Gå til innhold

Strikke votter med tykt garn


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Easy er jo et veldig tykt garn, står på linken at du skal bruke pinner 8-9... Da blir 3-4 feil. Ville ikke ha prøvd på det, men om du gjør det likevel, vil jeg si kanskje 48 masker, altså 12 pr pinne? Men anbefaler det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Okei :)

Skal se i mamma sine strikke saker om hun har noen store pinner.

Ville du fortsatt brukt 48 masker da?

Strikket nettopp et par med 40 masker og pinner i str 3. Men det var "vanlig" tynt garn. Det ble passelig vidde for hendene til broren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på garnstudio.no så finner du mange gratis oppskrifter. Søk på Eskimo (som omtrent er samme tykkelse) og votter, så kommer det opp mange oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Hvis du går inn på garnstudio.no så finner du mange gratis oppskrifter. Søk på Eskimo (som omtrent er samme tykkelse) og votter, så kommer det opp mange oppskrifter.

Takk :) Skal se der.

Fant en oppskrift av fine votter. http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=125&d_id=22&lang=no

Regner med at mannevotter er str L?

De største pinnene jeg fant er str 6.

Kan dere hjelp meg å lese ut av oppskriften hvor mange masker det skal være på hver pinne da? Er dårlig på å lese oppskrifter, så votter har jeg strikket på "gefülen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal bruke pinne 7 og 8 til str L. Hvis du strikker veldig løst kan det lønne seg å bruke tynnere pinner, kanskje 6 og 7. Strikkepinner er ikke veldig dyrt, og det er best å bruke det oppskriften sier, ellers risikerer du at det ikke stemmer med målene. De kan jo brukes flere ganger, så da har du pinne 7 og 8 til senere. :)

For øvrig er det 24 masker som skal legges opp, forskjellen på størrelsene her er pinnetykkelsen, ikke antall masker. (Hvis det var forskjellig antall masker for f.eks. str. S - M - L ville det stått 20 - 22 - 24.) Du begynner med pinne 7 til vrangborden, og deretter bruker du pinne 8.

Edit: Ah, det var antall masker på hver pinne du spurte om... Du bruker fem pinner når du strikker rundt, maskene fordeles likt på på fire av dem, altså seks masker per pinne. :)

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Tusen takk for svar :)

Begynte å strikke og det ble passelig til han som skal ha de. Må investere litt i både pinner og garn neste gang jeg skal i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...