Gå til innhold

Bleke gamle tekstiler


Billebill

Anbefalte innlegg

Jeg har fått noen gamle tekstiler i bomull etter min oldemor som jeg gjerne vil ta i bruk til pynt. Jeg har flere lekre putetrekk og laken med hullbroderier (tror jeg det heter). De er i bomull, og jeg vil tippe at de kan være ca 70 år gamle. De er i god stand, og virker slitesterke.

Men tidens tann har gjort de forholdsvis gule.

Noen gode tips til hvordan jeg kan få de hvite igjen?

På forhånd takk :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde akkurat samme problemstilling som deg og endte opp med å koke det og da mener jeg ikke kokvask i maskin, men koke ordentlig i gryte på ovnen.

Sengetøyet ble kritthvitt og alt av broderier og mellomverk var like fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problemstilling som deg og endte opp med å koke det og da mener jeg ikke kokvask i maskin, men koke ordentlig i gryte på ovnen.

Sengetøyet ble kritthvitt og alt av broderier og mellomverk var like fint.

Takk! Hadde du noe i vannet da, såpemiddel eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i et blad (og har ikke prøvd dette selv!) at man kunne blande feks biotex el lignene vaskepulver i vann (vanlig dosering til håndvask), legge tekstilene i vannet og så varme sakte opp, under omrøring..... Og så vaske "normalt" etterpå....

Det var vel primært til bunadskjorter, men kan jo feks prøve med et lite putevar eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Hadde du noe i vannet da, såpemiddel eller lignende?

Sorry, denne forsvant visst for meg igjen. Jeg brukte det vanlig vaskemiddelet mitt i vannet. Blenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...