Alatariél_88 Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Hei hei! Det jeg lurer på er om noen har en god oppskrift på sukkerbrød uten gluten? Ser det finnes en del oppskrifter uten gluten, så er en liten smule skeptisk når ingen kan bekrefte at de er gode så hvis noen har en god oppskrift tar jeg gjerne imot Også sist men ikke minst noen gode tips til god krem og fyll til kaken som er melkefri? har da planlagt å lage en bløtkake som sikkert de fleste skjønte til nå. Takk for svar
Mixelite Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Sukkerbrød er det enkleste i verden å lage glutenfritt. Det finnes vel dem som lager sukkerbrød med potetmel i stedet for hvetemel bare fordi det blir bedre sånn også, tror jeg? Jeg har ingen spesiell oppskrift. Jeg bare finner en når jeg trenger. Fyll: Eggekrem uten melk? Det pulveret som skal vispes opp uten koking tror jeg er melkefritt. Bare visp det med rismelk, havremelk el. Eller kjøp f.eks Oatly vaniljekrem. Den er tykk og god til kake. Man kan også bruke en kombinasjon av Erlet(palme"fløte") som vispes opp med det man har av melkeerstatning. Erlet er litt bitter i smak(for å si det forsiktig), men man kan avrunde smaken med litt sitronsaft eller en klype salt og tynne den ut med f.eks rismelk. Erleten er så tykk at den tåler en del speing uten å miste kremkonsistensen sin.
tineline Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 (endret) Suksessterte! NAM: 250 gr malte mandler 250 gr melis 5 stk eggehviter 5 stk eggeplommer 1 dl kremfløte 125 gr sukker 150 gr smør 1 ts vaniljesukker 0,5 plate® kokesjokolade FREMGANGSMÅTE: 1 porsjon gir ca 12 kakestykker Pisk eggehvitene lett og bland inn malte mandler og sukker/melis. Fordel massen i to like store, runde former som er godt smurte. Formene bør være ca 24 cm diameter. Sett formene inn ved 180 C i bunnen av ovnen. Steketiden er ca 20 minutter. Avkjøl. Rør sammen fløte, eggeplommer og sukker i en kjele og varm det forsiktig opp til det tykner. Avkjøl. Rør inn mykt smør og vaniljesukker. Smelt sjokoladen over vannbad og bland den inn i en del av smørkremen. Fyll kaken med den gule smørkremen og pynt med den brune oppå. Du kan også la all smørekrem være gul og strø revet sjokolade over til slutt. Oppskrift hentet fra matoppskrift.no Ved nærmere ettersyn så jeg at det sto kremfløte her, men det kan jo forhåpentligvis erstattes med laktosefri fløte/havrefløte. Eller du kan lage smørkrem til topping i stedet, uten fløte. Endret 3. august 2010 av tineline
snyven Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Dette er ikke sukkerbrød da, men en utrolig god kake Maries nøttekake
Alatariél_88 Skrevet 3. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2010 Takk for svar folkens Dette må jo undersøkes og prøves! og alltid kjekt me tips til senere også:D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå