Gå til innhold

Alle dere med kjæledyr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var nettopp en sak i adressa i går om at dyreeiere blir diskriminert på leiemarkedet.

Så da lurer jeg på hvordan alle dere bor? Er dere så heldige å få leie en plass? Eier dere egen leilighet? Eller hva?

(Litt usikker på om dette temaet hører hjemme her eller på bolig/hus/hjem...)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde katt som vi anskaffet oss med huseiers velsignelse (vi var egentlig innstilt på å få nei). Da vi skulle flytte noen år senere, og fortsatt leie, fant vi ut at det var vanskelig å finne et sted hvor det var ok å ha katt, selv om vi ellers er gode leietaktere med svært gode referanser fra både huseier og arbeidsplasser. Det gjorde det nok ikke lettere at vi skulle flytte til et sted hvor det er mange (studenter) på leiemarkedet. Katten forsvant dessverre før vi flyttet, og vi har funnet en fin bolig hvor vi IKKE kan ha kjæledyr - men jeg kommer ikke til å skaffe meg noe annet enn akvariefisk før vi kjøper egen bolig.

Skrevet

Vi bor i leilighet som vi leier av min mor.

Men ser på annonser og hører fra andre at det kan være skikkelig vanskelig å finne en leilighet hvor dyr er tillatt.

Gjest Awsome
Skrevet

Vi leier ein liten leilighet av noen typen er i slekt med. Var greit for huseiger.

Forrige to stedene vi har budd har vi også hatt dyr.

Første stedet, der tok vi kontakt med den som hadde ansvar for huset (huset var eigd av ein eiendomsfirma eller noe sånt) og den personen sa det var greit. Eg trur det hjalp på at vi var "gode" leieboere, som var passe rolige, og at vi hadde fiksa opp litt i leiligheten og økt verdien på leiligheten med ca 10000kr.

Andre stedet, der spurte vi fyren som eigde huset, han sa det var greit, men det sto i kontrakten at husdyr ikkje var lov, så vi måtte ringe for å dobbeltsjekke.

Men, om vi NO hadde måttet finne nytt sted å bu... Eg trur vi hadde hatt store vansker med å finne noe som ikkje var laaaangt utenfor byen ihvertfall, de fleste vil vel helst ha leieboere uten dyr. "Tenk om dyra riper opp parketten eller ødelegger noe annet.. :snurt: "

Har 2 bikkjer forresten.

Gjest Pucifer
Skrevet

Leier. Har hund og ilder. Aldri hatt problemer med å leie.

Har sett det er en del annonser hvor det står dyr ikke er tillatt, men jeg har ringt/møtt opp likevel, og huseieren ble overbevist om at vi var skikkelige leietakere likevel, så vi fikk leid.

Har jo flyttet 7 ganger tror jeg nå, med dyr hver gang.

Skrevet

Jeg leier og har en katt (og en hest, men den står heldigvis på egen stall :fnise: )

Da jeg ringte på leiligheten, var jeg på ferie, og huseier ville ha visning dagen etter jeg ringte. Så det endte med at at kjæresten min dro på visning for meg. Så skulle jeg ringe huseier dagen etter det igjen, og da plumpet det bare ut av meg at jeg ønsket meg en katt, og lurte på om det var greit for han. Tror han ble litt overlumpet, så han svarte bare ja :ler: Men da vi skulle skrive kontrakt, hadde han tatt med at katt var godkjent som et eget punkt. Og ungene hans elsker katten min, og det har aldri vært noe problemer eller noe. Så katten min er nok ikke til irritasjon hvert fall :)

Skrevet

Så heldige dere er! Det høres bra ut!

Vi får oss katt om en uke og jeg er redd vi må bo her helt til vi har råd til å kjøpe i tilfelle vi ikke finner en plass som godtar innekatt...

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg har to hunder, en katt og to ørkenrotter, og jeg leier en leilighet ikke langt fra sentrum :) Fullt mulig. Men huseier har sagt klart ifra at det ikke er akseptabelt med flere dyr enn jeg har nå.

Skrevet

Jeg, samboer og vår Havanais-valp leier hus mens vi bygger vårt eget :)

Vi er ikke av typen som føler oss komfertable i leilighet og spesielt ikke midt i byen. Derfor var leilighet uaktuelt i utgangspunktet. Men ser jo at mange huseiere ikke foretrekker at leietaker har husdyr. Problemet er mye mindre når man leier hus virker det som. Nå er jo hunden vår røytefri, allergivennlig og utrolig stille og liten så huseiere merker ikke at vi har hund i hus engang.

Skrevet

Har bodd i "eget" hus til nå. Men har måtte flytte p.ga utdanningen. Nå leier jeg en liten hybelleilighet, jeg la ut annonse om at jeg ønsket plass å bo, og at jeg hadde katt. Fikk flere svar samme dag, så følte ikke at det var verdens største hindring, eneste problemet er at jeg måtte velge bort de billigste bo alternativene som er studentboligene.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg fikk kattene mine da jeg leide et sted jeg kunne ha dyr. Da jeg måtte flytte fant jeg ikke sted å bo der jeg fikk ha dem, så jeg flyttet hjem til faren min ute på landet mens jeg fullførte videregående. Nå skal jeg flytte nok en gang, og nå kommer jeg til å sette pusene igjen hos faren min.

Jeg ser at de har det mye bedre på gården hos han og kjæresten hans der de har mye plass å boltre seg på. Jeg skal flytte til en større by nå, så jeg tror ikke de vil trives med å være med. Kommer til å savne dem kjempe mye da, de er jo på sett og vis barna mine.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg leier i en bygård midt i Oslo sentrum. Er et uteleiefirma, som eier hele gården. De har godkjent dyr for alle, så lenge det ikke er til sjenanse for naboene. Så her har jeg hatt hund, katt og ikke minst rotter.

Nå fremover blir det bare rotter. Man trenger mer uteplass med større dyr.

Er mange hunder i blokka her og supert for hundegale meg, for jeg kidnapper bare en hund i ny og ne når savnet blir for stort - til naboenes store glede. Vi har også flere naboer her med "burdyr" som bytter på å passe hverandres dyr (burdyr i gåsetegn da de er minimalt inne i burene sine - rotter, kaniner, undulater)

Gjest Sobril
Skrevet

Har leid flere boliger - både enebolig og leilighet. Har hatt både hund og katt. Har i grunn aldri vært problemer med noen av delene. Annonsene som sier "ikke husdyr" styrer jeg unna selv om de evt skulle si ja allikevel (lukter problemer dersom dyrene potensielt skulle gjøre noe galt).

Det er vel rundt 1 million bikkjer her i landet, og kanskje enda flere katter, så de som leier ut vil etterhvert få problemer med å finne leieboere om de nekter dyr.

Skrevet

Leilighet i utkanten av Oslo.Flott natur og store mengder med skog til å boltre seg på.

Borettslaget tillater hund og INNE Katt men begge typer dyr må registreres i borettslaget.

Skrevet

Jeg har katt, og var også kjempenervøs når jeg skulle flytte i sommer. Men jeg la ut annonse på finn.no hvor jeg skrev at jeg hadde katt, og jeg ble nedringt av folk som ville leie til meg, som syntes det var helt ok med katt!

Jeg tror faktisk at det at jeg har katt bidro til at jeg fikk den leiligheten jeg har nå, for huseierne er katteelskere og vi hjelper hverandre med å passe hverandres puser når vi er vekkreist! :)

Skrevet (endret)

Vi måtte flytte i fjor pga huseier solgte huset.

3 måneder gikk, og vi sendte nesten mail daglig til folk som hadde annonse ute på Finn.no om at de leide ut. Alle sa nei til hund. (vi har to små hunder)

Heldigvis var vi heldig bare 2 uker før vi MÅTTE flytte, og fant en leilighet som var ledig, hos folk som godtok hund. Så her vi bor vi enda, livredde for at en dag må vi flytte herfra og begi oss på ny en evig kamp om å finne nye huseiere som godtar hund. Det er et rent helvette! Vi bor i retning Lillestrøm utenfor Oslo.

Heldigvis har vi snille og rolige hunder og får nok gode referanser på det (samt gode referanser på oss selv), men det nytter jo ikke med referanser når 90% av de vi spørr sier nei til hund før vi har fortalt dem hvordan dem er.

Skulle virkelig ønske leiemarkedet var mer åpen for husdyr.

Endret av CamStatic
Gjest Pucifer
Skrevet

3 måneder gikk, og vi sendte nesten mail daglig til folk som hadde annonse ute på Finn.no om at de leide ut. Alle sa nei til hund. (vi har to små hunder)

Sender dere virkelig bare mail? '

Jeg pleier å ringe, avtale møter med huseiere etc slik at de kan få et godt inntrykk av meg...ikke bare sende en mail. Da er det ikke noe rart dere fikk så mange avslag, med tanke på at det var sikkert en haug av andre mennesker som virket mye mer interesserte.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes leiemarkedet er vanskelig for dyreeiere.

Det tok meg 6 måneder fra jeg begynte å se meg om etter ny leilighet før jeg endelig fant en hvor jeg kunne ha både hund og katt. Nå skal det sies at jeg var veldig nøye på at det også skulle PASSE med dyrehold (mest med tanke på bil vs katt), og så har jeg begrensninger økonomisk. Jeg har en middels stor hund som de fleste mener er altfor stor, og da jeg endelig fant en leilighet jeg hadde råd til og hvor det også var greit med begge dyrene mine slo jeg til. Har ikke uteplass til hunden, men det var det beste jeg fant og jeg var nødt til å flytte. 3 mil fra nærmeste bekjent, men alt fungerer som det skal her i hvert fall. I kontrakten står det at jeg ikke får lov til å skaffe flere dyr.

Skrevet

Sender dere virkelig bare mail? '

Jeg pleier å ringe, avtale møter med huseiere etc slik at de kan få et godt inntrykk av meg...ikke bare sende en mail. Da er det ikke noe rart dere fikk så mange avslag, med tanke på at det var sikkert en haug av andre mennesker som virket mye mer interesserte.

Nei, vi ringte også, og besøkte leiligheter som var til leie, hvilket var sånn vi fikk den leiligheten vi bor i nå.

Skrevet

Merker jeg blir nervøs nå :/ Skal snart ut på markedet å søke etter en leglighet. Vi har en hund sammen. Jeg har sakt klart i fra at jeg heller bor i hagen til mamma i telt enn å selge/gi fra meg hunden forde det er ikke noen sted man kan ha hund

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...