Tulling Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Jeg er nå snart 25 år gammel, og siste gang tante rød var på besøk er over ett år siden. før det gikk det 3-4 måneder mellom hver. Eneste gangen jeg hadde regelmessig mens var da jeg prøvde p-piller for snart 6 år siden, men det måtte jeg slutte med på grunn av bivirkninger som ikke var til å leve med. Jeg har til og med vært til ultralyd for å sjekke om det er noe som feiler meg, og tatt blodprøver. Alt ser ut til å være normalt. Jeg blir sprø av å ta graviditetstest hver 2-3 måned sånn bare i tilfellet, og samtidig er jo ikke de testene 100%. Noen andre som har opplevd noe lignende ? Føler meg veldig alene med dette. Og siden det ikke er noe som er feil med meg har ikke legen min noen svar.
Athene Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 (endret) Det er mer vanlig enn man skulle tru. Dersom du har hatt relativt stabile sykluser en gang kalles det sekunder amenore, dersom du aldri har hatt mensen kalles det primær amenore. Når man ikke prøver å få barn behandles tilstanden som regel med p-piller, som vil sikre at man får en regelmessig blødning. Det er best for kroppen å ha en blødning innimellom. I 20-30% av tilfellene finner man ingen årsak til dette. Den nest vanligste årsaken er PCO/PCOS, deretter følger overvekt/undervekt, hormonforstyrrelser, cyster på eggstokkene mm. Jeg ville bedt legen din om henvisning til gynekolog. Dette er en tilstand leger flest vet lite om (egen erfaring). Selv om det ikke er så mye legen får gjort hjelper det å få utelukket at det er en medisinsk årsak samt få svar på en del spørsmål. Endret 5. august 2010 av Atheene
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Det er mer vanlig enn man skulle tru. Dersom du har hatt relativt stabile sykluser en gang kalles det sekunder amerone, dersom du aldri har hatt mensen kalles det primær amerone. Amenore
Tulling Skrevet 5. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2010 Ja det kan jo være på grunn av feil i livmor, men det var det jeg var på ultralyd for. Den ser visst helt fin ut. Nå vet jeg i hvertfall hva det heter, da fant jeg med en gang informasjon på internett. Ikke så lett å finne ting når man ikke vet hva det heter det man har...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Når jeg gikk på hormonprevensjoner så mistet jeg menstruasjonen i flere år etter å sluttet med dem. Først prøvde jeg p-piller. Sluttet etter 6 mnd og fikk ikke mensen tilbake før etter 3 år. Måtte jo ha prevensjon, så fikk p-sprøyte. Sluttet med den etter 1 1/2 år... mistet mensen mens jeg brukte p-sprøyten og i tillegg tok det 4 år før jeg fikk tilbake mensen. Så prøvde jeg p-stav. Mistet mensen, fikk den ikke tilbake før 2 1/2 år etter at jeg tok den ut. Nå bruker jeg kobberspiral, mensen er regelmessig. Tok ut spiralen, ventet litt med å sette inn en ny, mensen var normal hele tiden. Stoler ikke helt på hormonpreparater lengre
Tulling Skrevet 5. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2010 Ja, er skummelt å kødde med hormoner. Jeg prøvde kun p-piller av forskjellig dose og merke over en lengre periode. Tålte ingen av dem. Var kvalm og hadde hodepine mer eller mindre hver dag. Sexlysten var også som regel fraværende rett og slett fordi at jeg var kvalm og jævlig. Men er jo flott for de som tåler det at de i hvertfall har noe de kan bruke. Av og til sier jeg til meg selv "Jeg er sikkert steril uansett" fordi at jeg opplever det som en komfortabel tanke siden jeg abslutt ikke har lyst på barn (akkurat nå i hvertfall).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå