Gå til innhold

Poteter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er poteter usunt? Har det høy GI? Går det bra å spise en potet eller to til middag, hvis alt man får i seg av karbs den dagen er 4-5 tynne fullkornknekkebrød og en frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del har null tro på alle disse kurene som florerer - det smarteste er uansett å spise variert og sunn mat samtidig trene og være aktiv.

Jeg har prøvd masse kurer i årenes løp, men det var først da jeg kuttet ut alle kurer og begynte å trene daglig at jeg har oppnådd et varig vekttap.

Mitt råd er å gå turer hver dag, tren noen dager i uken, spis masse grønnsaker til middag hver dag, frukt hver dag og drikk masse vann. Da spiller det ingen rolle om du spiser brød og poteter - men alt med måte, selvsagt.

Har selv prøvd lavkarbokurer - men hvor lenge klarer man sånt? Og er det virkelig så sunt å ikke unne seg et kakestykke en gang i blant? Jeg for min del endte lavkarbo-kuren med en alvorlig forstoppelse så jeg kommer aldri til å begi meg inn på slikt igjen.

Spis sunt og variert, trim så mye du orker og kan ... og ikke minst unn deg potet hvis du har lyst på, og ta deg et kakestykke når du er på kafe med venninner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Jeg følger ingen bestemt diett/kur, selv om jeg forstår at det kan virke slik i hovedinnlegget mitt. Jeg prøver bare å unngå mat med raske karbohydrater, dvs lyst mel, sukker og slikt. Går en liten tur med hunden hver dag, og trener så ofte jeg kan. Spiser definitivt sunt (grønnsaker, grønn te, masse vann, litt frukt, kylling, nøtter, etc). Antar det kan kalles en moderat variant av lavkarbo, dersom man skal sette et navn på det. Det eneste jeg spiser av typisk karbomat er noen knekkebrød pr dag.

Slik har jeg holdt på i over et år, og jeg føler meg bedre enn noensinne. :)

Det jeg lurer på er om poteter inneholder raske karbohydrater, eller andre ting som påvirker kroppen negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som generelt er sunne og aktive, gjør ikke poteter skade i det hele tatt. Spis mer pottis! Både fiber og vitaminer å hente i dem, og kalorier må man jo faktisk ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...