Gå til innhold

Franske makroner

Fremhevede innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

Er det noen som har prøvd å lage disse små lekkerbiskene, og som har en god oppskrift? Har aldri smakt det selv, men syns de ser så tøffe ut og det hadde vært gøy på prøve seg på de!

Er det god holdbarhet på dem, og hvordan skal de oppbevares? Lekte litt med tanken på å gi bort noen søte gaveesker med hjemmelagde franske makroner som venninnegaver til jul (de som isåfall skal gis som gaver skal jeg vente noen måneder med å lage altså).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har laget makroner etter oppskriften under, og de ble nyyyydelige :) Jeg vet ikke hvor lenge de holder, men jeg hadde de i en kakeboks en kort uke før de ble spist opp :)

Pistasjmakroner

75 gram pistasjnøtter

125 gram melis

2 store eggehvitter

15 gram sukker

til smørkremen:

55 gram pistasjnøtter

250 gram melis

125 gram mykt usaltet smør

Sett ovnen på 180 grader. Kjør nøttene til deigen i en kjøkkenmaskin, sammen med melis, til det blir til fint støv. Pisk eggehvittene nesten stive, ha i sukkeret og pisk til du får harde hvite topper. Bland forsiktig inne nøttestøvet i den stivpiskede hvitten. Bruk en bakepose og lag små sirkler av deigen på et bakepapir. La makronene står i ti minutter før du setter de i ovnen. Stekes så i 10-12 minutter, de skal kjennes faste i formen, men ikke helt tørre. La de avkjøles mens du lager smørkremen som skal inni makronene.

Nok en gang kjører du nøtter og melis sammen i kjøkkenmaskinen. Rør det myke smøret mens du tilsetter nøtteblandingen. Så avslutter du med å "lime" to og to markoner sammen med smøret.

Gjest goodtwin
Skrevet (endret)

mmm! Det så godt ut! Det skal prøves ja!

Også har jeg jo god tid til å teste holdbarheten på de før jula kommer ;)

Endret av goodtwin
Gjest Serena
Skrevet

Avslører hvor peiling jeg har på mat her; men hva er makroner?

Skrevet

Avslører hvor peiling jeg har på mat her; men hva er makroner?

Engelsk Wiki var det beste svaret jeg fant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...