Gå til innhold

fysioterapeut, evt. noe annet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! treenger noen gode råd... har hatt en betent arm de siste årene, trodde det kom til å hjelpe når fikk meg et ordentlig sted å ha pc og skrivesaker, men den gang ei... Og armen blir bare verre og verre, enda jeg ikke prøver å bruke den for mye. Noen som kan anbefale en god fysioterapeut/ noe annet i Oslo-området? Evt. andre gode råd mot betente armer? Venninna mi snakka om voltaren, jeg har prøvd det, men så har jeg også fått vite at det ikke duger, fordi det bare forskyver problemet ved å kun dempe smertene, og ikke fjerne betennelsen... Noen som vet om andre midler?

Føler det sitter i hele armen, men kjenner at det kan ha rot i skulderen...

Litt redd for at studiene mine går rett vest takket være betennelsen, skal drive med ting som kommer til å involvere armen så og si hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått undersøkt skulderen din med MR bilde noen gang ?

Smerter som stråler ut i skulderen og armen kan og komme fra rygg og nakken.

Skal en få en terapaut til å hjelpe deg, bør en utelukke skader før en begynner å gjøre noe, ellers kan mye gjøres feil. Ting kan heller forværres en forbedres i enkelte tilfeller.

Jeg har rygg og nakkeplager på ene halvdel av kroppen. Begge deler ståler ut i skulder og arm på denne siden.

Andre skulder har en skade (ben som gnisser mot hverandre/skjevstilling) Fikk det etter en kraftig strekk i armen for en del år siden. Den er bra i perioder, men smertene kommer raskt tilbake ved belastning eller feilbelastning/vridning.

De smertene som går ut i armene kan bli svært intense til tider. Går jeg lenge uten å ta hensyn til det blir det irritasjon og betennelse. Derfor er av og til helt ro helt nødvendig.

Er viktig å finne ut hva som er årsak til smertene før en starter behandling.

Skrevet (endret)

Hvis det viser seg at det er senebetennelse så er det en behandling som heter Extracorporeal Shockwave Therapy. Dette er enda ikke så kjent, men gir gode resultater kjapt. :jepp:

Radial (extracorporeal) trykkbølgebehandling på norsk. :sjenert:

Endret av DesertRose
Skrevet (endret)

Jeg går til Abildsø fysioterapi, som er en klinikk med åtte fysioterapeuter med spesialiteten manuell terapi og medisinsk treningsterapi. De er flinke! Jeg har gått dit med flere ulike problemer, og jeg er kurert for langt de fleste. Manuell-terapeuter er fysioterapeuter med videreutdannelse i retning av massasje og leddmanipulasjon ("knekking"). I tillegg er de veldig opptatt av at man skal bruke kroppen riktig og trene seg frisk.

Jeg hadde for et par år siden vondt i begge armene fra skulderen og ned til albuen. Det varte et par år, og føltes som en betennelse. En tur på NIMI viste at det dreide seg om underutviklet infraspinatus og supraspinatus - muskler bak skulderbladene, og så fikk jeg time hos fysioen på Abildsø. Han satte nåler i meg, og etter første gangen var jeg kurert. Det forventet han da også, men satte det en gang til for sikkerhets skyld. Nå kan jeg kjenne når triggerpunktene blir ømme bakpå der, og sørger for å massere dem "løse". I tillegg fikk jeg styrkeøvelser som skulle hjelpe med å bygge opp muskulaturen igjen. Jeg hadde rett og slett brukt kroppen feil.

Go Abildsø fysioterapi!

Endret av tineline
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har faktisk hørt om den trykkbølgebehandlingen :-D Har tenkt litt på det, men har ikke hatt peiling på hva det kalles... hadde en venninne som gikk til slik behandling på grunn av vonde armer og fibromyalgia.

Jeg hadde ingen vondter i armen før jeg fikk PC; som var satt på et veldig lite egnet sted. Det vil si at jeg (som av og til kunne bli sittende i flere timer) hadde armen min ganske høyt løftet konstant. Så jeg er ganske sikker på at det kan ha hatt en stor del å si, men jeg har også alltid vært ganske anspent; aldri klart å slippe skuldrene mine helt ned.

Hvordan får man time på NIMI? Og hvordan foregår behandlingen der? Jeg så litt på siden, men er litt usikker på hvordan jeg skal kontakte riktig person til riktig formål (om det går an å si det på den måten...hehe)

Går det forresten an å kontakte abildsø med en gang uten henvisning, eller må man vite kjernen til problemet først?

Og før jeg glemmer! Er det lang ventetid?

Jeg flytter til utlandet om en måned, så jeg er litt stressa :-O

Beklager alle spørsmålene!

Jeg øyner iallefall et lite håp her, om ikke det ene fungerer, så fungerer kanskje noe annet :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...