Gjest Gjest Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Jeg har det problemet at jeg promper veldig ofte, det er veldig flaut. Jeg har ikke noe vondt i magen, er heller ikke slik at jeg tygger maten altfor fort. Når det skal sies så tror jeg en av grunnen kan ha med at når jeg bæsjer så kommer det klumper i stedet for fast.. hørtes litt ekkelt ut, men. Vet ikke hvorfor. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få dette problemet til å forsvinne, noe jeg kan spise kanskje?
Gjest TS Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 mer fiber, mindre fastfood kanskje? spiser fiber, spiser ikke fastfood...
kulu-kulu Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Når det gjelder avføringen din , så høres det ut som kostholdet ikke er helt regelmessig og riktig sammensatt, pluss at du drikker for lite vann. Trener du mye? Sitter du mye i ro?
Gjest Heihei Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Jeg trener mye, er det en dårlig ting for promping? Jeg promper også mye, noen kjerring råd eller tips please? :-) Er en jente på 14.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Jeg slet veldig med dette når jeg var liten. Ble sammen med en som foreslo at jeg skulle kutte ned på melk. Dette hjap masse, samt at jeg begynte å spise skikkelig grovbrød, og mer variert. Nå har jeg i en lenger periode vært hjemme og merker at problemet har begynt å komme tilbake. Drikker ikke melk, men får endel melk i maten, samt at det er en del "tung" middagsmat. Vet at dette bedrer seg når denne perioden igjen er over, men jeg er lettet for at jeg vet årsak og løsning! Konklusjonen min er derfor at å kutte ned på melk, og spise mer variert (ikke bare poteter med brun saus) kan hjelpe veldig på dette problemet. Det var forøvrig en lettelse for meg når dette bedret seg, for gud så flaut det er å måtte løpe ut hele tiden. I tillegg hadde jeg store problemer med vondt i magen. Kunne ligge og vri meg i et par timer fordi jeg hadde så vondt i magen, dette er det så godt som slutt på. Mitt forslag er å prøve seg litt frem når det gjelder hva man får i seg. Jeg kuttet ut melk, men har funnet ut at jeg kan ha bittelitt. Dette ved å gradvis introdusere melk inn i kostholdet igjen.
PepsiMax Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Det er ganske mange forskjellige matvarer som kan bidra til disse problemene... Husker ikke alle i farten, men finner det sikkert ved en googling..
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Spiser du mye frukt? Jeg vet at både epler og pærer kan ha den effekten på meg, samt rå rotgrønnsaker (gulrot, kålrot, denslags). Og bønner og kål selvfølgelig-
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Du må kutte ned på inntaket av smegma
Gjest gjest Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 kutt ned på karbohydrater, nei eg er ikke en lavkarbofanatiker, men mye karbohydrater gir mye luft i magen. eg slet lenge med mye luft i magen og var alltid oppblåst, til eg sluttet å spise ris og pasta og nesten ingen hveteprodukter og er helt fin nå=)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Brus får man veldig mye luft i magen av, spesielt lettbrus. Og pastiller av typen Dent og lignende.
Havtorn Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 (endret) Jeg er ei aktiv jente (får jeg meg til å tro ) som er i bevegelse mange timer per dag grunnet jobb. Jeg sitter lite stille og spiser sunt og variert, samt litt frukt (som oftest pære). Kun grovbrød og drikker biola framfor melk da det roer magen litt, men ikke nok.. hva er det jeg gjør feil da? Vil jo ha et sunt og godt kosthold men hvis jeg blir fisete av det er det jo håpløst. Drikker kanskje noen glass brus i uka, da med sukker, spiser ingen tyggis/halspastiller el.. hva kan det være da? Forbaska.. Endret 15. februar 2011 av MsFoster
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Karve hjelper mot luft. Ta en teskje karve i munnen og skyll ned med et glass vann. Smaker ikke så veldig godt, men det hjelper. Ta det om morgenen.
Sugerøret Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Jeg er ei aktiv jente (får jeg meg til å tro ) som er i bevegelse mange timer per dag grunnet jobb. Jeg sitter lite stille og spiser sunt og variert, samt litt frukt (som oftest pære). Kun grovbrød og drikker biola framfor melk da det roer magen litt, men ikke nok.. hva er det jeg gjør feil da? Vil jo ha et sunt og godt kosthold men hvis jeg blir fisete av det er det jo håpløst. Drikker kanskje noen glass brus i uka, da med sukker, spiser ingen tyggis/halspastiller el.. hva kan det være da? Forbaska.. Kan være at du reagerer på grovt brød? Jeg får i allefall mye mer luft i magen av slikt,samme for mye fiber osv. Legen er et fint sted å starte ,kan være at du har irritabel tarm eller noe annet du reagerer på.Og det kan kun en lege hjelpe med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå