Gjest Cho Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Svogeren min har havnet i en "liten" klemme. Han rotet seg inn i noen problemer i hjembyen sin (han valgte på ingen måte selv å havne i dette uføret, men til slutt fryktet vi rett og slett for guttens helse), og sett i sammenheng med det faktum at han har gode muligheter til å selv havne grundig utpå, bestemte vi oss for å hasteflytte han til byen hvor jeg og samboeren bor (ca 50 mil). Tanken hadde ligget i bakhodene våre lenge, men nå fikk vi plutselig grunn til å gjennomføre, og det ganske kjapt også. Vi skaffet gutten leilighet omtrent på dagen, og første husleien ble skrapt sammen og betalt av moren hans. I går tok vi turen innom alle bemanningsbyråene vi kunne finne, søkte om bostøtte, og gikk til slutt innom NAV. Han meldte seg som jobbsøker og fikk en jobblogg. Siden gutten ikke har særlig mye penger (nettopp ferdig med siste året på videregående) ville vi samtidig søke om sosialstønad for han, fram til han får seg en jobb. Men der møtte vi døra, gitt! Vi fikk beskjed om at "man ikke bare kan flytte uten penger" og det er vi jo selvfølgelig smertefullt klar over alle sammen, men nå er det en gang slik at alle kan havne i en knipe en eller annen gang, og det er da man har NAV. Trodde vi. Han fikk ikke lov å søke om sosialstønad, og ble sendt ut døra med jobbloggen i neven. Jeg forstår virkelig ikke hvordan det må stå til for at man skal få sosialstønad hvis det ikke holder at man er arbeidsledig uten rett til dagpenger, og med null kroner på konto? Er vi helt på bærtur eller bør vi gå tilbake på NAV og slenge neven i bordet?
waco Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 tror nav er mer behjelpelige hvis han får jobbtilbud på det stedet han skal flytte til.
Gjest Cho Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 tror nav er mer behjelpelige hvis han får jobbtilbud på det stedet han skal flytte til. Hva mener du nå? (hjernen min har skrudd seg av i varmen)
Gjest Krizzy Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Har svogeren din blitt overført fra sitt gamle kontor i systemet? (Det må meldes flytting i folkeregisteret etc.) For øvrig, skal det gå ann å levere enn søknad uansett hva veilederen sier. "man ikke bare kan flytte uten penger" Hvis jeg KUN hadde fått det som begrunnelse hadde jeg kokt over! Edit: Jeg hadde levert en klage til NAV-lederen der jeg hadde krevd en gydlig begrunnelse på hvorfor de ikke godtok å ta i mot søknaden! Endret 13. juli 2010 av Krizzy
Gjest Cho Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Har svogeren din blitt overført fra sitt gamle kontor i systemet? (Det må meldes flytting i folkeregisteret etc.) For øvrig, skal det gå ann å levere enn søknad uansett hva veilederen sier. "man ikke bare kan flytte uten penger" Hvis jeg KUN hadde fått det som begrunnelse hadde jeg kokt over! Han har meldt flytting og alt det der, og siden han aldri har vært inne i NAV-rullene før registrerte han seg for første gang i går hos saksbehandleren vi var hos. Jeg kjenner saksbehandleren fra før og vet at hun er ei møkkakjerring totalt blottet for empati, så jeg fant ut at det ikke var noe vits i å koke over. :gjeiper: Men nå skal jeg ihvertfall gå ned i morra og levere den søknaden!
Gjest Krizzy Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Han har meldt flytting og alt det der, og siden han aldri har vært inne i NAV-rullene før registrerte han seg for første gang i går hos saksbehandleren vi var hos. Bestevenninnen min som aldri har vært i rullene på sosialkontoret før flyttet mange mil uten arbeidsplass. Hun måtte rett inn på sosialkontoret der, men fikk et kjempeproblem fordi at det tidligere NAV-kontoret på sosialsiden hadde ikke "flyttet" henne så hun tok en kvikk telefon, og var flyttet til dagen etter. Og nei, hun har ikke vært i NAV sine systemer før. Hun meldte seg også som arbeidssøker, men der var hun overført. Derfor jeg nevner det, bare en tanke! :gjeiper: Jeg kjenner saksbehandleren fra før og vet at hun er ei møkkakjerring totalt blottet for empati, så jeg fant ut at det ikke var noe vits i å koke over. :gjeiper: Men nå skal jeg ihvertfall gå ned i morra og levere den søknaden! Tommelen opp for det (husk alle dokumenter som må vedlegges når han er førstegangssøkende!)! Jeg har blitt fortalt at de ikke kan nekte å ta i mot en søknad, uansett hva det er som det søkes om! Jeg har også redigert det tidligere innlegget mitt med en liten ekstra kommentar!
Gjest Krizzy Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 (endret) tror nav er mer behjelpelige hvis han får jobbtilbud på det stedet han skal flytte til. Pff! Det skal ikke spille noen rolle. Det er selvfølgelig et pluss Men er helt urelevant for hvor hjelpsomme de skal være! Endret 13. juli 2010 av Krizzy
Gjest Cho Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 Krizzy: tusen takk for svar, nå er vi klare som tre egg når vi drar ned igjen i morra!
Gjest Krizzy Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Krizzy: tusen takk for svar, nå er vi klare som tre egg når vi drar ned igjen i morra! Ønsker dere lykke til! Gjerne fortell om dere fikk levert søknaden denne gangen! PS: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29;jsessionid=1FDD143D2B72C15B54521DE4FA2D06A7.navnode01 Hvordan søker du? NAV-kontoret i oppholdskommunen din tar i mot søknad og vurderer behov for hjelp. NAV-kontoret vil vanligvis ha en samtale med deg før søknaden behandles, blant annet for at dere kan se på hjelpebehovet sammen. Det kan være nødvendig å foreta en helhetsvurdering av din økonomiske, sosiale og helsemessige situasjon. Søknader skal avgjøres etter en individuell vurdering.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Faktum er at dersom man ikke har penger til å flytte ut hjemmefra, så kan man rett og slett ikke flytte, uansett grunn. (Sannsyligvis er han ikke så uskyldig som han påstår i denne konflikten heller, "it takes two to tango"). Sånn fungerer det for alle andre mennesker i dette landet, og sån blir det for svogeren din også. Først skaffe seg penger på et eller annet vis (sparing, jobb, studielån), DERETTER kan man flytte når man vet at fremtidig husleie, strøm, telefon og mat kan dekkes fra penger som man vet kommer på konto med jevne mellomrom. Å flytte for så å forlange at sosialen (altså storsamfunnet) skal betale blir jo helt på trynet. Du kan ikke skylde på en teit Nav dame når dere er ganske så på jordet sjøl. Kan han ikke flytte inn hos dere til han har skaffet seg en jobb da? og så flytte ut når han vet han har penger til det?
Gjest Cho Skrevet 14. juli 2010 #11 Skrevet 14. juli 2010 Faktum er at dersom man ikke har penger til å flytte ut hjemmefra, så kan man rett og slett ikke flytte, uansett grunn. (Sannsyligvis er han ikke så uskyldig som han påstår i denne konflikten heller, "it takes two to tango"). Sånn fungerer det for alle andre mennesker i dette landet, og sån blir det for svogeren din også. Først skaffe seg penger på et eller annet vis (sparing, jobb, studielån), DERETTER kan man flytte når man vet at fremtidig husleie, strøm, telefon og mat kan dekkes fra penger som man vet kommer på konto med jevne mellomrom. Å flytte for så å forlange at sosialen (altså storsamfunnet) skal betale blir jo helt på trynet. Du kan ikke skylde på en teit Nav dame når dere er ganske så på jordet sjøl. Kan han ikke flytte inn hos dere til han har skaffet seg en jobb da? og så flytte ut når han vet han har penger til det? Du har ikke peiling på grunnen til at han måtte flytte, og jeg har heller ikke tenkt til å gå noe videre inn på det her. Tro du meg, hadde vi hatt muligheten til å gjøre dette på en bedre måte hadde vi gjort det, men når man har valget mellom to onder velger man selvfølgelig den utveien som medfører færrest brekte lemmer. Han hadde kunnet flyttet inn til oss hadde det ikke vært for at vi bor i et bofellesskap.
Auraya Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 (endret) Faktum er at dersom man ikke har penger til å flytte ut hjemmefra, så kan man rett og slett ikke flytte, uansett grunn. Så lenge man er over 18 og er ferdig med vgs så har ikke foreldrene noe ansvar for en, og da bor en hjemme på deres goodwill. Og da må man ofte flytte, og da er det meningen at Nav skal være ett sikkerhetsnett som gjør dette mulig, nettopp for at unge i en vanskelig situasjon ikke skal føle seg tvunget til å bo på steder med potensielt destruktive relasjoner. Vi betaler faktisk skatt nettopp for at folk i vanskelige situasjoner skal slippe å leve på familien sin. Til TS: Man har alltid krav på å få lov å levere en søknad, og få ett skriftlig svar på denne. Ikke finn dere i å bli skrankebehandlet på denne måten. Be om ett søknadsskjema for sosialstønad, og fyll ut dette, og spør hvor lang behandlingstid de har når dere leverer denne. Hvis han ikke har noe penger til mat ol kan dere også søke om nødhjelp, denne kan dere lage en egen søknad på, siden dette skal ekspressbehandles. (Vanligvis to virkedager.) Sosialstønad skal man søke om på nåværende oppholdsadresse, at gutten nettopp har flyttet har ingenting med saken å gjøre. Dersom han allerede hadde hatt en sak hos Nav der han bodde før hadde den måttet overføres, men hvis han ikke har vært i systemet før starter han med blanke ark, og søker der han bor nå. Vanlig dokumentasjonskrav fra Nav, dersom man for første gang søker om støtte til livsopphold og husleie er: - Husleiekontrakt. - Kvittering for forrige betalte husleie. - Kontoutskrift for de siste tre måneder. - Bekreftelse på at han er registrert arbeidssøker hos Nav, eventuelt kopi av søknad om dagpenger, eller dokumentasjon på at han ikke har krav på dagpenger. - Siste ligning/selvangivelse. Disse tingene kan dere begynne å fremskaffe med en gang, og husk å aldri levere originalene til Nav. Hvis de prøver å si at han må leve på familien må dere bare stå på at dere ikke har økonomisk mulighet eller ansvar for å fø på han, siden han er myndig. Siden han er ung og arbeidsfør vil nok Nav også kreve at han deltar på jobbsøkerkurs ol, så sjekk hvilke tilbud de har lokalt på sånne ting. Hvis han ikke har vært i jobb før kan det være en del nyttig å plukke opp der, i tillegg til at mange steder kan man komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere via slike kurs. Endret 14. juli 2010 av Auraya
Frk. Fie Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 Hvordan gikk det? Vil bare si at grunnen til at man som innflytter ikke får økonomiske ytelser hos NAV, er at "attraktive" kommuner vil unngå å bli sittende med øk. ansvar for innflyttere som ikke kan forsørge seg selv. Eksempelvis bykommuner, man kan ikke flytte til Oslo og forvente at NAV Oslo uka etter betaler husleie og livsopphold. De fleste (men ikke alle) kommuner vil derfor i det lengste tilby å betale resia hjem til opprinnelig oppholdskommune. Rettspraksis (gjennom klage- og ankebehandling til Fylkesmannen) har vist at dette er tilstrekkelig "hjelp" iht. lovverket. Flytting mellom kommuner bør absolutt gjøres i samarbeid med de involverte NAV-kontor. Når det er sagt, det kan være en idè å kontakte NAV i opprinnelig hjemkommune og forklare situasjonen. Hvis det er slik at han nå har bolig og arbeidsutsikter (?)kan det være at de går med på å betale husleie og livsopphold i en avgrenset periode. Omså "true" med at han ellers må komme hjem og få dekket tilsvarende... Kanskje dere får NAV i tidl. oppholdskommune til å kontakte NAV i deres kommune? For øvrig kan ikke NAV nekte å ta imot søknad på noe som helst (!), husk bare dokumentasjon. Som nevnt over er det en del papirareid. Du sier han har hatt en spesiell situasjon tidligere, er det noen fagperson som kan bekrefte dette? Uttalelse fra lærer, fastlege, ruskonsulent? Lykke til, hold oss gjerne oppdatert:)
liv Skrevet 14. juli 2010 #14 Skrevet 14. juli 2010 Her jeg jobber ville den tidligere bostedskommunen skrevet flyttevedtak og vedtak på inventar, samt første måned med leie og livsopphold, deretter tar bostedskommune over.
Gjest Cho Skrevet 19. juli 2010 #15 Skrevet 19. juli 2010 I dag fikk vi endelig levert søknaden. Først fikk vi beskjed om at han ikke kunne søke om noe som helst, for omadresseringen hans var ikke gjennomført enda. Det hjalp absolutt ikke at vi hadde kvittering på omadressering. Så vi tok turen opp til ligningskontoret, og fikk der beskjed om at det tar vanligvis to uker (ti virkedager) å bytte adresse, og at vi måtte legge ved kvittering da vi leverte, for kommunen vet veldig godt at det tar så lang tid. Med disse opplysningene i bakhånd gikk vi ned igjen på NAV. Vi fortalte skrankemannen det vi hadde blitt fortalt på ligningskontoret, han ble stille i to sekunder før han lette gjennom telefonlisten sin (..?) og sa "jaa.. ja. Ok." Og så fikk vi lov til å levere søknaden, gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå