Gå til innhold

andregradsforbrenning og arr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jepp da har jeg fått et stort brannsår bak på leggen på grunn av kokende kaffe :trist: . Huden er flerret av, og jeg er ekstremt redd for at det skal bli et stort og stygt arr. Jeg er forberedt på at det vil være et merke der en god stund, men jeg har ikke får vane og få lett arr.

Jeg er også litt redd for at jeg skal få et rutemønster i huden etter bruk av de vaselinkompressene. Noen som har opplevd lignende? Hvordan ser det ut nå i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg over rutemønstret arr, om jeg forstod deg rett. Jeg brant meg skikkelig på leggen en gang. Da huden hadde grodd hadde jeg et brunaktig merke der hvor jeg hadde brent med med det mønstret som var på det jeg brant meg på. Det tok rundt 3-4år før arret ble helt borte hos meg :)

Skrevet

Løp og kjøp ekte aloe vera plante. Jeg fikk et dypt brannsår, la fersk aloevera på morgen og kveld helt til det var grodd. Det grodde innenfra. Et år etter er mitt merke nesten borte.

Unngå for all del sol det første året om du er redd for å få arr. Sørg også for at huden får nok fuktighet, både innenfra og utenfra.

Forøvrig enig med forrige svar om at jeg neppe tror du får rutemønster.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Mener du at jeg tar på litt aloe vera etter jeg har renset såret, og tar på vaselinkompresset over? Eller skal det tørke inn i såret først ?

Skrevet

Hei igjen :)

Jeg er ikke lege eller noe, forteller bare hva jeg gjorde, og det virket.Brukte kun aloe vera blader. Skar opp nytt blad morgen og kveld og tapet det på slik at det var fuktig hele tiden. Vaselinkompress har jeg ikke vært borti, men antar at det er noe som dekker/beskytter såret og holder det fuktig?

Tror det viktigste er å unngå uttørking av såret slik at det ikke kommer kløende og tørre skorper.

Om såret er for stort for et blad så husk å ikke bruke selve bladene med den grønne kanten ned på såret, bare midten av bladet eller geleen inni. Mulig du kan rense, skrape av aloeveragel og legge på før kompressen. Dersom det ikke er noe som skulle reagere med hverandre. Men antar vaselin bare er olje og at det går greit.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal aldri brukes annet enn sterile produkter i et brannsår som dette. Hvis du får en infeksjon i såret vil tilhelingen bli vanskelig, da det er dårlig blodsirkulasjon i et brannsår. Jeg regner med at du har vært til lege med denne brannskaden? Hvis ikke bør du ta en tur for å få en skikkelig vurdering av skaden.

Bruk aldri Aloe Vera på annet enn 1 gradsforbrenninger og solskader. 2 grads forbrenninger har vabler, og iblant som ditt åpne sår, og da er det riktig å bruke sterile vaselinkompresser. Vaselinen vil holde såret mykt og fuktig. Når så skaden er godt tilhelet, kan du begynne å bruke en silikontape på såret for å bedre arrutseendet.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg brant baksiden av leggen på en løpsk panelovn for noen år siden, og resultatet ble en blemme på ca 6cm i diameter. Nå i ettertid er huden litt mørkere akkurat der hvor huden ble brent, men jeg har ikke noe tydelig arr eller noe sånn.

Men du skriver at "huden flerret av", vil det da vi at du ikke har fått noen blemme, men et åpent kjøttsår med en gang du brant deg? Isåfall så har du vel ikke noen 2.gradsforbrenning, men en 3.gradsforbrenning? Da anbefaler jeg isåfall sterkt at du tar en tur til legen med såret.

Og for all del, hold deg til sterile kompresser. Ikke putt aloe vera på et brannsår som ikke er lukket (blemmen er intakt).

Skrevet

Ja, jeg har selvfølgelig vært på legevakta med det, etter jeg hadde avkjølt en en god stund.

Såret er en overfladisk andregradsforbrenning.

Men det jeg syns er så rart er at hver gang jeg skal skifte på såret, så har vaselinkompresset satt seg fast. Og det svir som et helvete når jeg da må få fjernet det. Til og med når jeg har dryppet på litt av rensevæsken, sitter det ubrukelige kompresset bom fast! :kjefte: Har til og med begynt å blø av deg siden det bare river bort enda mer av huden min :snurt:

Skal nå kjøpe meg Mepitel plaster fra apoteket, som kan sitte på såret opptil 14 dager, så jeg slipper å rive opp i såret mer enn jeg allerede har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...