Gjest Liten Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Hei! Jeg er nok litt hypokonder, men jeg bekymrer meg sånn for disse p-pillene, så her er min historie... Jeg har gått på mercilon i trekvart år nå. Før hadde jeg svært regelmessig mens, moderate blødninger, av og til veldig kraftige menssmerter. Jeg har ikke hatt menssmerter siden jeg begynte med pillene - det er jo en velsignelse - og har ellers lite bivirkninger, men blødningene har blitt så rotete, og det bekymrer meg litt. Jeg har ikke glemt en pille det siste halvåret og har alltid spist hele brettet, så jeg føler at ting burde begynne å gå seg til nå... På pillene blør jeg veldig lite, trenger stort sett bare bind/tampong én dag, resten går med truseinnlegg og er tidvis bare brun utflod. Siste gang kom det ikke blod i det hele tatt, bare litt brun utflod i to dager. Har også hatt lett gjennombruddsblødning et par ganger og påfølgende manglende mens når det 'egentlig' skal komme. Høres dette ut som noe jeg burde bekymre meg for? Jeg lurer også på hvordan det er med graviditetssymptomer når man går på p-piller. Fungerer graviditetstester allikevel? Det står jo i pakningsvedlegget at det er viktig å slutte med pillene hvis du mistenker at du er gravid, men jeg vet ikke hva som burde vekke mistanke når disse pillene roter til alt. Pillene kan gjøre at blødningen blir borte selv om du ikke er gravid, eller de kan gjøre at du blør selv om du er gravid. Er det rart en stakkar blir forstyrra? Jeg er veldig nøye med å ta dem, men noen må jo være denne ene halve promillen som blir gravid selv om de følger alle reglene... Jeg er i et fint forhold med en mann jeg elsker, men vi har ikke lyst til å få barn ennå, og jeg føler meg aldeles ikke klar for noe sånt. Når jeg fikk pillene sa legen noe om rutinekontroll etter et år, og det er jo ikke så lenge til, men jeg lurer på hva som er vanlig praksis da, egentlig? Er det snakk om blodtrykk og en prat, eller er det en underlivsundersøkelse også? Får litt noia av tanken, selv om det sikkert hadde vært betryggende. Håper noen har lyst til å berolige meg... Takk!
Mercury Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Må bare beklage, men jeg gadd ikke lese nøye igjennom hele innlegget Men for å svare på de spørsmålene jeg fikk med meg: - Vet at det kan bli noe uregelmessigheter med menstruasjonen når man går på p-piller, hos meg ble mensen stabil etter 1/2-1 år. - Graviditetstester skal fungere selv om du går på p-piller. Om den er negativ, men du allikevel har en mistanke kan det sikkert lønne seg å ta en test til; det er altså ikke noe i veien for at testen ikke skal fungere. - Rutinekontrollen er å måle blodtrykk og evt. en prat (som kan bl.a. inneholde om hvordan du føler disse pillene fungerer for deg, om du har lyst til å prøve et annet merke eller en annen type prevensjon osv.). Jeg har aldri vært borti en underlivsundersøkelse i forbindelse med p-pillen. Håper dette var til noe hjelp!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå