Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

SØnnen min skal feire sin 5 års dag, og skal få invitere barna i barnehagen hjem på fest. Ca halvparten av de inviterte er muslimer. Hva serverer man? I fjor hadde jeg pizzaboller - halvparten uten kjøtt og halvparten med. Har noen tips til noe annet jeg kan lage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du tänker på alternativ till korv/pölse som inte är lagad med gris så finns det kyllingpölser, fårkorv/saupölser.

Är du orolig över bara gris eller tänker du på om barnen bara äter halal?

Du kan servera (färsk)pasta fylld med ost, med pesto till.

Kanske vanlig pasta och tomatsås, eller en grönsakssås (hackad zuchini, aubergine, paprika och tomat)

Värm fallaffel i ugn, servera med tzatsiki eller yoghurt med mynta i.

Hur mycket mat tänker du servera?

Skrevet

Du kan jo bruke kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig, for det kan muslimene spise. Og de andre barna vil ikke merke at du har brukt annen kjøttdeig :)

og da kan du alge pasta, pizzasnurrer og annet godt der man bruker kjøttdeig.

Vil du ah noe lettvint, kan du servere pølser, og kjøpe kyllingpølser til muslimene.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Tenkte på ganske enkel servering - ungene pleier jo ikke akkurat være veldig opptatt av mat i barnebursdag. Men vil jo servere noe som alle kan spise. Var litt usikker på det med kyllingpølser og evnt kyllingkjøttdeig - om muslimer kan spise det. Men da fikk jeg svar på det - tusen takk :)

Da blir det enten pizzasnurrer med kyllingkjøttdeig, eller kyllingpølser med pasta, brød og lompe og en stor "morsom" salatbolle.

Skrevet

Kyllingkjøttdeig er som regel ikke halal, noen muslimer er mer strenge på dette enn andre, så jeg ville ikke satset på at det gikk bra. Det du kan gjøre er å kjøpe halalkjøtt eller lage noe uten kjøtt i det hele tatt. Jeg syns falafel var et bra alternativ :)

Skrevet

Falafel eller noe annet vegetarisk :) Meny og ICA pleier ha gode utvalg :)

Skrevet

Kyllingkjøttdeig er som regel ikke halal, noen muslimer er mer strenge på dette enn andre, så jeg ville ikke satset på at det gikk bra. Det du kan gjøre er å kjøpe halalkjøtt eller lage noe uten kjøtt i det hele tatt. Jeg syns falafel var et bra alternativ :)

På skolen der mine barn gikk, var det ca over 60 muslimer, og alle de spiste kyllingpølse når de ble servert pølse på skole. Ikke en eneste en spiste halal, men en kan som sagt ikke vite.

Er man veldig usikker på om barna bare spiser halal, ville jeg spurt foreldrene. Tatt en ringerunde, for du gjør det kanskje elttere for deg selv til en annen gang også.

Skrevet

vanlig kjøttdeig/karbonadedeig er jo bare storfekjøtt..

Det er vel bare svin muslimene ikke spiser...

Med mindre alt skal være halal kjøtt, men da må du nesten spørre foreldrene til barna.. Eller kontaktlærer på skolen, de har vel også oversikt.

Skrevet

Da min yngste sønn skulle feire bursdag med barnehage gruppen så ba han omn pannekaker!! Og slik ble det faktisk i 10 år fremover. Utrolig populært hver eneste gang. Stekte opp en stabel og brukte 2 panner. Kan anbefales!

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette med at man skal ta ringerunder for å høre hva slags mat ungene skal ha? Jeg tror ikke jeg noen gang har opplevd noe lignende selv i min barndom.

Vil ikke de som evt har matintoleranse, eller de som bare spiser halal ringe til TS for å forklare hva de kan og ikke kan spise da? :)

Skrevet (endret)

Jeg ville gjettet på at foreldrene ville gitt beskjed selv hvis barna kom i en bursdag og ikke fikk spise annet enn halal. De kan jo ikke annta at nordmenn tar dette forbeholdet. Jeg ville ikke ringt rundt, men heller bare servert kyllingpølser/kjøttdeig. Det er det jeg har servert mine muslimske venner, men jeg har heller aldri spurt dem om de må ha halal. Det har aldri kommet opp :gjeiper: Hvis det skulle være noen som ikke kan spise dette så har du nå gjort det du kan for å ta hensyn :)

Ellers synes jeg pannekaker var en kjempeidé ;) Vafler er også raskt og enkelt :)

Endret av Phaedra
Gjest Eurodice
Skrevet

Hva blir konsekvensene hvis en muslim spiser svinekjøtt? Evig fortapelse? Jeg har ikke lest Koranen.

PS. Dette er ikke myntet på deg på noen måte, TS. Du gjør ditt beste for ikke å gjøre noe galt mht. mat som alle kan spise. Viser muslimer samme hensyn til oss "kristne"?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva blir konsekvensene hvis en muslim spiser svinekjøtt? Evig fortapelse? Jeg har ikke lest Koranen.

PS. Dette er ikke myntet på deg på noen måte, TS. Du gjør ditt beste for ikke å gjøre noe galt mht. mat som alle kan spise. Viser muslimer samme hensyn til oss "kristne"?

Hva er det kristne ikke kan spise da mener du?

Synes den var litt søkt. Ja jeg forstår poenget ditt, men man trenger ikke lage en barnebursdag til kamparene for fanesaker.

Like mye som jeg ville tatt hensyn til et eller flere barns allergi ville jeg også tatt hensyn til annet jeg visste om. En rimelig kjent ting er nettopp dette med svinekjøtt. Da kan man vel unngå akkurat det så barnet føler de kan spise det meste uten å måtte skille seg ut og pirke i maten. Det er ikke barnas feil at foreldrene er religiøse fanatikere.

Dersom foreldrene insisterer på Halalmat ville jeg ha bedt dem forklare hvor man får kjøpt det - her vest er dette langt mer uvanlig å finne enn der øst. Dersom mine prinsipper fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på meg pga halalslakt ville jeg unngått problemet ved å servere pannekaker, vafler, veggis pizza eller annet jeg var sikker på alle kunne spise.

Når det gjelder voksne personer: enhver gjest i mitt hjem skal kunne spise det som serveres. Men jeg forventer faktisk at gjesten selv gir et hint om hva de ikke kan spise.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hva er det kristne ikke kan spise da mener du?

Synes den var litt søkt. Ja jeg forstår poenget ditt, men man trenger ikke lage en barnebursdag til kamparene for fanesaker.

Like mye som jeg ville tatt hensyn til et eller flere barns allergi ville jeg også tatt hensyn til annet jeg visste om. En rimelig kjent ting er nettopp dette med svinekjøtt. Da kan man vel unngå akkurat det så barnet føler de kan spise det meste uten å måtte skille seg ut og pirke i maten. Det er ikke barnas feil at foreldrene er religiøse fanatikere.

Dersom foreldrene insisterer på Halalmat ville jeg ha bedt dem forklare hvor man får kjøpt det - her vest er dette langt mer uvanlig å finne enn der øst. Dersom mine prinsipper fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på meg pga halalslakt ville jeg unngått problemet ved å servere pannekaker, vafler, veggis pizza eller annet jeg var sikker på alle kunne spise.

Når det gjelder voksne personer: enhver gjest i mitt hjem skal kunne spise det som serveres. Men jeg forventer faktisk at gjesten selv gir et hint om hva de ikke kan spise.

Jeg mente ikke akkurat å heise kampfanen her :) . Ifølge Bibelen skal ikke rettroende kristne heller spise svinekjøtt eller blodmat, så der stiller vi likt med muslimer.

Det som var mitt anliggende, var det at vi nordmenn forventes (kanskje jeg tar feil) å ta hensyn til hva muslimer kan eller ikke kan spise av religiøse årsaker, at dyr må være slaktet på en spesiell måte forat de kan spise kjøtt osv.

Jeg skal ikke påstå at jeg har vært hos veldig mange muslimer og spist, men i de tilfellene det har skjedd, er jeg aldri blitt spurt på forhånd om det er noe jeg ikke kan spise av religiøse eller andre årsaker.

Skrevet

Jeg tror du blander litt her, Belladonna. Det er jødene som ikke skal spise svin og blodmat - og de er da ikke kristne, er de?

Skrevet

Jehovas Vitner spiser ikke blodmat. Ellers mener jeg at om man er invitert i selskap så må man selv opplyse verten om det er noe som ikke kan spises. Verten kan ikke gjette seg til hvem som har allergi, er vegetarianer, bare spiser halal, bare fisk eller hva det måtte være.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg tror du blander litt her, Belladonna. Det er jødene som ikke skal spise svin og blodmat - og de er da ikke kristne, er de?

Du har rett, jøder er ikke kristne. Jeg tenkte på adventister, de lever etter det gamle testamentes regler angående hva de kan og ikke kan spise og drikke.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg har stort sett servert fiskemat når jeg har hatt muslimer på besøk. Fiskeburger er jo f.eks knallgodt.

Serverer kylling når jeg veit at muslimene som kommer på besøk spiser dette. Noen gjør det, andre ikke - det kommer helt an på hvor religiøse og strenge de er mot seg selv.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg mente ikke akkurat å heise kampfanen her :) . Ifølge Bibelen skal ikke rettroende kristne heller spise svinekjøtt eller blodmat, så der stiller vi likt med muslimer.

Svinekjøtt er det kun de som fortsatt forholder seg til Moseloven (litt mer enn de 10 bud) som ikke spiser - jøder og muslimer.

Blodmat er det kun Jehovas vitner og en og annen sekt her og der, noen personlig kristne osv. som holder seg borte fra.

Det som var mitt anliggende, var det at vi nordmenn forventes (kanskje jeg tar feil) å ta hensyn til hva muslimer kan eller ikke kan spise av religiøse årsaker, at dyr må være slaktet på en spesiell måte forat de kan spise kjøtt osv.

Er det vanlig med blodmat i en barnebursdag? Neppe. Er det vanlig med pølser laget av svinekjøtt? Ja. Ser du poenget?

Jeg skal ikke påstå at jeg har vært hos veldig mange muslimer og spist, men i de tilfellene det har skjedd, er jeg aldri blitt spurt på forhånd om det er noe jeg ikke kan spise av religiøse eller andre årsaker.

Hvorfor ikke tror du? Har du flagget ditt religiøse syn?

Om du ønsker å tre svinekjøtt nedover halsen på voksne mennesker som har sagt klart fra at de ikke spiser svin, eller det må antas ikke spiser det (jeg ville spurt) må det bli din sak. Men hold barn utenfor.

Jeg tvinger ikke vegetarianere til å spise kjøtt når de er gjest hos meg, hvorfor skal jeg tvinge en muslim til å spise svinekjøtt?

Sannsynligheten for at jeg noen gang kommer til å bli så nær venn med en muslim at vedkommende spiser hos meg er så forsvinnende liten at vi får la være å holde pusten mens vi venter.

Jeg respekterer andres rett til å tro på tull, mens jeg hater at religionen deres pålegger dem tulleregler og diskriminerende plagg.

Dermed er det forskjell på det enkelte individ og religionen de tilfeldigvis er født inn i.

Om de respekterer kristne er totalt uvedkommende for meg siden jeg ikke er kristen selv. Deres eventuelle manglende respekt for andre forandrer ikke min plikt til å respektere.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at folk sier i fra. Har hatt veganere, vegiterianere, muslimer og andre i bursdag. De har sin overbevisning ang mat, enten det bunner i religion eller annet. De jeg har kjent godt vet jeg jo hva spiser, andre pleier greit å si i fra selv.

Har vært mye hjemme hos folk fra forskjellige kulturer og spist. Har selv sagt i fra om enkelte ting jeg ikke spiser, og det har aldri vært et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...