Gå til innhold

Kjerringråd mot menssmerter


Sushi

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med kraftige menssmerter de to-tre første dagene av mensperioden, HVER måned. Det er helt utrolig kjipt, og hemmer meg veldig de dagene det er som verst. Jeg må hive i meg smertestillende for å slippe å ligge i fosterstilling/kaste opp/få feber. I dag har jeg f.eks tatt seks ibux til sammen, og det blir nok tre-fire i morgen også. Virker som jeg nå må øke mengden, ettersom jeg tar masse ibux hver måned. Jeg må rett og slett det, for å kunne fungere, og effekten blir vel svakere etterhvert...

Men finnes det noe annet som hjelper? Noe som ikke er like skadelig for kroppen? Håper noen har gode råd!

(Om noen vet om reseptbelagte medisiner som kan hjelpe, så sier jeg ikke nei takk til tips om det heller. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sleit veldig med menssmerter selv og de ble værre når jeg gikk på p-piller. Da var jeg slik som du bekriver, rett og slett dårlig og hadde store smerter. Når jeg ga meg på p-pillene ble smertene mye mindre, nå kjenner jeg så vidt litt murring i magen. Kanskje noe å nevne for legen om du går på p-piller selv? Be om et annet merke f.eks og se om det hjelper, eller finne et annet alternativ til prevansjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Naproxen selges reseptfritt mot smerter relatert til menstruasjon. Den revolusjonerte livet mitt da jeg oppdaget den. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste medisin som hjelper er naproxen for min del, skjønner dessverre akkurat hvordan du har det... Det kan også hjelpe litt med varme på korsrygg eller nedre del av magen (ev mens du sitter krøket sammen på sofaen..). Det hjelper definitivt ikke på smertene å ha i seg mye melkeprodukter, sukker eller salt, hold deg til grønn te el - det renser også litt i systemet forøvrig, som jeg for min del synes hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen selges reseptfritt mot smerter relatert til menstruasjon. Den revolusjonerte livet mitt da jeg oppdaget den. Anbefales!

Signerer denne. Jeg må bare passe på å ta pillene tidlig nok, tar jeg de for sent unngår jeg ikke smertehelvete, men tar jeg de tidlig merker jeg ingenting. I tillegg er fysisk trening bra, jeg har hest, og det hjelper også mye på smertene (da etter Naproxen er tatt). Og en varmeflaske over magen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virvelvind

Moren min fortalte at hun pleide å ligge med en diger pute under magen når menssmertene var på sitt verste. Selv sverger jeg til naproxen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sleit veldig med menssmerter selv og de ble værre når jeg gikk på p-piller. Da var jeg slik som du bekriver, rett og slett dårlig og hadde store smerter. Når jeg ga meg på p-pillene ble smertene mye mindre, nå kjenner jeg så vidt litt murring i magen. Kanskje noe å nevne for legen om du går på p-piller selv? Be om et annet merke f.eks og se om det hjelper, eller finne et annet alternativ til prevansjon?

Jeg går ikke på p-piller. Hos meg kom faktisk de verste smertene etter at jeg slutta på pillene...

Naproxen, er det smertestillende? Hvordan er det forskjellig fra ibux?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

B-6-vitamin, 100 mg daglig. Kan økes til 150 mg uken før menstruasjon.

E-vitamin, 400 IE daglig om morgenen, like etter frokost.

Nattlysolje, dong quai-kapsler, ryllikte.

Alt dette får du kjøpt i helsekostbutikk og på apotek. Jeg er ikke sikker på om apotek har nattlysolje og dong quai. Ellers virker damiana og schisandra også regulerende på det kvinnelige system. Det vet jeg er å få kjøpt i kombinasjon med dong quai, alt-i-en-kapsel.

Ellers er det bra å unngå koffeinholdige drikker som kaffe, cola etc., sjokolade generelt i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening hjelper også veldig mye, prøv det når du begynner å merke smertene :)

Har ikke sjans til å trene når jeg har menssmerter. Klarer såvidt å karre meg inn på do :tunge1:

Men takk for tips, alle :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned på meieriprodukter om du spiser mye av disse, de tilfører kroppen ekstra østrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen kan få lettere smerte ved trening men ikke jeg.

Bruk av varmeflaske kan lette noe synes i alle fall jeg.Før brukte jeg vanlig Isternings pose og fylte den med varmt vann og rullet den inn i et kjøkkenhåndkle.Var deilig ;)

Etter mye styr og utprøvning av medisiner ,endte jeg opp med enometriose diagnose,pinex forte og ppiller til å styre mens og kutte den ut i lengre perioder.

Ta en tur til en flink GYN og få deg sjekket.Ibux i max dose høres ikke ut som rette medikament for deg

Melkeprodukter ja.. det gidder jeg ikke engang kommentere.Like før hvete kurerer alt...sukk

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeprodukter ja.. det gidder jeg ikke engang kommentere.Like før hvete kurerer alt...sukk

Unnskyld? Syns du det er rart at melk, som kommer fra kyr, altså kvinnekjønn, inneholder østrogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men at roten til alt vondt er melk,hvete eller hva annet som er på "mote" .

at du kutter ut melk gjør at menssmerter blir borte...jaha.. det finner jeg utrolig merkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nei men at roten til alt vondt er melk,hvete eller hva annet som er på "mote" .

at du kutter ut melk gjør at menssmerter blir borte...jaha.. det finner jeg utrolig merkelig.

Det at tilførsel av mye ekstra østrogen kan ha negativ effekt på menssmerter handler ikke om mote, det handler om hormoner. Og neida, sier ikke at de vil bli borte, men at det kanskje kan hjelpe sånn at menssmertene, med litt hjelp av milde smertestillende, blir til å leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg sliter med kraftige menssmerter de to-tre første dagene av mensperioden, HVER måned. Det er helt utrolig kjipt, og hemmer meg veldig de dagene det er som verst. Jeg må hive i meg smertestillende for å slippe å ligge i fosterstilling/kaste opp/få feber. I dag har jeg f.eks tatt seks ibux til sammen, og det blir nok tre-fire i morgen også. Virker som jeg nå må øke mengden, ettersom jeg tar masse ibux hver måned. Jeg må rett og slett det, for å kunne fungere, og effekten blir vel svakere etterhvert...

Men finnes det noe annet som hjelper? Noe som ikke er like skadelig for kroppen? Håper noen har gode råd!

(Om noen vet om reseptbelagte medisiner som kan hjelpe, så sier jeg ikke nei takk til tips om det heller. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signererer at kosthold/livsstil har enormt mye å si. Jeg var som deg TS, helt forferdelige menssmerter, helt grusomt. Jeg la om kosthold i forbindelse med sykdom, og menssmerter er en av mange ting som er en saga blott. Det er virkelig ikke en "nymotens" ting at visse typer mat skaper ubalanse, det er ren fakta.

Ellers vet jeg at mange har hell med akupunktur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver smertene er som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg har brukt 2 pakker smertestillende hver måned når jeg har mensen i alle år. Så begynte jeg med kostholdsveiledning og fikk tips om å kutte melkeprodukter. Etter 3 måneder er smertene mye mildere og jeg trenger ikke lengere å ta smertestillend!. Jeg har fått et nytt liv, helt utrolig!!

Ps. Til dere som er kritiske; vær så snill å prøv det før dere kritiserer, det funker!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...