Gå til innhold

Push-ups


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, her er greia:

Jeg har en målsetting om å klare 10 pushups. Per i dag klarer jeg ca 1.

Jeg er generelt greit trenet, har trent jevnt hele livet. Når det er sagt

er jeg ikke en lett person og har tung beinbyggning som gjør at å trene med

kroppsvekt er en ekstra utfordring.

Spørsmålet blir da, hvordan trene for å klare målet mitt på 10 pushups? Hvor

lang tid tror dere dette vil ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bare klarer én nå så begynn med å ta armhevninger på knærne, da klarer du nok en del flere. Når du klarer f. eks. 20 armhevninger på knærne kan du prøve å ta med tærne i bakken og strak kropp og se hvor mange du klarer da.

Enten du nå tar dem på knærne eller tærne så gjør det tre ganger per uke, og ta så mange du bare klarer hver gang. Press deg, selv om du tror du ikke klarer fler så slipp deg ned og prøv å presse deg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min metode for å klare flere armhevinger er det som Lance foreslår. Jeg begynte også på knærne først for å bygge styrke i armene. Nå klarer jeg noen på tærne, men er fortsatt ikke i mål.

Jeg setter meg et mål for dagen, for eksempel 20 armhevinger. Begynner med å ta så mange på rad som jeg klarer - og presser meg til å ta en til. (Her skjelver jeg i armene og bruker lang tid på å løfte meg opp, gjerne med noen uflatterende gryntelyder. :fnise: ) Så tar jeg en pause, og gjør det samme en gang til. Gjør dette til jeg har tatt så mange armhevinger som jeg har satt meg som mål.

De siste ukene har jeg gått fra å klare 10+5+3+2, til 12+4+4 til 14+6. Så det går framover! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh....jeg tar også fortsatt armhevinger på knær, klarer ikke en eneste skikkelig......

er forsåvidt ok trent, trener fire ganger i uka hvor to av dem er styrke, men mitt problem er at jeg ikke har trent overkroppen overhodet siden ungdomsskolen...og jeg er snart 30 år :S

min hypotese er at det svikter spesielt i overgangen brystmuskel/biceps - kjennes iallefall slik ut.

tar pull-ups med vekter på tær, og det funker som gull.

må si jeg er ekstremt imponert over de(kanksje spesielt jentene da) som klarer å løfte hele kroppsvekten sin opp på stang - enn så lenge jobber jeg mot å klare å ta en enkelt pushup :)

men kanksje lance har noen gode tips til hvordan komme dit litt kjappere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance har jo allerede sagt hvordan man kommer seg dit: Man begynner på knærne, og legger på flere og flere reps etterhvert som man blir sterkere, helt til man har opparbeidet seg nok styrke til å ta vanlige push ups.

Det kan sikkert også hjelpe å trene opp de musklene man bruker ved push ups på andre måter, f.eks benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går radig unna når du er kommet i gang. Jeg begynte som deg og endte opp med å klare 20 strake etter 4 mnd! Heng i, 3 ganger i uka og press deg til armene dirrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åh....jeg tar også fortsatt armhevinger på knær, klarer ikke en eneste skikkelig......

Du klarer ikke én armhevning på knærne? Da har du virkelig latt armene dine hvile de siste 15 årene. For å få tricepsene sterke nok ser jeg ikke annen løsning enn å enten begynne på treningsstudio der de har aparater for triceps der du kan begynne med svært liten vekt og øke etterhvert. Eller så kan du kjøpe deg f. eks. denne: http://www.tvshop.com/NO/products/201342/210878 Der kan du regulere vinkelen på brettet, slik at du på det letteste løfter bare 4% av kroppsvekten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja, jeg skjønner at å ta armhevninger på knær så mange du klarer f.eks 3 ganger i uka vil hjelpe. Ellers tenkte jeg på andre øvelser som også kan hjelpe, kanskje benkpress?

Jeg er ikke veldig stor fan av armhevninger, så det hadde vært greit med litt andre øvelser for at jeg ikke skal gå lei :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ hvis det er håpløst tungt selv på knærne kan vel være å gå veldig sakte ned, altså bremse og bruke så lang tid du klarer med bøy i armene. Kanskje det hjelper?

Jeg tror for min del det var allsidig trening (styrketrening i sal, klatring, buldring, alt som er gøy!) som gjorde at jeg "plutselig" en dag oppdaget at jeg klarte pull-ups. Det var veldig morro men det tok lang tid. Målretta trening hadde sikkert hjulpet hvis det var et poeng å klare det fort.

Hilsen jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armhevninger er slitsomt for rygg og mage også, så det kan hjelpe å trene planken i tillegg for å bli sterk i de partiene.

Armhevninger er rett og slett en sabla bra øvelse, den tar både her og der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...