Gå til innhold

tannlegen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg må til tannlegen snart(har ikke bestilt time enda). jeg har ett stort hull i en jeksel, så stort at jeg kjenner det med tunga. og flere mindre hull jeg kjenner. og sikkert en million andre småhull.

problemet er at jeg har for det første litt tannlegeskrekk. er ikke redd for tannlegen i seg selv, men synes det er så utrolig ubehagelig å borre og når de pirker. dermed blir det til at jeg utsetter og utsetter det. nå er det 4-5 år siden jeg var der sist. og jeg har medfødt dårlig emalje, så burde vært der for lenge siden.

ett annet problem nå er at jeg rett og slett synes det er grusomt flaut. jeg har ikke tannverk eller noe enda heldigvis. men synes fortsatt det er grusomt flaut å gå til tannlegen når jeg tydelig har gått med hull i tennene lenge. jeg kommer til å gå til en ny tannlege da jeg har flyttet siden sist.

noen som har følt det på samme måten og har erfaringer å dele? jeg kjenner jeg kunne trengt litt "støtte" fra noen andre med samme problem...

(jeg vet jo selfølgelig at det ikke er noe å være flau over osv egentlig. men jeg synes da dette er helt grusomt flaut).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at du gruer deg, men du er ikke den første som går til tannlege med tannlegeskrekk. det er bare å si ifra om ditt problem så vil de ta godt vare på deg.

Jeg regner med at tannlege-assistenten vil informere deg om hva tannlegen gjør.

Jeg synes selv at tannlegen kan virke skremmende, men når jeg først er der synes jeg det er greit =)

Det er ikke noe å være flau over at du har mange hull, tenk hvor mange tenner en tannlege ser om dagen, og hvis du bare utsetter så vil det bare si at du ødelegger for deg selv, så det jeg mener er at det første du gjør i morgen er å ringe å bestille time ..

Jeg boret selv et hull på mandag og skal tilbake om 2 uker og bore et annet hull, men det gikk helt fint, og tannlege-assistenten tok godt vare på meg :)

Skrevet

Jeg tror noe av det lureste du kan gjøre er å si tydelig ifra på forhånd at du har tannlegeskrekk. Da tar de hensyn til det, og de vil heller ikke synes det er noe rart at du har mange hull - sannsynligvis synes de at du er flink som endelig har kommet deg til tannlegen til tross for skrekken din! :)

Husk også at du kan si fra hvordan du vil at tannlegen skal oppføre seg mens behandlingen foregår. Noen er kontrollfriker og vil gjerne at tannlegen skal forklare alt han/hun gjør, mens andre helst vil være så mye i fred som mulig og ha øyemaske og musikk på ørene. Tannlegen din kan jo ikke vite hva du foretrekker uten at du sier ifra. Jeg vil nok tro at de fleste tannleger er interessert i at pasienten er så avslappet som mulig - da blir det både enklere og hyggeligere for dem å gjøre jobben sin.

Og du? Slapp helt av, du er garantert hverken den rareste, reddeste eller mest hullete personen som har vært innom det tannlegekontoret ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...