AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Noen som vet om et sted man kan få ordentlig utredning for hvete-intoleranse e.l? Helst uten at det koster alt for mye da :S Har vært hos legen og tatt blodprøver, men får aldri noe svar og det er bare surr med fastlegeoppleget mitt, han skal pensjoneres, flere vikarer og ikke noe kontinuitet og jeg føler ikke jeg kan gå dit å snakke med noen av legene. Har etter mye om og men funnet ut selv at jeg åpenbart reagerer på ting med hvete i. Det startet i det små for lenge siden med at jeg merket at jeg ble dårlig av spise boller. Fikk/får en helt enorm reaksjon med hodepine, vondt i hele kroppen, lett krampevondt i magen med påfølgene dobesøk (ikke diare), men gjerne litt slim. Går over etter en dag kanskje. Føler meg susete og utmattet hele dagen etter å spist ialelfall bolle. Symptomene varierer litt, men bolle er verst, brød og kaker får jeg noe lignende reaksjon på, men ikke fullt så ille. I senere tid har jeg følt meg veldig mye utslitt, sliten, rar og vært mye syk(forkjøla) + at magen har levd sitt eget liv. Følelse av å ikke få tømt meg, av og til hyppig dobesøk med løs mage, plutselig veldig treg mage omhverandre. Begynte å en prosess med leger og sånn - fordi jeg var så sliten, hvor han satt meg på tanken med at det kunne være noe med magen. Har forsåvidt utelukket det meste bortsett fra evt gluten/hveteallergi. Men prosessen har stoppa opp nå, og jeg prøvde meg derfor frem selv ved å kutte ut å spise knekkebrød og noe frokostblanding med hvete i som jeg har spist hver dag. Det morsomme er at jeg merket akutt bedring. Veldig påfallende, har energi på en helt annen måte, går på do en gang om dagen, får tømt ordentlig, ingen problemer. Klarte å komme meg gjennom en hel jobbdag uten å falle sammen før det hadde gått 3 timer, feber-følelsen og utmattelsen er borte, jeg føler meg våken på en helt annen måte på første gang på veldig veldig lenge. Etter denne oppstandelsen har jeg mer eller mindre kutta ut hveteprodukter i stor grad. Har vært litt forvirra siden jeg har kunnet spise lyse ting, som baguetter, pizza og sånn, men har nå merket at jeg reagerer på det og. Men på en annen måte. Får ikke den "hele-kroppen" reaksjonen som jeg får når jeg spiser halv-grove ting, men magen blir helt på tur. Blir veldig veldig oppblåst og den kommer helt ut av system, får ekstremt treg mage, samtidig masse luft som jeg ikke får ut og får deretter vondt i kroppen og føler meg "syk" hvis jeg spiser det flere dager på rad. Noen som har noen innspill til symptomene så kom gjerne med det også, da jeg fortsatt er litt i villrede, men føler meg rimelig sikker på at det er hveten eller noe det er noe muffens med. Men har inntrykk av at man bare skal få diare hvis man reagerer på sånt, ikke hele-kroppen-reaksjon og utmattelse sånn som jeg får
Gjest *Twinklestar* Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 det kan hende at du ikke bare er intolerant men faktisk har cøliaki. gå til en lege og krev å få en skikkelig utredning. du kan også lese her http://www.ncf.no/ om symptomer osv. men det beste er å komme seg til legen å få en skikkelig utredning på det. de er ikke alltid så villige, for det koster vist en del penger for de. men det er ikke noe å bry seg om. det er tross alt ikke ditt problem at staten må bruke litt penger
Gjest Marion Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Det kan høres ut som du har proteinintoleranse. Dette er det ingen leger som undersøker, men det finnes en test som du kan lese mer om her: http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=201
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #4 Skrevet 4. september 2010 Tror nok du har rett i at du ikke tåler hvete eller har cøliaki, men det KAN være at du ikke tåler gjær. Er verdt et forsøk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå