Gå til innhold

Budrunde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er veldig interessert i et hus til 2,2mill. Har ikke vært på visning ennå, men har sett fine bilder og beliggenheten er perfekt. Skal på visning neste uke og regner med å by på huset.

Som sagt så er prisantydning og takst 2,2mill. Vi har så klart lyst å få huset billigere - blir det helt feil å legge inn bud på 2mill? Eller bør man begynne høyere/lavere?

Vet at det allerede har vært en visning på huset uten at noen la inn bud.

Noen som ellers har noen tips å komme med? Har aldri kjøpt bolig før så vil gjerne ha råd om hvordan man skal gå fram og hva man bør huske på. Har liten lyst til å bli overkjørt av en litt for pushy megler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt så er prisantydning og takst 2,2mill. Vi har så klart lyst å få huset billigere - blir det helt feil å legge inn bud på 2mill? Eller bør man begynne høyere/lavere?

Vet at det allerede har vært en visning på huset uten at noen la inn bud.

Noen som ellers har noen tips å komme med? Har aldri kjøpt bolig før så vil gjerne ha råd om hvordan man skal gå fram og hva man bør huske på. Har liten lyst til å bli overkjørt av en litt for pushy megler..

Dere kan legge inn bud på så lite eller mye dere vil, spørsmålet er hvor lavt ned selger har mulighet til å gå. Jeg ville nok begynt lavere enn 2 mill også, jeg, 1 850 000,- for eksempel. Det kan hende at de kan "gi seg" på 2 mill, men hvis det er deres første bud, skjønner de sannsynligvis at dere har "mer å gå på", og vil avvise det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt ligge litt under prisantydning, men om budet blir for lavt kan dere som kjøpere bli oppfattet som useriøse, og dermed som noen selger ikke ønsker å innvolvere seg med. De siste gangene jeg har bydd på bolig, har jeg fått beskjed av megleren om at budet som legges inn bør være reelt for at kjøper skal gidde å ta det seriøst. 2 mill syns jeg det er greit å by, under det blir for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Feline.

Jeg ville bydd 1,9. I og med at de allerede har hatt en visning uten å få noen bud, så kan det jo hende de begynner å bli redd for å ikke få solgt og godtar et litt lavere bud. Det spørs jo litt hva som er grunnen til at de selger, og hvor god råd de har også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er frekt å legge inn lave bud. Et inngangsbud er et inngangsbud. Dersom noen blir fornærmet er det deres problem. Jeg har jobbet som megler og anser et lavt bud som å vise interesse for å gå i dialog med selger. Prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har ikke vært megler, men jeg har eid og solgt bolig selv, og jeg vil absolutt fraråde skambud. Helt greit å by noe under prisantydning, men det er ingen vits i å legge seg for lavt. Alt for lave bud anser jeg som et svært dårlig forhandlingsgrunnlag. Det signaliserer ikke interesse på en positiv måte, men mer som en "nedrakking" av boligen som er til salgs.

Med en prisantydning på 2,2 går det trolig en psykisk sperre på 2' hos selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å legge inn et veldig lavt bud kan dere også risikere å dra med dere andre potensielle budgivere! Jeg ville ikke budt under 2 mill. Dette fordi selger sannsynligvis har bestemt seg for prisantydning når taksten er det samme - så spørs det jo hvor god tid vedkommende har, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle selge boligen vår, hadde lagt den ut for 2,250 000 og kjørte en visningsrunde uten å få bud. Etter visningsrunde nr to kom det et bud på 1,9. Da sa vi til megleren at det budet var så lavt at vi ikke trodde det var noen vits i å forhandle med de folkene, for vi kunne uansett ikke selge boligen noe særlig under takst. Megleren videreformidlet dette, og vi hørte ikke noe mer. Etter visning nr 3 endte vi opp med å selge boligen 50 000 under takst, de som bød da begynte på 2,1. Det var en sum som det psykologisk var mye enklere å akseptere som et utgangspunkt for forhandling.

Men det er sikkert forskjell på folk. Vi hadde allerede kjøpt ny (dyr) bolig, og var avhengige av å få en bra sum for vår gamle bolig. Vi er relativt unge mennesker og hadde ikke eid boligen i så mange år. Vi var villige til å ta ”styret” det er å trekke boligen fra markedet en stund og prøve igjen senere. Hvis eier er gamle mennesker med god økonomi er de kanskje mest interessert i å bli ”ferdige med” hele salget. Å se an eier litt vil jeg tro er et godt tips.

Dessuten har jeg aldri forstått hvorfor folk kaster seg rundt og starter å by mandag morgen etter en helgevisning. Som selger ville jeg tatt dette som et sikkert tegn på at boligen er svært attraktiv, og at jeg kunne få mye for den. Kommer det ikke noen andre bud så vent noen dager/en uke etter visning med å komme med deres bud. La selger svette litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tror jeg ikke selger svetter så mye... De aller fleste får solgt før eller siden uansett, og det er ikke så mye som går langt under takst (noe avhengig av sted da, muligens...)

Vi har akkurat solgt, og selv om det tok lang tid før det kom i gang med noen budrunde så tok det av når budene først kom inn.

Vi ventet også med å gi bud der vi kjøpte, og det endte med en budrunde hvor vi kjøpte for en del mer enn vi hadde tenkt...

Vår megler mener at det ikke har noe for seg å vente med bud! Dette kan bare føre til at flere blir interessert i mellomtiden. Det er stadig mange kjøpere i markedet.

Det viktigste er nok å sette seg en grense for hvor langt man er villig til å gå i en eventuell budrunde, og faktisk gi seg hvis det går over! Første bud bør også være såpass at det er mulig for selger å godta det! Dersom dere slipper unna budrunde må dere uansett bli enige med selger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...