AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Vi har en toroms-leilighet på 59 kvm, som vi vurderer å gjøre om til en treroms. Dette kommer til å koste oss ca 100 000,-. Leiligheten ligger sentralt i et attraktivt område i Oslo. Er det noen som har peiling på om dette kan lønne seg? Vi gjør det først og fremst for egen komfort, men vi planlegger å selge om et par år, og vil ikke gjøre store endringer hvis det er sannsynlig at vi taper mye på det.
FatallyYours Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 vil absolutt tro at det lønner seg å gjøre om, ett soverom ekstra betyr jo at mange flere kan bruke leiligheten, som familier eller venner som kjøper sammen.
Zzyzx Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Se på tilsvarende leiligheter i samme område, både toroms og treroms. Så ser du hva forskjellen i pris ligger på. Du vil jo gå fra en stor toroms til en relativt liten treroms. Hvis rommene blir store nok, så ser jeg ikke noen videre problemer med å gjøre det. Men 100 000? koster det virkelig så mye?
onyx Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Du får sjekke markedet, men jeg synes det vil bli en veldig trang og liten 3-roms. 59 kvm er ok for en toroms, da har man grei størrelse på rommene og plass til møbler og pikkpakk. Har bodd i toroms på den størrelsen før og syntes ikke rommene var større enn nødvendig for et par.
Vera Vinge Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Om det lønner seg rent økonomisk, altså om man får igjen det dere bruker, vet jeg ikke nok om til å svare på. Men jeg vil tro mange tenkte som oss da vi kjøpte, at vi måtte kunne bo der noen år og dermed også ha et ekstra rom til eventuelle barn. At man dermed vil tiltrekke seg en større gruppe ved å gjøre om? Ellers så ble det samme gjort med vår leilighet av forrige eier. Leiligheten vår er noen få kvadrat større enn din, men likevel vil jeg ikke si den blir liten av å ha to soverom. Men det har jo mye med planløsningen og hvor store rommene er i utgangspunktet. Man delte her kjøkkenet i to, og fikk da et ekstra soverom på den måten. Opprinnelig var kjøkkenet veldig stort, hvertfall i forhold til resten av leiligheten, og jeg syns man hos oss fikk mye igjen for det ekstra rommet. Her ble det ved delingen åpnet opp på kortsiden av kjøkkenet mot stua, sånn at vi har en slags åpen kjøkkenløsning. I utgangspunktet ville jeg valgt lukket kjøkken, men i en leilighet av den størrelsen, syns jeg det fungerer utmerket. Vi har da ingen spiseplass inne i selve kjøkkendelen, men siden spisebordet står rett der hvor kjøkkenet slutter, går det veldig fint. Jeg har egentlig ikke behov for to spiseplasser i en såpass liten leilighet, men hadde den vært større eller om vi hadde et hus, ville jeg som sagt tenkt annerledes.
Christiane_W Skrevet 4. august 2010 #7 Skrevet 4. august 2010 Det avhenger helt av planløsningen på leiligheten. Jeg har sett både gode og dårlige eksempler på omgjøring av to-roms til tre-roms og får dere til en god planløsning vil jeg tro det kan lønne seg - løsningen Vera Vinge skisserer høres for eksempel bra ut. Som andre skriver bør dere sjekke eiendomsmarkedet i området og prisforskjellene på to- og tre-roms leiligheter før dere bestemmer noe.
ashera Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Vi gjorde om fra treroms til fireroms i vår forrige leilighet, og megler sa at det økte markedsverdien med rundt 100K da vi solgte. Men vi gjorde det primært for å øke bruksverdien for oss selv. At vi tjente på det var en bonus. Vi gjorde også all jobben selv, så vi hadde bare materialkostnadene. Om dere vil tjene på det økonomisk ellers av hvordan boligmarkedet blir de neste årene. - En ombygging slik som Vera Vinge skisserer er populær hos mange.
Piper Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Vi har en toroms-leilighet på 59 kvm, som vi vurderer å gjøre om til en treroms. Dette kommer til å koste oss ca 100 000,-. Leiligheten ligger sentralt i et attraktivt område i Oslo. Er det noen som har peiling på om dette kan lønne seg? Vi gjør det først og fremst for egen komfort, men vi planlegger å selge om et par år, og vil ikke gjøre store endringer hvis det er sannsynlig at vi taper mye på det. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å få det til å bli 100 000, for det er samme sum vi bruker for å slå sammen to rom til en stor stue, og et soverom. Og da er alt fjernet og alt blir nytt (tak, vegger, gulv, bærebjelker og alt) og det er ca 80 kvm tilsammen. Så hvordan klarer dere å komme opp i den prisen? Og jeg vil tro at det vil lønne seg, for det er nok lettere å selge en treroms enn en toroms.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå