Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest kravene til å få borteboerstipend. Altså at:

- skolen må være 40 km unna skolestedet

- det tar 3timer til studiestedet

- det er særlige omstendigheter som gjør at man ikke kan bo hjemme

Jeg bor på en liten plass hvor det er EN VGS i nærheten. Jeg bor nå hos moren min som bor 3 mil unna studiestedet, men kan ikke bo her for bussene korresponderer ikke på morgenen så kommer meg ikke på skolen før i 11 tiden og det er alt for sent. Og har IKKE lyst å bo hos pappa da det allerede er 4 barn som bor der og det rett og slett ikke er plass for meg. Jeg ser dette som "særlige" forhold som gjør at jeg ikke kan bo hjemme, men holder det egentlig...?? Noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Du burde ringe lånekassen å spørre.

Skrevet

Jeg fikk borteboerstipend selv om jeg bodde i samme by som skolen og moren min. Grunnen til det var at det ikke var plass for meg til å bo hjemme, så jeg bodde på hybel. Lånekassen trengte da planoversikt over leiligheten hvor moren min bodde, samt bekreftelse fra folkeregisteret på hvem som bodde der.

Det er nok mulig for deg å få stipend, men det er lurest å høre med lånekassen først, for de trenger isåfall en del papirer.

Skrevet

Jeg har lest kravene til å få borteboerstipend. Altså at:

- skolen må være 40 km unna skolestedet

- det tar 3timer til studiestedet

- det er særlige omstendigheter som gjør at man ikke kan bo hjemme

Jeg bor på en liten plass hvor det er EN VGS i nærheten. Jeg bor nå hos moren min som bor 3 mil unna studiestedet, men kan ikke bo her for bussene korresponderer ikke på morgenen så kommer meg ikke på skolen før i 11 tiden og det er alt for sent. Og har IKKE lyst å bo hos pappa da det allerede er 4 barn som bor der og det rett og slett ikke er plass for meg. Jeg ser dette som "særlige" forhold som gjør at jeg ikke kan bo hjemme, men holder det egentlig...?? Noen som vet? :)

Hvis du ikke kommer deg på skolen på grunn av dårlige bussruter bør du si i fra om dette til bussselskapet. Ellers må du snakke med lånekassen om borteboerstipend. Hvis du ikke kommer deg på skolen ved å bo hos moren din, og det ikke er plass til deg hos faren din, så vil jeg tro dette er gyldige som særlige grunner hvis du kan dokumentere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...