen ta seg.

Skrevet

Det pleier å skje med meg i blandt.... Men nå har jeg lært å slappe av, som regler pleier jeg å bare sovne.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme en gang, men med ekstreme hodesmerter i tillegg.

Hos meg var det en liten blodpropp i hjernen som førte til paralysen.

Skrevet

Jeg opplevde dette noen ganger for flere år siden. Det merkelige med meg var at jeg absolutt ville skru på lyset, og fikk helt panikk når jeg ikke klarte å røre meg. Jeg ble etterhvert litt engstelig for å sove, men etter at jeg fant ut hva det var så ble jeg litt fascinert og ønsket å oppleve det igjen. Det har ikke skjedd til dags dato, så kanskje det er løsningen for å ikke oppleve det :fnise:

Skrevet

Jeg har opplevd søvnparalyse i forbindelse med Tolvon (er jeg ganske sikker på). Jeg hadde sparket av meg dynen, og lå nesten naken på sengen. Følte meg utrolig sårbar. Hørte en stemme som hvisket og kom nærmere og nærmere for å sluke meg, eller noe. Prøvde å bevege meg, men kroppen lystret ikke. Klarte ikke bevege en eneste muskel. Da jeg endelig klarte det, fikk jeg helt panikk og måtte skru på lyset.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes dette er veldig spennende.

En kompis av meg leker mye med dette, og sier at det er veldig intressant å åpne øynene.

Da ser man nemlig tingene man drømmer i rommet.

Men å ikke kunne bevege seg, det er skumle greier..

Skrevet

Hvis jeg sovner på dagen er det nesten garantert at dette skjer meg. Derfor unngår jeg å sovne på sofaen. Jeg behøver ikke å være syk eller gå på noen medisiner.

Ikke lenge siden jeg hadde det. Kunne ikke bevege noe eller våkne mer enn jeg var. Hørte helt tydelige stemmer i rommet. Trodde jeg hadde fått besøk og ville jo si hei.

En annen gang hadde jeg en sterk følelse av å sveve. Da kunne jeg bevege armene og kjenne underlaget under meg helt klart med hånda. Jeg ble livredd for å sveve langt bort eller falle ned. Jeg vet at jeg var litt våken fordi jeg hørte nyhetene på radioen.

Dette er en sprø og skremmende opplevelse. Har også hørt at det er vanlig å få dette hvis man sovner på dagen. Lurer på hvorfor??

Skrevet

Jeg synes dette er veldig spennende.

En kompis av meg leker mye med dette, og sier at det er veldig intressant å åpne øynene.

Da ser man nemlig tingene man drømmer i rommet.

Men å ikke kunne bevege seg, det er skumle greier..

Hvordan leker han med det? Mener du at han trener seg til å få det eller at han har det ganske ofte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...