Gå til innhold

Utslett på ryggen (datteren)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det ser ut som bitt fra et eller annet insekt .Vært på hyttetur ?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Brennkopper?

Pleier ikke de være gule/betente? Og å spre seg ved kontakt?

Gjest sykepleier
Skrevet

Hør på rådene og snakk med legen. Men jeg lurer på en del ting:

Hvor gammelt er barnet?

Har barnet feber?

Har det allergi/eksem fra før?

Har hun/han nylig brukt medisiner?

Har barnet hatt vannkopper?

Har noen i nærmiljøet brannkopper akkurat nå?

Har dere nylig vært på hyttetur (fuglelopper?)

Dette er ikke mulig å diagnostisere fra bildet, det kan være flere forskjellige ting.

God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Neineinei! Zyrtec tabletter er "unntatt fra reseptplikt," som det heter. Inntil 30 tabletter kan da altså kjøpes uten resept. Reseptfritt er noe annet. Zyrtec er et reseptpliktig legemiddel, og må brukes deretter. Dessuten skal de ikke brukes av barn under 6 år. De er også kun registrert for behandling av allergi og elveblest. Så ikke bruk Zyrtec på den måten AB beskriver her!

IKKE uttal deg om ting du absolutt ikke har greie på!! Paracet er også "unntatt fra reseptplikt" nå du kun kjøper 20 stk, det samme er Ibux, Dispril osv, men det kalles likevel reseptfritt. Barn over to år kan bruke Zyrtec mikstur, fra 6 år kan de bruke tabletter, og det er ikke farlig så lenge det ikke pågår lengre enn pakningsvedlegget beskriver. TS skriver ikke alderen på datteren, men dette vet de på apoteket om han spør der.

Lar du være å gi dine barn febernedsettende når det er behov fordi det bare er "unntatt fra reseptplikt"? Spør du lege først, eller bruker du hodet? Forhåpentligvis gir du febernedsettende, og har det effekt er du fornøyd, går det noen dager uten effekt, så kontakter du lege. Akkurat det samme med Zyrtec i dette tilfellet. Zyrtec m.m selges uten resept nettopp for at man skal kunne behandles seg og sine for mindre ting uten å trenge resept.

Skrevet

IKKE uttal deg om ting du absolutt ikke har greie på!! Paracet er også "unntatt fra reseptplikt" nå du kun kjøper 20 stk, det samme er Ibux, Dispril osv, men det kalles likevel reseptfritt. Barn over to år kan bruke Zyrtec mikstur, fra 6 år kan de bruke tabletter, og det er ikke farlig så lenge det ikke pågår lengre enn pakningsvedlegget beskriver. TS skriver ikke alderen på datteren, men dette vet de på apoteket om han spør der.

Lar du være å gi dine barn febernedsettende når det er behov fordi det bare er "unntatt fra reseptplikt"? Spør du lege først, eller bruker du hodet? Forhåpentligvis gir du febernedsettende, og har det effekt er du fornøyd, går det noen dager uten effekt, så kontakter du lege. Akkurat det samme med Zyrtec i dette tilfellet. Zyrtec m.m selges uten resept nettopp for at man skal kunne behandles seg og sine for mindre ting uten å trenge resept.

"Fritt" innebærer som regel ingen begrensninger. Jeg får inntrykk av at mange tror at man får kjøpe så mye man vil, for det er jo reseptfritt. Men det er ikke helt fritt, det er en pakke i minste størrelse som er unntatt fra reseptplikt. Lignende "forveksling" gjelder nesedråper og nesespray, folk sier dråper når de mener spray. Det blir litt som å si regn når du mener tåke ...

Og bruker man Zyrtec til å behandle noe annet enn pollenallergi, så skal man faktisk strengt tatt ha det på resept, i følge regelverket. Det var i alle fall det jeg lærte da jeg gikk apotekteknikerlinja. Men teori og praksis går jo ikke alltid hånd i hånd, det er mange som prøver ting du får uten resept først, før de går til legen.

Gjest Far_TS
Skrevet

Hør på rådene og snakk med legen. Men jeg lurer på en del ting:

Hvor gammelt er barnet?

Har barnet feber?

Har det allergi/eksem fra før?

Har hun/han nylig brukt medisiner?

Har barnet hatt vannkopper?

Har noen i nærmiljøet brannkopper akkurat nå?

Har dere nylig vært på hyttetur (fuglelopper?)

Dette er ikke mulig å diagnostisere fra bildet, det kan være flere forskjellige ting.

God bedring!

Glemte visst noen opplysninger i farten:

8-åring, ingen feber eller allergi/eksem fra før.

Ingen medisiner.

Vannkopper - er usikker...

Hyttetur skjønner jeg ikke. Hva gjør ei hytte annerledes enn andre ting i 'enebolig-miljø/omgivelser'?

Men takk for mange innspill her inne.

Jente er forøvrig kvikk og rask ellers.

Tror vi prøver hvitvask.

TS

:)

Skrevet

Men hvordan vaskemiddel bruker dere? Er det uten parfyme? For meg ser utslettet veldig ut som det man får når man reagerer på noe. Trenger ikke å ha allergi fra før av, det kan komme plutselig.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Glemte visst noen opplysninger i farten:

8-åring, ingen feber eller allergi/eksem fra før.

Ingen medisiner.

Vannkopper - er usikker...

Hyttetur skjønner jeg ikke. Hva gjør ei hytte annerledes enn andre ting i 'enebolig-miljø/omgivelser'?

TS

:)

Sannsynligheten for at det bor en del uønskede krypdyr der, blant annet.

Skrevet (endret)

Det er nok ikke jeg som er uten peiling her, du. Det er bare 30 tabletter som er unntatt fra reseptplikt, ikke miksturen. Zyrtec 30 tabletter er unntatt fra reseptplikt til angitt indikasjon, som er sesongallergi og kronisk elveblest. Hva angår paracetamol er et av indikasjonsområdene feber, så ved høy nok feber hos barna har jeg gitt det, selvfølgelig. ved "utslett jeg ikke aner hva kommer av" ville jeg altså ikke gitt Zyrtec.

Endret av Emera
Skrevet

om det var at utslettet klødde så in i helv.at barnet ikke fikk sove ,ville jeg gitt kløstillende.

Men neste dag og fort som fy,tatt barnet med til lege.Jeg vil vite hva som feiler barnet mitt og hva jeg skal gjøre i fremtiden for å forhindre utbrudd igjen.OM det er mulig da.

zyrtec lindrer kløe,mange med atopisk eksem får zyrtec.

Eller phenergan slik at de får sove.

Et utslett som plutselig dukker opp og klør men ikke ligner på bitt av mygg,veps osv.,ville jeg ikke tatt sjangsen på å bruke noe som helst av hvitvask,kp bad,kortisonkremer.Kun kommet meg til lege

Skrevet

TS her.

Har ikke gjort noe ennå.

Ser ut som utslettet gir seg, så da avventer vi mer.

Kløen har ikke vært veldig plagsom, muligens med unntat av av og til og det er vel da vi har hørt hun klage over dette.

Generelt er vi typen som lar ting gå over av seg selv.

Det tror jeg er en bra ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...