AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Jeg er i tyveårene, og har slitt med uren hud siden tidlig i tenårene. De siste årene har jeg dessuten hatt kraftig hårtap (ikke flekkvis, og ikke så mye at jeg har blitt synlig tynn i håret, men nok til at en relativt stor hårdott samlet seg i sluket på dusjen hver gang jeg vasker håret). Da jeg var hos legen for å undersøke om jeg manglet vitaminer osv kom det dessuten frem at jeg har høyt kolesterol (vitaminene var imidlertid i orden). De siste seks ukene har jeg gått på Tetracycliner og EpiDuo mot kvisene, og tatt dobbel dose b-vitamin mot hårtapet. Huden har blitt en anelse bedre, men er fremdeles for stygg til at jeg kan gå uten sminke ute blant folk. Hårtapet har ikke bedret seg. Det som har hjulpet på huden min tidligere har vært Diane ppiller. Jeg kan med andre ord være rimelig trygg på at i hvertfall hudproblemene skyldes noe horomonelt. Jeg er ikke overvektig, og har ikke hårvekst på unormale steder eller uregelmessig menstrasjon - Kan det allikevel ha seg slik at jeg har PCOS? Finnes det andre lidelser som medfører disse tre symptomene? (Og før noen sier det: JA, jeg skal tilbake til legen og be om grundigere undersøkelser).
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Jeg må forresten legge til at jeg har ganske kraftig angst, og sliter i tillegg litt med depresjoner. Er generelt en veldig stresset og anspent person. Kan dette alene forårsake uren hud, hårtap og høyt kolesterol? (Blodtrykket mitt har forøvrig alltid vært ok, dersom det har noe å si)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 PCOS gir ikke hårtap, jeg synes ikke det høres ut som PCOS med dine symptomer. Det største symptomet er uregelmessige menstruasjoner pga manglende eggløsninger. Synes så absolutt du skal gå til legen igjen og be om en skikkelig utredning ja.
orchid1988 Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Pcos kan gi hårtap. Jeg selv har pcos og mister mye hår, sånn at det er plagsomt. Jeg har ei vennine som har fått påvist pcos og hun har mistet alt håret 2 ganger. En av symptomene som er nevnt at man kan få er at man kan få sånn måne som noen mannfolk har, det tror jeg er sjeldent. Det er bra at du skal tilbake til legen å få en grundigere undersøkelse. Da kan du nevne pcos. Er ikke alle som har de "godkjente" symptomene. Hun venninen min som jeg nevnte har ikke problemer med mensen eller eggstokk så vidt som eg har forstått, hun er slank og vanskelig for å legge på seg. Hun sliter med bittelit hårvekst i ansiktet, det var ren tilfeldighet at det slo ut på noen prøver at det var tegn til pcos. Mens jeg er helt motsatt. Det kan se ut som jeg har hatt det siden jeg fikk mensen som 13 åring. Har alltid hatt problemer med mensen, hoppet over mnd, så har hatt lange sykluser. Sliter med uønsket hårvekser i ansikt, mage, pluss mere hår på armer og lår enn hva jeg ser som normalt på en kvinne. Da jeg var rundt 19 år begynte vekten min å gå opp, det gikk ganske fort i grunn uten at kosholdet ble noe forandret. Tror året etterpå da hadde jeg ikke mensen på ganske så lang tid, trodde jeg var gravid, men så fikk jeg påvist pcos. Har masse cyster på den ene eggstokken og høyt "mannlige"hormoner. Så nå er det lavkarbo for meg, hehe Så det finnes forskjellige symptomer folk får, noen får ganske ekstremt og noen ikke. Lykke til når du skal til legen neste gang, håper at det ikke er noe alvorligt krysser fingrer og tær..! Ble litt mye skriving her, men ville bare si deg forskjellen på meg og min vennine...!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Takk. Jeg skal ringe legen og høre om de undersøkte horomonnivåene mine, på den blodprøven. De testet nemlig masse forskjellige ting, så det er mulig horomonene ble sjekket, men ansett som ok. Uansett vil jeg fortsette å forsøke å finne ut årsaken, i stedet for å stappe i meg mer antibiotika (som uansett ikke virker spesielt bra). Er det farlig å gå på Diane over lengre tid? Jeg har gått på det to ganger tidligere, over lengre tidsrom (godt over ett år hver gang, mener jeg å huske). Hver gang jeg sluttet har det vært fordi jeg har vært redd for blodpropp, og fordi jeg er skeptisk til å tukle med horomonene i kroppen. Men huden min har vært nærmest perfekt når jeg har gått på dem, så jeg er alltid fristet til å begynne igjen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå