Gå til innhold

Hage utenfor utleieleilighet


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Vi planlegger boligkjøp og har funnet et hus vi liker veldig godt. Huset har en sokkelleilighet vi skal leie ut. Men vi lurer litt på hvordan det blir å få til en god hageløsning.

Nåværende eiere har ikke gjort noe særlig med hagen, det er bare en grønn plen og ikke noe mer. Vi har lyst å lage platting, plante hekk, lage blomsterbed, ha plaskebasseng til barna osv. Ulempen er at det området på tomta som egner seg best til dette formålet er rett utenfor stuevinduene til sokkelleiligheta.

For oss vil det ikke være noe problem at leietakerne må krysse hagen støtt og stadig. Men vi er redd leietakere vil føle seg ukomfortable med at vi skal oppholde oss mye rett utenfor vinduene deres.

Hva ville dere tenkt om dette?

Hva er best av:

1: Lage hagen slik vi ønsker og ikke ta hensyn til sokkelens vinduer. Vi planlegger ikke å plassere sittegrupper kloss inntil vinduene, men avstanden blir nok ikke mer enn ca. tre meter.

2: Sette opp levegger som kan skjerme leietakere fra innsyn fra hagen, men som også vil begrense leietakernes utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke vært interessert i en leilighet med noen av løsningene. Det er et veldig forstyrrende element å ha huseier og unger rett utenfor stuevinduet sitt, for ikke å snakke om mangelen på privatliv for leietager.

Jeg er klar over at mange huseiere som gir faen i leietagerne og mener de bør være glade og takknemlige for å få leie i det hele tatt, men da får de gjerne leietagere deretter også... Er det greit for deg med stort gjenomtrekk av leieboere, så gjør som du vil. Hvis ikke må du tenke på hva som faktisk gjør leiligheten mer attraktiv for å få stabile leietagere. Ville du leid en leilighet med huseierenes sitteplass og ungenes badebasseng rett utenfor stuevinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med onyx, begge løsningene ser ut til å fungere dårlig for de som skal bo der. Å ha lekende barn, grilling, plaskebad og annen uteaktivitet rett utenfor stuevinduene er utrolig forstyrrende for de som skal bo i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med onyx og Antoinette - ingen av løsningene er gode for leietaker. Jeg hadde aldri leid en leilighet med huseiers uteplass tre meter fra stuevinduene mine.

Har dere forresten tenkt å gi leietaker uteplass? For mange er det verdt mye å ha en skikkelig uteplass, er jo deilig å ha muligheten til å sitte ute om sommeren. Har selv bodd i leilighet uten uteplass, noe som var skikkelig kjipt. Vi flyttet derfra så fort vi fant noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...