Gå til innhold

Hvor mange kalorier?


NIKElin

Anbefalte innlegg

Noen som vet sånn ca hvor mange kalorier det er i en pannekake basert på denne oppskriften:3 dl.hvetemel,4 dl lettmelk,og to egg + litt sukker og salt.

Er det bedre å bruke vaniljesukker enn valig sukker?Hvordan kan jeg steke dem uten å få tilsatt ekstra kalorier,slik man får ved å bruke smør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet sånn ca hvor mange kalorier det er i en pannekake basert på denne oppskriften:3 dl.hvetemel,4 dl lettmelk,og to egg + litt sukker og salt.

Er det bedre å bruke vaniljesukker enn valig sukker?Hvordan kan jeg steke dem uten å få tilsatt ekstra kalorier,slik man får ved å bruke smør?

Les bak på pakningene hvor mye kalorier det er pr 100g/100ml. Gang opp og del på antall pannekaker.

Tror det tar lengre tid å skrive et innlegg her enn å regne ut selv :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bak på pakningene hvor mye kalorier det er pr 100g/100ml. Gang opp og del på antall pannekaker.

Tror det tar lengre tid å skrive et innlegg her enn å regne ut selv :gjeiper:

Greit nok det,men det står ikke på eggekartongen hvor mange kalorier det er i eggene,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Vanlige pannekaker inneholder rundt 180 kcal pr 100 gram, så det kommer jo litt an på hvor store/tykke pannekaker du lager. Du kan jo lage pannekakene litt sunnere ved å bruke grovere mel eller speltmel, skummet eller ekstra lett melk og lavkalori-søtningsmiddel i stedet for sukker. Hvis du steker pannekakene i en stekepanne med nonstick/teflonbelegg, kan du steke uten fett, men de blir litt tørrere. Du kan jo også pensle stekepannen med et tynt lag fett eller bruke formfett (sprayboks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige pannekaker inneholder rundt 180 kcal pr 100 gram, så det kommer jo litt an på hvor store/tykke pannekaker du lager. Du kan jo lage pannekakene litt sunnere ved å bruke grovere mel eller speltmel, skummet eller ekstra lett melk og lavkalori-søtningsmiddel i stedet for sukker. Hvis du steker pannekakene i en stekepanne med nonstick/teflonbelegg, kan du steke uten fett, men de blir litt tørrere. Du kan jo også pensle stekepannen med et tynt lag fett eller bruke formfett (sprayboks).

Hjertelig takk.Det var bedre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er kosemat og er noe man spiser fordi det er godt. Vil man være sunn derimot, lager man ikke pannekaker. Kutt ut slikt i hverdagen og unn deg heller det på de dagene du driter i kalorier og slikt. ;) Da blir pannekakene bedre, og du blir sunnere (så lenge disse spisedagene er relativt sjeldne da selvsagt).

Pannekakene blir ikke noe sunnere av å kutte ut stekefettet osv, for det lyse melet og sukkeret man bruker vil uansett sende blodsukkeret til værs og fucke med fettforbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker ikke sukker i pannekakene mine, trenger man egentlig det? Syns det er søtt nok med syltetøy i lett variant. Bruker å ha kruskakli og skummetmelk i pannekakene jeg lager, men skal det være ekstra sunt bruker jeg mager kesam og veldig lite mel. I selve røren har jeg olje også istedenfor smør i panna. Kroppen trenger sunt fett.

Trenger vel ikke å la være å spise pannekaker selv om man lever sunt når det er fullt mulig å lage mindre usunne pannekaker, men det er jo spørs hvor kresen man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pannekaker er ikke kosemat. Husker jeg fikk fikk servert tynne pannekaker en lørdagskveld og det var nedtur det! I min verden skal pannekakene være passe tykke og spises med sukke rog bacon. Namm! Det er skikkelig middag til hverdags, ikke til helg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er kosemat fordi det inneholder ting som er for usunne til at det bør inkluderes i hverdagskosten (sukker, hvitt mel), ikke fordi det nødvendigvis er så utrolig godt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til matvaretabellen hvor du kan finne næringsinnholdet i ulike typer pannekaker.

Matvaretabellen - pannekaker

Dette viser selvfølgelig bare den omtrentlige kalorimengden. Det riktige tallet er jo avhengig av hvilke ingredienser som brukes, og i hvilken mengde.

Hvis du ønsker å regne nøyaktig, kan du gå inn på matvaretabellen, finne de aktuelle ingrediensene og regne ut kalorimengden på grunnlag av opplysningene du finner der.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å lage pannekaker, vafler, lapper og kaker sunne - jeg gjør det flere ganger i uken. Handler i grunn om å tenke litt "utfor boksen".

Endret av Stellia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Du kan jo prøve Fedon Lindbergs lavkarbovariant:

3 egg

1 ss olivenolje

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ss Natreen/Canderel pulver (kan sløyfes)

½ ts LoSalt/Seltin

Serveres med bær

Næringsverdi:

Kcal: 423

Karbohydrater: 12 g

Protein: 23 g

Fett: 32 g, herav mettet fett: 7,3 g

Fiber: 4,2 g.

Jeg dropper søtningsmiddel når jeg lager disse, synes det blir søtt nok med vaniljesukker. Èn pannekake er nok til at jeg blir god og mett, jeg pleier å ha etpar ss Cottage Cheese og litt lettsyltetøy på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er kosemat fordi det inneholder ting som er for usunne til at det bør inkluderes i hverdagskosten (sukker, hvitt mel), ikke fordi det nødvendigvis er så utrolig godt...

Det kommer vel ann på hva man ellers spiser? Skader ikke med fire pannekaker om dagen så lenge man holder seg f.eks på et kaloriinntak på 1800 per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noe som jeg har begyntmed for en stund si.

bruker halvt om halvt med sammalt hvetemel og vanlig hvetemel. = sunnere, metter mere og ikke minst er det bra for magen med sammalt en hvetemel bare.

syns faktisk ikke at det er noe særlig skille i smaken. like godt. og jeg er kresen til vanlig.

og vet fler som og begynt med det etter å ha smakt.

eneste minus er om du har greid å spise f eks 7 stk plutseli nå klarer "bare " 3... ;-)

(om skal tenke litt konkuranse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på hva man ellers spiser? Skader ikke med fire pannekaker om dagen så lenge man holder seg f.eks på et kaloriinntak på 1800 per dag.

Det du bommer på her er skillet mellom det å ligge lavt i kalorier, og det å være sunn. Disse to tingene henger ikke nødvendigvis sammen.

Vanlige pannekaker (som jeg antar var det TS spurte om) inneholder like mye hvitt mel og sukker selv om de inngår i en lavkaloridiett. Det er altså fullt mulig å spise usunt selv om man ligger lavt på kaloriinntaket. Består kostholdet ditt hovedsaklig av raske karbohydrater er det fullt mulig å spise på seg diabetes og andre livsstilsykdommer, selv om man ikke nødvendigvis spiser mye kalorier.

Pannekaker har med andre ord ingenting i hverdagskostholdet å gjøre, med mindre de gjøres sunne ved at man erstatter sukkeret og det fine melet med noe annet selvsagt.

(Om man trener og lever relativt aktivt er forøvrig 1800 kcal pr dag usunt lite i seg selv, men det er en annen disksujon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet sånn ca hvor mange kalorier det er i en pannekake basert på denne oppskriften:3 dl.hvetemel,4 dl lettmelk,og to egg + litt sukker og salt.

Er det bedre å bruke vaniljesukker enn valig sukker?Hvordan kan jeg steke dem uten å få tilsatt ekstra kalorier,slik man får ved å bruke smør?

Det kommer jo helt an på hvor tykk pannekaka di er, og hvor stor steikepanna er. De to parametere kan gi deg luft til mat, eller en amerikansk utgave av den flate runde.

En god teflonpanne/non-stick vil gjøre at du ikke trenger å tilsette noe smør/olje i panna. Liker selv Tefal sine produkter, gjerne de med JO-signatur, men de er fysjom så steike dyre at jeg bare har råd til ei, og da en veldig god, stor steikepanne. Du må ha noe fett/olje i røra, ellers så vil røra sette seg fast under steking. Vaniljesukker er bare melis tilsatt vanilje, så det vil kun utgjøre forskjell i smak. Du kan fint lage røra på tre-fire egg, og sukker skal det egentlig ikke være i pannekaker uansett. Det er egentlig lite mel i hver pannekake, og bytter du ut noe av melka med vann, samt benytter en litt grovere meltype, så er pannekaker et godt alternativ til lunsj/frokost. Den store forskjellen i næringsinnhold kommer i hva og hvor mye du putter på pannekaka. Rørte bær el frukt er nydelig, mens sukker og sitron eller lønnesirup, vil gi et litt annet bilde.

Når det gjelder de andre mer eller mindre useriøse/sure kommentarene fra en haug med ABere som ikke kan skilles fra kvarandre, så hadde jeg oversett det, og heller smilt over det å kunne nyte varme pannekaker med heimelaga blåbærsyltetøy innimellom. Det er ypperlig å spise etter trening, da du får i deg både karbohydrat, protein og bær. Eller spis det som kos en fredagskveld med frukt og is og krydret, varm epledrikk. Mmmmmmmmmmmm, nytelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer vel ann på hva man ellers spiser? Skader ikke med fire pannekaker om dagen så lenge man holder seg f.eks på et kaloriinntak på 1800 per dag.

Tror det er sant som du sier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor tykk pannekaka di er, og hvor stor steikepanna er. De to parametere kan gi deg luft til mat, eller en amerikansk utgave av den flate runde.

En god teflonpanne/non-stick vil gjøre at du ikke trenger å tilsette noe smør/olje i panna. Liker selv Tefal sine produkter, gjerne de med JO-signatur, men de er fysjom så steike dyre at jeg bare har råd til ei, og da en veldig god, stor steikepanne. Du må ha noe fett/olje i røra, ellers så vil røra sette seg fast under steking. Vaniljesukker er bare melis tilsatt vanilje, så det vil kun utgjøre forskjell i smak. Du kan fint lage røra på tre-fire egg, og sukker skal det egentlig ikke være i pannekaker uansett. Det er egentlig lite mel i hver pannekake, og bytter du ut noe av melka med vann, samt benytter en litt grovere meltype, så er pannekaker et godt alternativ til lunsj/frokost. Den store forskjellen i næringsinnhold kommer i hva og hvor mye du putter på pannekaka. Rørte bær el frukt er nydelig, mens sukker og sitron eller lønnesirup, vil gi et litt annet bilde.

Når det gjelder de andre mer eller mindre useriøse/sure kommentarene fra en haug med ABere som ikke kan skilles fra kvarandre, så hadde jeg oversett det, og heller smilt over det å kunne nyte varme pannekaker med heimelaga blåbærsyltetøy innimellom. Det er ypperlig å spise etter trening, da du får i deg både karbohydrat, protein og bær. Eller spis det som kos en fredagskveld med frukt og is og krydret, varm epledrikk. Mmmmmmmmmmmm, nytelse :D

Sukk,så sant så sant.Takk for herlig oppmuntrende svar :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...