tonyeah Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Hei! Jeg har nulltoleranse for hasj og andre rusmidler. Og nå har min samboer fått et problem med hasj, han har røyket daglig nå siden august i fjor. Jeg bodde en periode i oslo, men har nå bodd med han siden januar. Og siden da har dette vært ett problem som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle. Han lover hele tiden at han skal slutte, men gjør det aldri. Han har prøvd flere ganger, men klarer ikke.. Eller vil ikke. Har snakket med flere, som sier at når han ikke vil selv så kan du ikke gjøre noe o.l. Dette har gjort at jeg ga han et ultimatum for en tid tilbake, om at hvis det ikke var slutt på dette fra 1.august så klarte jeg ikke mer. For jeg har virkelig prøvd å hjelpe, for jeg er utrolig glad i han. Men hasjen ødelegger forholdet. Jeg sa jeg skulle dra hvis det ikke var slutt før 1.august, men enda sitter jeg her... ! Hva bør jeg gjøre? Vente til han få viljen selv og hjelpe? Tenke på meg selv å dra? Jeg har virkelig aldri vært så rådvill.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Han har ikke oppfylt ditt ønske, og da tror jeg faktisk du gjør best i å gå. Hvordan skal han noensinne ta deg seriøst igjen hvis du stiller et så avgjørende ultimatum og ikke gjennomfører konsekvensen? Stilltiende gir du nå din aksept for hasjrøykinga hans ved å bli, og hvis det virkelig er en dealbreaker, må du pakke sakene. Dersom du revurderer dine holdninger, blir det en annen sak. Håper det ordner seg for deg
tonyeah Skrevet 6. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2010 Han har ikke oppfylt ditt ønske, og da tror jeg faktisk du gjør best i å gå. Hvordan skal han noensinne ta deg seriøst igjen hvis du stiller et så avgjørende ultimatum og ikke gjennomfører konsekvensen? Stilltiende gir du nå din aksept for hasjrøykinga hans ved å bli, og hvis det virkelig er en dealbreaker, må du pakke sakene. Dersom du revurderer dine holdninger, blir det en annen sak. Håper det ordner seg for deg Ja, det er det jeg føler jeg må gjøre selv også. Men jeg har gitt han ultimatum før, og han har ikke brydd seg om dette. Og jeg har i flere måneder sagt at dette er siste gang jeg venter. Jeg har veldig sterke holdninger mot dette med rusmidler, så det er ikke noe jeg kan revurdere. Jeg har null respekt for slik, og det har også gjort at jeg har mistet respekt for han. Men på en annen side betyr han mye for meg, og han har et problem. Så føler også at det er feil å gå.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Jeg forstår dilemmaet ditt, men problemet er at han åpenbart ikke respekterer dine holdninger når han ikke tar ultimatumet på alvor. Sannsynligheten for at han tenker "ja, hun har jo sagt det før, men hun går ikke uansett, så jeg kan bare drite i det" er dessverre veldig stor Tenk deg å oppdra barn sammen med en mann som synes det er greit å misbruke ulovlige rusmidler? Hvordan går det når 17åringen kommer rablende stein hjem fra fest og pappa klapper henne på skuldra og sier det er greit? Eller at han sitter i kjellerstua og røyker sammen med sønnen og kompisene? Du må selv sette grensene for hva du tillater i din egen personlige sfære, selv om du ikke rører svineriet selv kan man påvirkes av å bo i et hus hvor det røykes hasj. Han er et voksent menneske, og når det er snakk om hasjrøyking er det et bevisst valg, det har ikke samme grad av avhengighet som feks heroin, selv om faren er til stede for at det kan LEDE TIL misbruk av sterkere stoffer. Du har ikke noe formelt ansvar for hans handlinger, du er kjæresten hans og ikke mamma. Og, røft som det kan høres ut, når han VELGER å bedrive en aktivitet som går på tvers av alle dine moralske standpunkt, på tross av at han vet at dette er uakseptabelt for deg, sier det dessverre mer om hans manglende respekt for deg enn om at han er en uskyldig liten kattunge som trenger en beskytter. Man skal være likeverdige i et forhold, og med en gang du tar på deg en slik omsorgsrolle kan han lett fraskrive seg ansvar for egne handlinger. Synd å si det, men han skjønner neppe alvoret før du har dratt...
tonyeah Skrevet 6. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2010 Jeg forstår dilemmaet ditt, men problemet er at han åpenbart ikke respekterer dine holdninger når han ikke tar ultimatumet på alvor. Sannsynligheten for at han tenker "ja, hun har jo sagt det før, men hun går ikke uansett, så jeg kan bare drite i det" er dessverre veldig stor Tenk deg å oppdra barn sammen med en mann som synes det er greit å misbruke ulovlige rusmidler? Hvordan går det når 17åringen kommer rablende stein hjem fra fest og pappa klapper henne på skuldra og sier det er greit? Eller at han sitter i kjellerstua og røyker sammen med sønnen og kompisene? Du må selv sette grensene for hva du tillater i din egen personlige sfære, selv om du ikke rører svineriet selv kan man påvirkes av å bo i et hus hvor det røykes hasj. Han er et voksent menneske, og når det er snakk om hasjrøyking er det et bevisst valg, det har ikke samme grad av avhengighet som feks heroin, selv om faren er til stede for at det kan LEDE TIL misbruk av sterkere stoffer. Du har ikke noe formelt ansvar for hans handlinger, du er kjæresten hans og ikke mamma. Og, røft som det kan høres ut, når han VELGER å bedrive en aktivitet som går på tvers av alle dine moralske standpunkt, på tross av at han vet at dette er uakseptabelt for deg, sier det dessverre mer om hans manglende respekt for deg enn om at han er en uskyldig liten kattunge som trenger en beskytter. Man skal være likeverdige i et forhold, og med en gang du tar på deg en slik omsorgsrolle kan han lett fraskrive seg ansvar for egne handlinger. Synd å si det, men han skjønner neppe alvoret før du har dratt... Nei, det er det jeg vet. Han vil ikke se alvoret før jeg faktisk har reist. Vi er godt inn i 20 årene, og det er på tide å ta litt ansvar og bli voksen da. Og jeg har prøvd å hjelpe veldig lenge, så jeg må bare la han holde på, for er tydelig at han ikke er klar for å legge det til side. Og jeg vil ikke alltid være nr. 2, spesielt ikke når nr.1 er HASJ. Jeg er klar over at det er mangel på respekt fra hans side, men det er godt å høre at noen andre også ser det og er enig. særlig noen utenforstående. Så tusen takk for svar setter stor pris på det.
tonyeah Skrevet 6. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2010 Jeg forstår dilemmaet ditt, men problemet er at han åpenbart ikke respekterer dine holdninger når han ikke tar ultimatumet på alvor. Sannsynligheten for at han tenker "ja, hun har jo sagt det før, men hun går ikke uansett, så jeg kan bare drite i det" er dessverre veldig stor Tenk deg å oppdra barn sammen med en mann som synes det er greit å misbruke ulovlige rusmidler? Hvordan går det når 17åringen kommer rablende stein hjem fra fest og pappa klapper henne på skuldra og sier det er greit? Eller at han sitter i kjellerstua og røyker sammen med sønnen og kompisene? Du må selv sette grensene for hva du tillater i din egen personlige sfære, selv om du ikke rører svineriet selv kan man påvirkes av å bo i et hus hvor det røykes hasj. Han er et voksent menneske, og når det er snakk om hasjrøyking er det et bevisst valg, det har ikke samme grad av avhengighet som feks heroin, selv om faren er til stede for at det kan LEDE TIL misbruk av sterkere stoffer. Du har ikke noe formelt ansvar for hans handlinger, du er kjæresten hans og ikke mamma. Og, røft som det kan høres ut, når han VELGER å bedrive en aktivitet som går på tvers av alle dine moralske standpunkt, på tross av at han vet at dette er uakseptabelt for deg, sier det dessverre mer om hans manglende respekt for deg enn om at han er en uskyldig liten kattunge som trenger en beskytter. Man skal være likeverdige i et forhold, og med en gang du tar på deg en slik omsorgsrolle kan han lett fraskrive seg ansvar for egne handlinger. Synd å si det, men han skjønner neppe alvoret før du har dratt... Nei, det er det jeg vet. Han vil ikke se alvoret før jeg faktisk har reist. Vi er godt inn i 20 årene, og det er på tide å ta litt ansvar og bli voksen da. Og jeg har prøvd å hjelpe veldig lenge, så jeg må bare la han holde på, for er tydelig at han ikke er klar for å legge det til side. Og jeg vil ikke alltid være nr. 2, spesielt ikke når nr.1 er HASJ. Jeg er klar over at det er mangel på respekt fra hans side, men det er godt å høre at noen andre også ser det og er enig. særlig noen utenforstående. Så tusen takk for svar setter stor pris på det.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Hei! Jeg har nulltoleranse for hasj og andre rusmidler. Og nå har min samboer fått et problem med hasj, han har røyket daglig nå siden august i fjor. Jeg bodde en periode i oslo, men har nå bodd med han siden januar. Og siden da har dette vært ett problem som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle. Han lover hele tiden at han skal slutte, men gjør det aldri. Han har prøvd flere ganger, men klarer ikke.. Eller vil ikke. Har snakket med flere, som sier at når han ikke vil selv så kan du ikke gjøre noe o.l. Dette har gjort at jeg ga han et ultimatum for en tid tilbake, om at hvis det ikke var slutt på dette fra 1.august så klarte jeg ikke mer. For jeg har virkelig prøvd å hjelpe, for jeg er utrolig glad i han. Men hasjen ødelegger forholdet. Jeg sa jeg skulle dra hvis det ikke var slutt før 1.august, men enda sitter jeg her... ! Hva bør jeg gjøre? Vente til han få viljen selv og hjelpe? Tenke på meg selv å dra? Jeg har virkelig aldri vært så rådvill. Det han gjør er ulovlig. Derfor kan du politianmelde han for å få en slutt på dette, noe jeg syns du bør gjøre.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Nei, det er det jeg vet. Han vil ikke se alvoret før jeg faktisk har reist. Vi er godt inn i 20 årene, og det er på tide å ta litt ansvar og bli voksen da. Og jeg har prøvd å hjelpe veldig lenge, så jeg må bare la han holde på, for er tydelig at han ikke er klar for å legge det til side. Og jeg vil ikke alltid være nr. 2, spesielt ikke når nr.1 er HASJ. Jeg er klar over at det er mangel på respekt fra hans side, men det er godt å høre at noen andre også ser det og er enig. særlig noen utenforstående. Så tusen takk for svar setter stor pris på det. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig, slike ting er aldri enkelt :/ Men tenk så mye bedre du vil ha det når du sitter der med en go'ing som heller vil ruse seg på deg. Cheesy, men sant Og du kommer absolutt sterkere utav det når du vet at du tok vare på dine verdier, og ikke lot deg diktere av en som uansett ikke velger deg fremfor rusen. Stå på, du nydelige jente, du er sterkere enn du tror akkurat nå
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Gå!!!!!!!! Det er så avgjørende de valg du tar akkurat nå. Dette er ikke en mann å satse på for deg med dine holdninger;)
tonyeah Skrevet 6. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2010 Gå!!!!!!!! Det er så avgjørende de valg du tar akkurat nå. Dette er ikke en mann å satse på for deg med dine holdninger;) Ser ut til at de fleste er enige i hva jeg må gjøre. Vanskelig valg, men må tas. Tusen hjertelig for alle svar :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå