Gjest goodtwin Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Er det noen som har prøvd å lage disse små lekkerbiskene, og som har en god oppskrift? Har aldri smakt det selv, men syns de ser så tøffe ut og det hadde vært gøy på prøve seg på de! Er det god holdbarhet på dem, og hvordan skal de oppbevares? Lekte litt med tanken på å gi bort noen søte gaveesker med hjemmelagde franske makroner som venninnegaver til jul (de som isåfall skal gis som gaver skal jeg vente noen måneder med å lage altså).
Nelly Pelly Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Jeg har laget makroner etter oppskriften under, og de ble nyyyydelige Jeg vet ikke hvor lenge de holder, men jeg hadde de i en kakeboks en kort uke før de ble spist opp Pistasjmakroner 75 gram pistasjnøtter 125 gram melis 2 store eggehvitter 15 gram sukker til smørkremen: 55 gram pistasjnøtter 250 gram melis 125 gram mykt usaltet smør Sett ovnen på 180 grader. Kjør nøttene til deigen i en kjøkkenmaskin, sammen med melis, til det blir til fint støv. Pisk eggehvittene nesten stive, ha i sukkeret og pisk til du får harde hvite topper. Bland forsiktig inne nøttestøvet i den stivpiskede hvitten. Bruk en bakepose og lag små sirkler av deigen på et bakepapir. La makronene står i ti minutter før du setter de i ovnen. Stekes så i 10-12 minutter, de skal kjennes faste i formen, men ikke helt tørre. La de avkjøles mens du lager smørkremen som skal inni makronene. Nok en gang kjører du nøtter og melis sammen i kjøkkenmaskinen. Rør det myke smøret mens du tilsetter nøtteblandingen. Så avslutter du med å "lime" to og to markoner sammen med smøret.
Gjest goodtwin Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 (endret) mmm! Det så godt ut! Det skal prøves ja! Også har jeg jo god tid til å teste holdbarheten på de før jula kommer Endret 4. august 2010 av goodtwin
Gjest Serena Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Avslører hvor peiling jeg har på mat her; men hva er makroner?
Karmosin Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Avslører hvor peiling jeg har på mat her; men hva er makroner? Engelsk Wiki var det beste svaret jeg fant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå