Gå til innhold

Hunderasen ungarsk vizsla


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så nysgjerrig på hunderasen ungarsk vizsla, og jeg lurer på om noen her på forumet kjenner til denne rasen? Jeg traff en slik hund en dag, og den var så nydelig! Eierne lovpriste hunden voldsomt, sa den var en intelligent, vennlig og følsom rase, som de hadde hatt lite problemer med og som var lett å trene.

Jeg har aldri hatt hund før (men jeg har en del erfaring med trening av hest, om det kan ses som en fordel - i tillegg har jeg gått mye tur med en hund jeg kjenner), og det er ikke sikkert jeg kommer til å gå til anskaffelse med det første, men jeg snuser nå litt på ulike raser. For å fortelle litt om mine ønsker av en hund, ser jeg helst på medium til stor hund med et vennlig lynne (ser for meg at en evt. hund må tåle å dele hus med småbarn etter hvert), uten at den er for "dorsk". At den har et visst mosjonsbehov er ingen hindring, da både jeg og mannen min er aktive og har god tilgang på turterreng. Jeg ser for meg en hund som vil være med på løping noen ganger i uka i tillegg til gåturer, og evt. ved siden av sykkel.

Ellers ser jeg det som en stor fordel at det er lite pelsstell, og korthåret vizsla passer dermed perfekt i så måte.

Så er spørsmålet om hvordan den tåler å være alene, da jeg forstår at det er en sosial hund. Forhåpentligvis ville man få til en ordning hvor den ikke trengte å være alene hjemme en hel arbeidsdag hver dag, men siden det er tvilsom at noen av oss vil ha mulighet til å ha den med på jobb, må den tåle noen timer alene.

Til sist og ikke minst, lurer jeg på om det er dumt å skaffe seg en slik hund uten man har mulighet til å ta den med på jakt? Jeg har lest at den ikke er en ideell jakthund, men samtidig at det egentlig er en jakthund. Så er spørsmålet om mye mosjon og lydighetstrening er nok for denne rasen?

Spørsmålet er jo om denne rasen er for krevende for meg som ikke har erfaring med egen hund og som ikke har mulighet for å ta den med på jakt.

Er veldig takknemlig for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vizsla er en jakthund, og jeg mener at man ikke bør skaffe seg en slik en om man ikke faktisk har tenkt å jakte. Det finnes hauger og lass av andre raser dere kan velge blandt:) I tilegg er de sjeldne i Norge, og jeg tror nok helt ærlig at dere vil stille rimelig langt nedpå valpelisten hos en Vizsla-oppdretter... Her kan du finne mer info om rasen og få kontakt med Vizsla-eiere - https://sites.google.com/site/vizslaklubb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vizsla er en jakthund, og jeg mener at man ikke bør skaffe seg en slik en om man ikke faktisk har tenkt å jakte. Det finnes hauger og lass av andre raser dere kan velge blandt:) I tilegg er de sjeldne i Norge, og jeg tror nok helt ærlig at dere vil stille rimelig langt nedpå valpelisten hos en Vizsla-oppdretter... Her kan du finne mer info om rasen og få kontakt med Vizsla-eiere - https://sites.google.com/site/vizslaklubb/

Takk for svar. :) Jeg har lest at vizslaen er en jakthund, men etter søk i et annet forum så jeg flere som skrev at de ikke rådet kjøp av denne hunderasen dersom man faktisk ønsker seg en hund til jaktbruk. Flere der mente at den i hovedsak var nesten ubrukelig til jakt. Så da er jo spørsmålet hvem som kan ha denne hunden? De som går på jakt eller ikke?

Men jeg er klar over at det vil finnes andre raser som passer mine ønsker. Jeg er i en helt tidlig fase for å bli kjent med ulike hunderaser til eventuelt hundekjøp om noen år. Og så traff jeg denne helt nydelige hunden som jeg rett og slett ikke klarer å glemme. :ler: Jeg snakker ikke kun om utseende, altså, men hovedsaklig om hvordan den var og hva eierne fortalte om den og rasen, noe som appellerte veldig til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...