Gå til innhold

Søknad om førerkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok første gang trafikalt grunnkurs og søkte om tillatelse til øvelseskjøring høsten 2006, men kom ikke igang med kjøretimer før i mars i år. Kjørelæreren min har sagt at jeg trenger å søke om førerkort igjen, og at man bare søker for 6 måneder om gangen... Altså slik at søknaden min fra 2006 ikke er gyldig, selv om jeg naturligvis har rett til å øvelseskjøre... Noen som vet noe om dette? Jeg synes det høres litt rart ut.

Lite informasjon å finne på vegvesen.no også. Når jeg går inn på førerkort > førstegangssøknad om førerkort og fyller inn navn + personnummer, får jeg beskjed om at jeg allerede ligger inne. Derfor ringte jeg nummeret jeg fikk opp, og hun som svarte sa at jeg måtte laste ned skriftlig søknad under bokmål-linken som ligger der. Men der står det da at den skriftlige søknaden gjelder hvis man har førerkort i en annen klasse fra før, og det har jeg da ikke. Kan noen hjelpe meg? Plutselig har jeg funnet ut at det er på tide å ha dette klart.

(Haha.) På forhånd tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det stemmer det. Du må sende inn en søknad til statens vegvesen som igjen sender videre til politiet. Fra steg 1 er gjort og til den er godkjent (med mindre det er en årsak til at den ikke sakl bli det ) vil det går ca 2-6 uker. kommer ann på hvor i landet du bor :)

Er selv kjørelærer så kjenner til den laaaange prosessen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste feil. Beklager. Det er vandelsattesten din som skal godkjennes. Du ligger inne i systemet til vegvesen pga grunnkurset ditt. Ring ned til trafikkstasjonen igjen og be dem sjekke vandelsattesten din. De vil se at den er gått ut, så de sender den da til sjekk. Du vil ikke få beskjed når den er godkjent. men tar som regel den tiden jeg skrev over. Du kan jo alltids ringe inn å høre etter når det har gått en liten tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tusen takk for hjelpen! Synes forresten det er litt flaut å komme nå og si at jeg ikke har søkt enda, vet du om det er noe sted jeg kan sende inn søknaden selv? Hehe... Hvis ikke får jeg bare spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...