Gå til innhold

Mage i ulage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i noen år hatt litt problemer med magen min. I bunn og grunn er det treg fordøyelse det går på. Føler meg ofte oppblåst og det liksom "bobler" i magen som følge av den dårlige fordøyselsen. Sliter med å få tømt meg, men når jeg først får det så får jeg det ordentlig! Altså, det er enten hardt eller løst. Har forsøkt å finne noe mønster i forhold til hva jeg spiser, men syns ikke helt jeg har funnet noe..

Har mange ganger vurdert å bestille en legetime for dette, og nå har jeg omsider gjort det. Men, det er jo sannsynlig at legen ikke kan gjøre noe - kanskje jeg bare er sånn! Men så kan det jo hende det er noe jeg ikke tåler. Hvordan finner legen ut dette i så fall? Æsj, blir så usikker.. Dette er jo ikke akkurat det morsomste å snakke med legen om , og hvis det attpåtil ikke er noe å gjøre med det så vil det jo være helt bortkasta. Ugh..

Jente 21.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har slitt med det lenge, kommer legen mest sannsynlig til å sende deg til spesialist i gastromedisin. Jeg kom til en slik en. I tillegg tar fastlegen gjerne blodprøver for å sjekke laktoseintoleranse og cøliaki.

Hos spesialist blir du kanskje undersøkt ved koloskopi (kamera opp i tarmen nedenfra) og/eller gastroskopi (kamera ned i tynntarmen via munnen).

Fordi du har slitt med det i noen år, kommer ikke legen til å gi blaffen - med mindre du selv gir opp etter én legetime. Du har også ansvaret for å gå tilbake hvis ting ikke bedrer seg.

Jeg har fått diagnosen irritabel tykktarm, som i og for seg ikke er noe annet enn "det er ikke noe strukturelt galt med deg, men du har problemer likevel"-diagnose. Det eneste den har hjulpet meg med er å godta at jeg faktisk har mageproblemer nesten hele tiden, og å slutte å være flau over det. Men det var ikke lite bare det! Mageproblemer er noe av det pinligste man har i dag, så det var godt å komme over hysteriet. I tillegg fikk jeg masse gode tips av spesialisten, blant annet om å drikke Biola - minst en halv liter om dagen. Han sa at tilskudd av tarmbakterier hjelper de fleste med irritabel tykktarm, så du kan jo eventuelt prøve det mens du venter på time hos spesialisten?

Lykke til! Det er kjipt å ha vondt i magen, men det er faktisk til å leve med for de fleste.

Skrevet

Tror legen opplever pasienter med mageproblemer veldig ofte. Det kan være mye forskjellig, som matintolleranser, cøliaki osv. Eventuelt kan du jo prøve sånne melkesyre-tabletter fra apoteket. Det skal visst fungere bedre enn feks. Biola.

Skrevet

Melkesyrebakteriene fra apoteket fins i mange utgaver, men den blå idoformen og Biola har begge LGG bakterier som hovedgruppe. Problemet er nok eventuelt at man ikke drikker nok biola. Det er jo klart høyere konsentrasjon i kapslene. Legen min sa minst en halv liter daglig, men det gjorde at jeg ikke orket å spise frukt til brødmåltider, da jeg ble så mett, og fikk forstoppelse. Så nå tar jeg daglig kapsler med melkesyrebakterier.

Det er som sagt mange typer, så du må nesten prøve deg litt fram. Men generelt sies det at bifidobakterier passer bedre for problemer lengst ned i tarmen (promping etc), mens LGG kan være mer gunstig for områder høyere opp. Jeg aner ikke om dette er utsagn som fortsatt holder vann, men jeg opplever i alle fall selv mer effekt av bifidobakterier enn noe annet. Men det kan man jo ikke vite på forhånd.

Skrevet

Takk for svar!

Det hørtes meget skummelt ut med denne spesialisten...!

Det er vel kanskje sannsynlig at legen tar en blodprøve i første omgang hvertfall, for å se om den kan gi noe svar. Før noen spesialist eventuelt kommer inn i bildet.. grøss*

Skrevet

Det går nok bra. Undersøkelsene er jo ikke veldig morsomme, men du kan få avslappende midler i forkant som gjør at du bare blir sløv og fraværende. Det fikk jeg under koloskopi, og det var nesten litt morsomt. Etterpå var jeg med kjæresten i butikken, og reiv ned alt mulig rart fra hyllene fordi jeg var så skjeiv. :)

Fordelen er at du kan få en diagnose basert på de prøvene, og det kan være greit å utelukke f.eks. cøliaki helt sikkert. Det kan de bare gjøre ved tarmbiopsi fra tynntarmen, og da må du ta gastroskopi. En blodprøve er egentlig bare veiledende mht cøliakidiagnose. Koloskopi finner ut om det er noe strukturelt feil eller betennelse osv i tarmen din, som også kan være avgjørende for en diagnose. Det beste er jo om ingenting viser seg å være galt, slik som med meg. Det er nemlig en stor lettelse å vite at man ikke er syk, men bare har fordøyelsesbesvær.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så godt igjen her! Var hos lege for et par år siden ang dette, det eneste han gjorde var å klemme litt på magen min og konkludere med at jeg har "irritabel tarm". :sukk: Drikk masse Biola, sier han. Men hallo, er det noen som har sett prisen på Biola eller? En kartong koster 30 kr, og skal man da drikke 1/2 liter om dagen, blir det jammen penger av det. Så det var ikke aktuelt for min del. Uansett, jeg fulgte rådene hans, men har ikke merket noe bedring. Nå har jeg ny fastlege, og har tro på at hun vil undersøke nærmere.

Problemene kommer og går, og innimellom kan det gå mange dager mellom hver gang..

Skrevet

Syns du 15 kr dagen er dyrt for bedre helse? Det gjør ikke jeg. Men kjøp kapsler i stedet da, der er stykkprisen lavere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...