Gå til innhold

Hvordan få flat mage?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har timeglassform, men begynner å få litt vel mye fett på magen. Det ligger mye overflødig på sidebeina og det er en stor bulk på magen som snart legger seg over buksa når jeg sitter. Ser jeg meg i speilet fra siden buler magen ut. Hvordan blir jeg kvitt dette ved å trene hjemme? Jeg er 170 høy og 60 kg ikke akkurat overvektig, men vil gjerne stramme opp litt og kanskje gå ned 3-5 kg. Få bort fettet på magen,sidebeina og på ryggen der bh-en sitter.

Videoannonse
Annonse
Gjest lekebøll
Skrevet

For å få bort fettet, så må du bevege deg.

Løpe, sykle... Et-eller-annet utholdende.

Det nytter ikke med sit-up's når det ligger fett over musklene.

Hvis du begynner med dette, så kan du etterhvert også legge til styrketrening på de muskelgruppene du synes det trengs å stramme opp.

Men først: ut og jogg. :P

Skrevet

Ved å bevege seg og røre på seg vil fettet forsvinne, men for å stramme opp magen (og dermed stramme opp noe av "valkene" - hvilket jeg betviler at du har noe særlig av.... :wink: ) så er det bare til å sette igang med sit-ups! Beina i været, korsryggen i gulvet for best resultat. En knallgod "tv-øvelse" (du kan se på tv smatidig som trener!) er å ligge og hvile kroppen på albuer og tær. Vær helt rett i kroppen og hold magen inn, og press rompen ned. Ligg sånn leeenge. Supert for magemusklene!

Gjest lekebøll
Skrevet

Jepp, også en ting til:

når du trener magen, må du ikke glemme å også trene ryggen!

Gjest Candyfloss
Skrevet
Jepp, også en ting til:

når du trener magen, må du ikke glemme å også trene ryggen!

Hvordan trener man RYGGEN? :o

Gjest lekebøll
Skrevet

Hvordan man trener ryggen?

Vanskelig å beskrive øvelser skriftlig - lettest å vise - men jeg skal lete litt, så kanskje jeg finner noen illustrasjoner på nettet et sted.

Gjest lekebøll
Skrevet

Skal vi se...

Her ser du i alle fall hvor ryggmusklene befinner seg.

Hvis du har tilgang til et studio med vekter/apparater, er dette en grei side.

Dette er kanskje den beste beskrivelsen. Scroll ned, til du finner "ryggøvelser".

Forøvrig er stabiliserings-øvelsen som Philippa Starck beskriver, veldig god, også for ryggen.

Skrevet

Hvordan trene ryggen? Ålreit, lytt & lær.

Legg deg flat på magen (gjerne med et behagelig underlag), ha hodet rettet ned mot gulvet og løft armer & ben opp i luften. Hold. Slipp, og hold igjen.

Gjenta denne øvelsen et par ganger, prøv deg frem, og se hvor mye du er i stand til å klare.

Skrevet

Fedon påstår at sukker legger seg rundt magen i form av fett. Så kutt på sukkeret. Dernest, rør mer på deg. Om du ikke liker jogging, så gå lang tur. Eller finn en idrett du liker, og join. Med dette + tid, vil magen forsvinne.

Gjest Candyfloss
Skrevet

Takk for svar på øvelsene om ryggen.Skal teste ut i morgen.. Visste ikke at man burde gjøre det..Hvorfor det? For at man ikke skal få "pukkelrygg"?

Gjest lekebøll
Skrevet

Fordi det alltid skal være "harmoni" - eller stabilitet.

For at ryggen skal "klare å holde seg oppe" riktig, må den trenes i tillegg til magen. Og omvendt.

Du må være sterk på begge sider for å unngå skader.

Et mål med trening bør jo også være å få en symmetrisk kropp.

Skrevet

..for å unngå belastingskader og slitasjeplager er ryggen det aller aller viktigste å trene...

Skrevet

Man bør trene både rygg og mage jevnt fordi man ellers vil risikere å få en vond holdning.

Dersom du ser for deg skjelettet som en fast midtre, også har du magemusklene som en strikk på forsiden og ryggmusklene som en strikk på baksiden, dersom du har en meget stram og god strikk på ene siden og en slapp og utrent strikk på den andre siden, hva skjer da? jo du vil bøye mot den stramme strikken, og dermed få en stygg og gal holdning.

for å holde kroppen best mulig så bør derfor begge disse "strikkene" taes vare på og strammes, slik at kroppen får en jevn støtte på begge sider.

Dette er både slik jeg har fått illustrert det ved treningssentre (i aerobic) og slik jeg tenker meg funksjonen i anatomien ihvertfall.

I aerobicen lærte vi den overnevnte ryggøvelsen som viktig, ligg på rygg, varier mellom å strekke armene så langt forover du klarer (oppe fra gulvet, men ikke strekk deg oppover, men utover på en måte), du kan ta venstre ben og venstre arm samtidig, eller annenhver side, eller begge armer og ben samtidig.

Gjest Candyfloss
Skrevet

Tusen takk for svar om ryggen!Jeg har aldri tenkt på at den også burde trenes, heller aldri fått noe beskjed om det (selv om jeg har gått på aerobic og alt som er) :-?

Gjest lekebøll
Skrevet

Hehe - de neste svarene var mye bedre skrevet enn mitt.

Bra. ;)

• 7 år senere...
Skrevet

Mye trening og et godt kosthold vil nok hjelpe deg i mål, aldri gi opp om du ikke får de resultatene du ønsker i løpet av en uke. Det tar lang tid. Treng regelmessig mandag,onsdag, fredag og søndag, og spis variert og sunt. Og ikke fokuser hele tiden på å få den sixpacken eller den stramme magen du ønsker, fokuser på at du gjør deg selv en tjeneste ved å trene. Du vil bli et sunt og godt menneske. Og trives bedre med deg selv, og nyte et godt og langt liv. Unn deg selv litt helge kos, og med det mener jeg litt. Lykke til! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...