Gå til innhold

Mitt kosthold


Mady

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om kostholdet mitt er riktig. Vil gjerne ha noen kommentarer.

Vil egentlig ned et par kilo i vekt, men skjønner det er vanskelig uten trening. Dette kostholdet er vel heller ikke akkurat noen slankediett...

Nå for tiden trener jeg ikke, skal begynne om et par uker etter et opphold på nesten et halvt år. Er egentlig vant til å trene masse.

0530: Frokost: Havregrynsgrøt (5 ss havregryn + litt melk + to ts sukker(må ha noe søtt om morgenen))

0930: Mellommåltid: Tomater + nektarin

1100: Lunsj1: To sport knekkebrød med skinke, spinat, agurk/paprika, et glass juice og en kopp grønn te.

1300: Mellommåltid: Pære eller eple og nektarin.

1500: Lunsj2: To revita knekkebrød med skinke, spinat, agurk/paprika.

1800/1900: Middag: Her kan det være veldig mye forskjellig. Eksempler:

- Pasta med kjøttsaus

- Laks med grønnsaker og ris

- Omelett og salat

- Pasta carbonara med brokkoli/blomkål

- Meksikansk gryte med salat

- Kyllingfilet, ris og salat

- Seifilet, potet og grønnsaker

- Pai med ost, skinke, brokkoli, salat ++

- Lasagne og salat

- Taco

En gang i ny og ne kan det også bli wienerpølser eller pizza.

Problemet mitt til middag er at jeg ofte spiser meg for mett, er så glad i middag! :)

Klokkeslettene over er bare ca.

Håper jeg kan få litt kommentarer :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her på siden er det en haug med eksperter, så du får nok noen veldig konkrete råd.

De rådene som har hjulpet meg er mer generelle, og jeg ser at du har mye bra i kostholdet ditt.

Ting jeg ville tenkt over og endret er:

Frokost: Bytt havregryn med havrekli, og lag grøt av dette. Kutt sukkeret, bruk honning eller bær i steden. Og kok gjerne grøten på bare vann. BRA at du spiser frokost, og grøt er bra.

Mellomm-måltidene dine, vurder bær i steden for frukt, gjerne med mager kesam eller litt cottagecheese. Dette fyller mer og fungerer som litt sånn dessert, spesielt måltidet om kvelden.

Lunsj / Middag, prøv å tenke at du skal få i deg sene karbohydrater, mye grønnsaker, og en god del proteiner. Lag nok middag til at du kan bruke som lunsj neste dag, da får du tilfredsstilt middagssuget to ganger på en dag. Lag en god salat av restene eller lignenede.

I tillegg bytt ut alt av pasta med fullkorn, alt av ris med brun ris, alt av kjøtt med magert, e rene kjøttprodukter, karbonade snarere enn kjøttdeit osv.

Når du begynner å trene, legg opp et løp du kan le e med.

Bytt juice med vann, og drikk mere grønn te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tips! :)

Angående frokost, vet ikke om jeg vil bytte ut havregrynene helt, men kanskje jeg kan ta 50/50? Bytte sukker med honning gjør jeg nok også.

Vedrørende middag glemte jeg og si at vi alltid bruker karbonade i steden for kjøttdeig, fullkorn pasta og fullkorn ris eller villris.

Er det bra og spise restemiddag fra dagen før til lunsj? Trodde kanskje ikke det var så lurt jeg ...?

Bær synes jeg er litt for dyrt til å spise hver dag, men spiser selvfølgelig litt nå om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hater når KG henger)

Kan gi et konkret eksempel på middag, lunsjrest, som jeg digger. Lager en kyllingsalat med, Kyllingfilet, spinat (bruk spinat i steden for salat, også bra tips) fullkornpasta, avocado, sukkererter og tomater, med hjemmelaget pesto på. Deilig kald neste dag.

Har du laks til middag, lag en salat, ha litt grønnsaker og sånn sammen med laksen.

Når det gjelder havrekligrøt, så er det faktisk supergodt, kjenner ikke forskjell på det og vanlig grøt, jeg. Men, jeg klarer ikke spise frokost hver dag, så jeg er imponert over du i det hele tatt, og alt jeg sier er jo generelt, man kan ikke forandre alt alltid, mener jeg, men forandre nok ofte nok. Men så er ikke jeg fantast heller.

Bra med fullkorn og karbonade! FLINK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å bytte ut havregryn eller kutte ut det lille av melk du har i havregrøten. Sukkeret ville jeg derimot kuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser for lite?? Jeg føler det absolutt ikke sånn... Jeg går mett hele dagen, så fort jeg føler meg litt sulten, er det tid for lunsj eller mellommåltid. :)

Hvorfor synes du det? I såfall når på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk bekjed om der je trener , å som de driv med kostholdkurs. at knekkebrød særs ryvita, inneholder så lite. så jeg måtte gå opp til 4 fra 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...