Gå til innhold

Smykker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

Jeg bare lurer litt på det med nummer på smykker til sølv, gull og hvitt gull, om noen vet hva slags nummer det skal være på smykkene? For å se at det er ekte vare da. Vi hadde en diskusjon i venninnegjengen hvor vi snakket om smykker i utlandet hvor de kanskje bare kan lage det nummeret på juggel for å lure turister, er det mulig?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Gull = 585

Sølv = 830

Sølv sterling = 925

For gull gjelder i tillegg karat:

Gull 585 = 14 karat

Høyere gull innhold = høyere karat

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smykker i utlandet kan ofte ha andre "nummer" enn det vi er vant med i Norge. Disse nummerne er rett og slett en indikasjon på hvor mye sølv/gull som befinner seg i smykkene.

F.eks. gull i Norge er alltid stemplet med 585, det betyr at det er 58,5 % gull i smykket. Resten kan være sølv, kobber mm. Kommer an på det er gult, hvitt eller rødt gull som skal fremstilles.

Tilsvarende vil sølvsmykker være merket med 925, noe som betyr at det er 92,5 % sølv i smykket. Bestikk tror jeg pleier å ligge på 830.

Kjøper dere noe dere tror er gull i utlandet, ville jeg fått det testet for å være sikker. De fleste gullsmeder i Norge kan foreta en syretest, og denne er 100% korrekt dersom det blir gjort riktig. Har jobbet i gullsmed i tre år, og fått inn masse smykker folk har kjøpt i utlandet som de ønsker å teste om er ekte. Ofte er det vanskelig å tyde noe av stemplingen. Men sjansen er jo vesentlig større for at det er ekte vare dersom det er kjøpt i en seriøs butikk enn på en bod f.eks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...