Gjest Cho Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Jeg opprettet en tråd for noen uker siden, hjelp fra NAV ved flytting til ny kommune. Tror ikke du går glipp av så veldig mye hvis du ikke gidder å lese den andre tråden. Uansett. Svogeren min er arbeidsledig uten rett til dagpenger. Han leverte søknad om sosialhjelp for to-tre uker siden, og har i mellomtiden registrert seg hos forskjellige bemanningsbyrå, og vært på noen intervjuer. I dag fikk han beskjed om at han ikke fikk jobben han trodde han hadde sjans på. Svogeren og samboeren min gikk ned på NAV nettopp for å høre hvordan det lå til med sosialsøknaden hans, og for samtidig å levere søknad om nødpenger da han ikke har noen inntekt eller vet når han kommer til å få noen inntekt. Først fikk de denne beskjeden: - sosialsøknaden hadde ikke blitt levert til behandling en gang, for de ventet for å se om han fikk denne jobben. Siden han ikke fikk den skulle de begynne å behandle den nå.. - Han fikk ikke levere søknad om nødpenger, fordi han allerede hadde levert søknad om sosialstønad. Det er det siste punktet her jeg reagerer på, er det virkelig sånn at når du har levert søknad til NAV så må du pent vente de ukene det tar å behandle det, selv om du ikke har ei krone til mat? Sosialsøknaden hans tar jo til og med lengre tid enn vanlig å behandle, på grunn av ventingen deres! Før noen kommer med forslaget om at han kan leve på oss, så er det det han gjør per dags dato. Problemet er bare at vi har ikke nok penger til å forsørge oss selv en gang (arbeidsavklaringspenger begge to), og jeg klarer ikke å fortsette å bare spise fire brødskiver om dagen.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Det er vel riktig det som blir gjort nå, at han ikke kan søke om nødpenger når han har søkt om sosialhjelp. Men, for det er et men, når det er en akutt situasjon, som jeg vil si dette er, hvor han ikke har råd til mat så skal behandlingen av den sosiale stønaden behandles raskt, da kan man se bort fra den generelle behandlingtiden det vanligvis tar. Det er viktig at han også presiserer dette til den personen han snakket med hos nav/sos.kontor at han har ikke penger til mat og at det haster.
Gjest Cho Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 Det er vel riktig det som blir gjort nå, at han ikke kan søke om nødpenger når han har søkt om sosialhjelp. Men, for det er et men, når det er en akutt situasjon, som jeg vil si dette er, hvor han ikke har råd til mat så skal behandlingen av den sosiale stønaden behandles raskt, da kan man se bort fra den generelle behandlingtiden det vanligvis tar. Det er viktig at han også presiserer dette til den personen han snakket med hos nav/sos.kontor at han har ikke penger til mat og at det haster. Det er det rareste jeg har hørt om, man blir jo ikke mett av å vente på at en søknad skal behandles! De på NAV er meget klar over at det haster, han har forklart situasjonen både muntlig og på søknaden, i tillegg til at han leverte kontoutskrift som beviser at han ikke har noen penger. Man blir jo mannevond av å drive på med NAV!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Det er det rareste jeg har hørt om, man blir jo ikke mett av å vente på at en søknad skal behandles! De på NAV er meget klar over at det haster, han har forklart situasjonen både muntlig og på søknaden, i tillegg til at han leverte kontoutskrift som beviser at han ikke har noen penger. Man blir jo mannevond av å drive på med NAV! Byråkrati/papirmøller kan være frustrerende innimellom! Kan han ikke spørre bank eller foreldre om et lite lån, bare sånn at han kan kjøpe seg mat i det minste? (Selv om jeg vanligvis ikke synes kredittkort er en god idê kan det jo være en nødløsning her og nå? Tror det går ganske kjapt å få i orden - kan jo få en kreditt på 3.000,- f.eks, så kan han jo ikke bruke mer enn dette ihvertfall).
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Såvidt jeg husker flyttet svogeren din til deres kan av landet uten å eie en krone eller ha noen som helst formening om hvordan han skulle skaffe seg en inntekt og klare å betale for seg. Når han ikke klarer å skaffe seg jobb, kan han heller ikke regne med at den nye kommunen er interessert i å fø på ham umuddelbart. Han bør heller reise tilbake der han bodde før, søke jobb der dere bor derfra og ordne forholdene med NAV der, slik at det blir enkelere i flytteprosessen, for da kan de betale for ham de første månedene. Det er ikke slik at man kan flytte til en ny kommune og forvente at de skal betale for deg, kun som en "pengeflyktning" fra en annen del av landet. Er faktisk karantenetid på sånt. Og som hun over her sier, nødpenger kan ikke søkes om når han allered har inne søknad om sosialpenger. Det er heller ikke problemer med å få seg jobb, både sykehjem og hjemmehjelpstjenesten skriker etter folk over det ganske land, så hvis han ikke er en kriminell slaur er det mulig å få jobb på dagen.
Gjest Cho Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Byråkrati/papirmøller kan være frustrerende innimellom! Kan han ikke spørre bank eller foreldre om et lite lån, bare sånn at han kan kjøpe seg mat i det minste? (Selv om jeg vanligvis ikke synes kredittkort er en god idê kan det jo være en nødløsning her og nå? Tror det går ganske kjapt å få i orden - kan jo få en kreditt på 3.000,- f.eks, så kan han jo ikke bruke mer enn dette ihvertfall). Han har allerede vært i banken og hos diverse andre banker (sånne som gir kreditt på dagen) men siden han ikke har noen inntekt får han ikke låne en krone. Moren hans har gitt han en 200lapp for en uke siden, det var alt hun kunne avse (her står det ikke på vilje, men på evne). Gode løsninger, men dessverre får han ikke benyttet seg av noen av dem.. Såvidt jeg husker flyttet svogeren din til deres kan av landet uten å eie en krone eller ha noen som helst formening om hvordan han skulle skaffe seg en inntekt og klare å betale for seg. Du husker forsåvidt riktig. Jeg har egentlig lovt meg selv å ikke gå for mye inn på denne saken fordi jeg ikke vil at noen skal bli gjenkjent, men siden det skaper så mye unødvendig diskusjon så får jeg bare gjøre det. En eller annen koselig fyr ( ) har fått det for seg at det er veldig morro å presse små gutter for penger, og har nærmest laget seg et foretak av dette. Han har prøvd seg på flere av svogerens kamerater (og andre folk), og blitt anmeldt flere ganger. Ingen av anmeldelsene har ført til pågripelse eller reaksjon av noe slag. Til og med moren hans har flyttet til en annen kommune. Svoger stod da med valget mellom å flytte eller å bli innlagt med uvisst antall beinbrudd. Er vel ikke så veldig mange som hadde valgt det siste over det første. Når han ikke klarer å skaffe seg jobb, kan han heller ikke regne med at den nye kommunen er interessert i å fø på ham umuddelbart. Når han ikke klarer å skaffe seg jobb? Gutten er nå registrert på hvert eneste bemanningsbyrå i byen, og søker på alle jobber han kommer over. Er det liksom et kriterium, at du må greie å skaffe deg jobb innen så så kort tid, hvis ikke gidder vi ikke hjelpe deg? Hvis man bare kunne knipse med fingrene og fått en jobb så hadde vi ikke hatt så veldig mye bruk for NAV in the first place. Han bør heller reise tilbake der han bodde før, søke jobb der dere bor derfra og ordne forholdene med NAV der, slik at det blir enkelere i flytteprosessen, for da kan de betale for ham de første månedene. Det er ikke slik at man kan flytte til en ny kommune og forvente at de skal betale for deg, kun som en "pengeflyktning" fra en annen del av landet. Er faktisk karantenetid på sånt. I lys av forklaringen min over her håper jeg du forstår hvorfor det ikke bare er å flytte tilbake for å ordne forholdene. Og som hun over her sier, nødpenger kan ikke søkes om når han allered har inne søknad om sosialpenger. Det er heller ikke problemer med å få seg jobb, både sykehjem og hjemmehjelpstjenesten skriker etter folk over det ganske land, så hvis han ikke er en kriminell slaur er det mulig å få jobb på dagen. Han er ingen kriminell slaur nei, han er en ung gutt uten arbeidserfaring. Det sier seg selv at han ikke akkurat er ettertraktet på jobbmarkedet, med null erfaring og en utdannelse han ikke får brukt.
Elensire Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 Jeg har ikke så mange råd å komme med, men jeg syns uendelig synd på svogeren din for den situasjonen han har havnet i! Syns det er elendig av NAV kontoret å vente med å behandle søknaden hans fordi han er aktiv med å søke jobb. Trodde virkelig at en skulle kunne få hjelp mens en søkte jobber har han forsøkt sosialkontoret for å høre med de om de kan bidra? skal jo ikke være slik at en ikke kan spise en gang på grunn av manglende midler. Ellers er vel det eneste jeg kommer på at han kan henge opp lapper på butikker om at han kan ta hagearbeid, malearbeid, vaskejobber, den slags bare for å få inn noe til livsopphold. eventuelt kan han jo kikke i lokalavisen og se om noen har lagt ut annonse om at de trenger hjelp til slike ting. håper i allefall det ordner seg for han snart!
Gjest Cho Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 Jeg har ikke så mange råd å komme med, men jeg syns uendelig synd på svogeren din for den situasjonen han har havnet i! Syns det er elendig av NAV kontoret å vente med å behandle søknaden hans fordi han er aktiv med å søke jobb. Trodde virkelig at en skulle kunne få hjelp mens en søkte jobber har han forsøkt sosialkontoret for å høre med de om de kan bidra? skal jo ikke være slik at en ikke kan spise en gang på grunn av manglende midler. Ellers er vel det eneste jeg kommer på at han kan henge opp lapper på butikker om at han kan ta hagearbeid, malearbeid, vaskejobber, den slags bare for å få inn noe til livsopphold. eventuelt kan han jo kikke i lokalavisen og se om noen har lagt ut annonse om at de trenger hjelp til slike ting. håper i allefall det ordner seg for han snart! Takk for sympati og råd Det er sosialkontoret som ikke vil hjelpe, det er de som deler ut sosialstønad og nødpenger (eller ikke deler ut i dette tilfellet). Han må vel egentlig bare gå ned på NAV hver eneste dag og mase hull i hodet på de, og håpe at han til slutt får noe hjelp.. Håper uansett noe skjer snart, det beste hadde jo vært om han hadde fått seg en jobb på røde rappen, men da tar det jo fortsatt noen uker før han får sin første lønning..
liv Skrevet 2. august 2010 #9 Skrevet 2. august 2010 Han kan søke om rekvisisjon til mat, da får han en nødsats på rekvisisjon som trekkes fra på neste utbetaling.
Gjest Cho Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 Han kan søke om rekvisisjon til mat, da får han en nødsats på rekvisisjon som trekkes fra på neste utbetaling. Til og med når han ikke fikk søke om nødpenger? Har en stygg mistanke om at han ikke kommer til å få noen nødrekvisisjon før han får et vedtak på at han faktisk får penger som det kan trekkes fra..
Plym Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 Dersom det er sant at han ikke fikk lov å søke om nødhjelp, så kan han ta en telefon til Fylkesmannen og høre hva de mener om det. Men det kan også hende at den søknaden han har inne blir behandlet som en nødhjelpssøknad. Men han burde jo blitt informert om saksbehandlingstid.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Les denne: Håndbok for sosialklienter. Verdt all lesing for en i hans situasjon.
Auraya Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 (endret) - Han fikk ikke levere søknad om nødpenger, fordi han allerede hadde levert søknad om sosialstønad. Dette stemmer ikke. Nødhjelp er bla ment å være penger til mat mens man venter på at søknad om ordinær sosialstønad skal behandles, siden dette ofte tar 14 dager. Begge gangene jeg har søkt om sosialstønad fikk jeg nødhjelp på ca 50 kr dagen i saksbehandlingstiden, dette tok det to virkedager å innvilge. Den eneste måten de kan være vrange på er ved å skrive ut rekvisisjon på dagligvarer, men det er jo helt greit, så lenge man faktisk trenger pengene til mat. De kan ikke nekte dere å levere en søknad, og dersom de gjentar denne "regelen" må dere be om å få det skriftlig, og så kontakte fylkesmannen. At de bare la søknaden til side er også helt horribelt, be om kvittering på at søknad er levert, med dato i fremtiden for å unngå dette. Man får jo ikke penger på dagen når man begynner i ny jobb, så han kan søke om sosialstønad frem til første lønnsutbetaling. Og blås i surmagede kommentarer fra folk som ikke har peiling. For det første stemmer det ikke at man har karantene på flytting, og for det andre kjenner ikke de deres spesifikke situasjon. Lykke til med nye søknader, håper det går i orden, og at gutten finner seg jobb snart, så han slipper å være avhengig av ett så håpløst sosialkontor. Endret 3. august 2010 av Auraya
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #14 Skrevet 6. august 2010 Overse surmagede kommentarer. Jeg kjenner en som flyttet til en annen kommune. Hadde nok penger til første leia og depositum. På telefon så var Nav rimelig ufine og jeg måtte ikke komme her og komme her. Saken er at de selvfølgelig ikke vil ha nye inn i kommunen som er avhengig av sosialhjelp. Når vedkommende flyttet så gikk ting rimelig greit og kjapt. Var ikke nødvendig med nødhjelp da. Det gutten kan gjøre nå er å søke om bostøtte. Dette vil uansett sosialkontoret kreve. Vedkommende får dekket 100& sin husleie og strøm. Resten er det sosialkontoret som bidrar med.
Gjest Cho Skrevet 6. august 2010 #16 Skrevet 6. august 2010 (endret) Takk for støttende kommentarer folkens, det er så fint å få bekreftet at ikke alle ser ned på oss NAV-klienter! Jeg ble jo gjort oppmerksom på i den forrige tråden min at de ikke har lov til å nekte å ta imot søknader, gjett om jeg angrer på at jeg glemte det.. Svoger og samboer var nede på NAV i går for å mase litt, og da fikk de beskjed om at søknaden om sosialstønad ville bli innvilget i dag (altså fredag) og at han vil få penger mest sannsynlig på mandag, så det er jo ihvertfall en lettelse. I tillegg har de funnet fram en rekke tiltak som han skal gå på, så det ser ut som om de tar jobbsøkingen hans på alvor nå. Det er nesten så jeg vil utdanne meg til sosionom så jeg kan hjelpe andre stakkarer som møter på slik behandling som svoger har. Endret 6. august 2010 av Cho
Gjest Cho Skrevet 10. august 2010 #17 Skrevet 10. august 2010 Herregud.. Da svoger enda ikke hadde fått noen penger i dag, gikk han og sambo ned på NAV igjen. Der fant de ut at han som hadde sagt at søknaden var godkjent og pengene sendt ut (forøvrig den samme mannen som nektet å ta imot sosialsøknaden), hadde tatt feil. Søknaden var ikke behandlet i det hele tatt, og dama de snakket med i dag kunne ikke skjønne hva han andre fyren har holdt på med. Men hun godkjente nå ihvertfall søknaden imens de stod der, så nå er forhåpentligvis alt fikset. Er det mulig sier jeg bare..
Gjest Cho Skrevet 10. august 2010 #18 Skrevet 10. august 2010 Nei, han har aldri studert eller jobbet faktisk, så det er helt berettiget. Haha, og hvor tar du det fra? Som jeg har skrevet tidligere er han nyutdannet, hadde du lest tråden hadde du fått med deg det.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #19 Skrevet 10. august 2010 Få gutten til å ta en runde i nabolaget og omegn for å se om han kan tjene seg en hundrings ved å klippe plener, hekker eller annet arbeid. Kjenner en 14 åring som til og med klarte dette!
slumkim Skrevet 10. august 2010 #20 Skrevet 10. august 2010 Haha, og hvor tar du det fra? Som jeg har skrevet tidligere er han nyutdannet, hadde du lest tråden hadde du fått med deg det. Nyutdannet??? Du skrev i forje tråden om denne svogeren din at han nettopp var ferdig med videregående. Er ETTER vgs at man studerer vet du vel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå