Gå til innhold

Skole og hund

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vurderer å skaffe meg hund til neste år, når jeg er ferdig med vgs, evt. før om jeg ser jeg får tiden til det. Jeg flytter ut hjemmenifra nå og skal bo hos mormoren min til neste år. Jeg flytter til et helt vanlig nabolag, og jeg er vant med å bo på gård siden jeg ble født, og alltid hatt dyr rundt meg, hatt ansvar for flere hester/hunder/katter i mange år. Jeg er vant med å ha ansvar for et eller annet dyr etter skoletid. Jeg er 18 år, for de som lurer på det.

Jeg solgte hesten min for noen mnd siden fordi jeg skal flytte ut og gå skole et helt annet sted. Jeg kjenner jeg ikke har noe å gjøre og bare går å kjeder meg. Men jeg vet jo ikke om jeg vil få mer lekser dette skoleåret, enn det jeg har hatt.

Siden jeg er så glad i dyr, tenkte jeg at en hund ville passe bra siden jeg er vokst opp med det, man kan ha den i hus, har hele tiden selskap og en god treningskamerat(jeg er veldig aktiv av meg, og synes trening er gøy og sunt). Jeg har allerede tenkt meg ut rase, og tanten min har sånn rase jeg vil ha og skal sette valper til neste år, så jeg vurderer å kjøpe av henne da, om jeg ikke vil ha før hun setter valper på den.

Jeg lurer på hvordan dere med hund og som går skole synes det går?

Får dere god/liten tid til hunden etter skolen?

Når synes dere det egentlig er best å skaffe seg hund om man ønsker seg det?

Endret av idilove
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg hund til neste år, når jeg er ferdig med vgs, evt. før om jeg ser jeg får tiden til det. Jeg flytter ut hjemmenifra nå og skal bo hos mormoren min til neste år. Jeg flytter til et helt vanlig nabolag, og jeg er vant med å bo på gård siden jeg ble født, og alltid hatt dyr rundt meg, hatt ansvar for flere hester/hunder/katter i mange år. Jeg er vant med å ha ansvar for et eller annet dyr etter skoletid. Jeg er 18 år, for de som lurer på det.

Jeg solgte hesten min for noen mnd siden fordi jeg skal flytte ut og gå skole et helt annet sted. Jeg kjenner jeg ikke har noe å gjøre og bare går å kjeder meg. Men jeg vet jo ikke om jeg vil få mer lekser dette skoleåret, enn det jeg har hatt.

Siden jeg er så glad i dyr, tenkte jeg at en hund ville passe bra siden jeg er vokst opp med det, man kan ha den i hus, har hele tiden selskap og en god treningskamerat(jeg er veldig aktiv av meg, og synes trening er gøy og sunt). Jeg har allerede tenkt meg ut rase, og tanten min har sånn rase jeg vil ha og skal sette valper til neste år, så jeg vurderer å kjøpe av henne da, om jeg ikke vil ha før hun setter valper på den.

Jeg lurer på hvordan dere med hund og som går skole synes det går?

Får dere god/liten tid til hunden etter skolen?

Når synes dere det egentlig er best å skaffe seg hund om man ønsker seg det?

Jeg har hund, og er student..

Personlig syne sjeg det er bedre å ha hund når jeg går på skole, enn når jeg jobber. Skoledagen er ofta kortere, og man er mye mer fleksibel enn når man jobber.

Men det krever jo selvsagt litt prioriteringer.. Man kan ikke stikke på den festen når bikkja har ligget hjemme alene hele dagen, man må ut å lufte hunden selv om man har mye lekser osvosv.

Du burde også tenke over om du har noen som kan passe hunden om det kommer opp skoleturer, eller andre ting som krever så mye av deg at tiden til hunden blir for liten.. Selv er jeg kjempeheldig for mamma og pappa passer voffsa med glede.

Sånn rent bortsett fra det så synes jeg det er helt herlig å ha hund mes jeg studerer.. Du har noen som drar deg ut. Man får noe annet enn skolen å tenke på, og man er aldri alene.. :)

Skrevet

Jeg har hund, og er student..

Personlig syne sjeg det er bedre å ha hund når jeg går på skole, enn når jeg jobber. Skoledagen er ofta kortere, og man er mye mer fleksibel enn når man jobber.

Men det krever jo selvsagt litt prioriteringer.. Man kan ikke stikke på den festen når bikkja har ligget hjemme alene hele dagen, man må ut å lufte hunden selv om man har mye lekser osvosv.

Du burde også tenke over om du har noen som kan passe hunden om det kommer opp skoleturer, eller andre ting som krever så mye av deg at tiden til hunden blir for liten.. Selv er jeg kjempeheldig for mamma og pappa passer voffsa med glede.

Sånn rent bortsett fra det så synes jeg det er helt herlig å ha hund mes jeg studerer.. Du har noen som drar deg ut. Man får noe annet enn skolen å tenke på, og man er aldri alene.. :)

Takk for svar!

Det var det jeg også tenkte! Jeg er vant med å ha ansvar for en eller flere hester, og hund er ikke like mye tidkrevende som en hest. Jeg vil nok også ha noen ''der'' om jeg evt. skulle bort. Jeg er en person som ikke vil klare meg uten et dyr i nærheten, og synes katt blir for kjedelig for min del.

Jeg tenker også en del på framtiden, en hund lever jo i mange år. Skaffer jeg meg en hund vil jeg at den skal være en følgesvenn gjennom mange år. Derfor lurer jeg på hvordan dette blir med tanke på studier? Jeg vurderer også å ta et halvår i utlandet, men det er ikke bestemt, kan være jeg ombestemmer meg til da (ca 3 år til).

Skrevet

Takk for svar!

Det var det jeg også tenkte! Jeg er vant med å ha ansvar for en eller flere hester, og hund er ikke like mye tidkrevende som en hest. Jeg vil nok også ha noen ''der'' om jeg evt. skulle bort. Jeg er en person som ikke vil klare meg uten et dyr i nærheten, og synes katt blir for kjedelig for min del.

Jeg tenker også en del på framtiden, en hund lever jo i mange år. Skaffer jeg meg en hund vil jeg at den skal være en følgesvenn gjennom mange år. Derfor lurer jeg på hvordan dette blir med tanke på studier? Jeg vurderer også å ta et halvår i utlandet, men det er ikke bestemt, kan være jeg ombestemmer meg til da (ca 3 år til).

Det høres jo ut som om du har tenkt godt igjennom det.. Jeg solgte også hestene mine før jeg kjøpte hund, og jeg synes det er mindre jobb med hund :)

Eneste man må vurderer er om man er villig til å gi opp de godene man må for at hunden skal få et godt liv:) For oss dyrevenner tror jeg det går litt av seg selv :) Det gjør i hvertfall det for meg.. :)

Skrevet (endret)

Jeg har hatt hest fra første året på vgs, og skal over på master nå i august. I tillegg har jeg en katt hjemme. Og jeg klarer ganske greit å kombinere skole med hest og jobb. Litt stress i eksamensperiodene, men det går.

Og det er ikke så mye "lekser" på høyskole, det er veldig etter hvordan du velger å gjøre ting selv. Det eneste som er viktig er at du kan stoffet på eksamensdagen :)

Så til spørsmålet ditt: Skaff deg hund! Kommer til å bli et deilig avbrekk i studiehverdagen :)

Endret av Green Lady
Skrevet

Om du har tid avhenger av hvilken skole du har tenkt å gå og hvor mange timer du har i uka/hvordan timeplanen din ser ut. Og selvsagt hvilken rase det er, og om den enkelte hunden er glad i å være alene.

Jeg er student og har hund :) det har gått helt fint til nå, men hun har enda ikke vært alene hjemme i og med at hun fortsatt er valp (4 måneder). Men fra høsten av skal hun begynne å være alene om dagene. Men mine studiedager er korte, og timeplanen min er slik at det er lange dager bare noen få dager i uken og mange korte. Dessuten har jeg muligheten til å ha henne hos andre som er hjemme av og til.

Nå har jeg en rase som ikke er særlig glad i være alene da de er veldig sosiale. Men å ha hund hjemme om dagen er ikke noe problem. Jeg er ikke for å ha hund i bur heledagen, det skal sies. Så du bør ha muligheten til å ha henne løs i huset/leiligheten.

Av ren nysgjerrighet: hvordan rase har du tenkt på? :)

Skrevet (endret)

Om du har tid avhenger av hvilken skole du har tenkt å gå og hvor mange timer du har i uka/hvordan timeplanen din ser ut. Og selvsagt hvilken rase det er, og om den enkelte hunden er glad i å være alene.

Jeg er student og har hund :) det har gått helt fint til nå, men hun har enda ikke vært alene hjemme i og med at hun fortsatt er valp (4 måneder). Men fra høsten av skal hun begynne å være alene om dagene. Men mine studiedager er korte, og timeplanen min er slik at det er lange dager bare noen få dager i uken og mange korte. Dessuten har jeg muligheten til å ha henne hos andre som er hjemme av og til.

Nå har jeg en rase som ikke er særlig glad i være alene da de er veldig sosiale. Men å ha hund hjemme om dagen er ikke noe problem. Jeg er ikke for å ha hund i bur heledagen, det skal sies. Så du bør ha muligheten til å ha henne løs i huset/leiligheten.

Av ren nysgjerrighet: hvordan rase har du tenkt på? :)

Jeg har tenkt på Staffordshire bullterrier. Og jeg har tenkt (tenker fortsatt) mye på hvordan jeg skal gjøre det når jeg er på skolen. Jeg vil selvsagt skaffe meg hunden i en ferie, så får jeg mest mulig tid til den fra starten av.

Skoledagene mine vil vare fra 08.45-15.45 unntatt fredager, da slutter jeg 14.55. Har 5 min gåavstand til skolen fra der jeg bor(enda raskere med sykkel, spark evt. på vinterstider), så vil ha mulighet til å dra hjem til hunden i lunsjen.

Endret av idilove
Skrevet

Jeg har tenkt på Staffordshire bullterrier. Og jeg har tenkt (tenker fortsatt) mye på hvordan jeg skal gjøre det når jeg er på skolen. Jeg vil selvsagt skaffe meg hunden i en ferie, så får jeg mest mulig tid til den fra starten av.

Skoledagene mine vil vare fra 08.45-15.45 unntatt fredager, da slutter jeg 14.55. Har 5 min gåavstand til skolen fra der jeg bor(enda raskere med sykkel, spark evt. på vinterstider), så vil ha mulighet til å dra hjem til hunden i lunsjen.

Skrevet

Jeg har ikke så god peiling på akkurat den rasen, men ut ifra hva jeg leser om den så er den vel ikke akkurat super-sosial så du kan vel strengtatt ha den hjemme alene noen timer om dagen uten problemer. Det forutsetter at du virkelig går inn for å trene den opp til å være alene, helt fra den er valp. Dette er ikke bare-bare, mange sliter med akkurat denne treningen fordi de sliter med den dårlige samvittigheten som følger når man overlater en hund helt alene.

Jeg tror det skal gå greit for deg :) Så lenge du har nok pågangsvilje, drar på dressurkurs å lærer deg det som trengs, så tror jeg du har et godt grunnlag.

Når vi snakker om rasen Staffordshire Bullterrier så skal du huske på at denne rasen er kjent for sitt kampinstinkt da de ble avlet frem for å være brukt i oksekamper. Dessuten så er den veldig sta og bestemt. Den trenger en utrolig dyktig, viljesterk eier for å bli tillitsfull og bra. Så må du huske å sosialisere den fra den er født, helst litt hver dag, både med barn og andre dyr, da denne rasen kan føle hat overfor andre levende ting.

Les mer om rasen her dersom du er usikker på noe:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=123

Skrevet

Jeg har ikke så god peiling på akkurat den rasen, men ut ifra hva jeg leser om den så er den vel ikke akkurat super-sosial så du kan vel strengtatt ha den hjemme alene noen timer om dagen uten problemer. Det forutsetter at du virkelig går inn for å trene den opp til å være alene, helt fra den er valp. Dette er ikke bare-bare, mange sliter med akkurat denne treningen fordi de sliter med den dårlige samvittigheten som følger når man overlater en hund helt alene.

Jeg tror det skal gå greit for deg :) Så lenge du har nok pågangsvilje, drar på dressurkurs å lærer deg det som trengs, så tror jeg du har et godt grunnlag.

Når vi snakker om rasen Staffordshire Bullterrier så skal du huske på at denne rasen er kjent for sitt kampinstinkt da de ble avlet frem for å være brukt i oksekamper. Dessuten så er den veldig sta og bestemt. Den trenger en utrolig dyktig, viljesterk eier for å bli tillitsfull og bra. Så må du huske å sosialisere den fra den er født, helst litt hver dag, både med barn og andre dyr, da denne rasen kan føle hat overfor andre levende ting.

Les mer om rasen her dersom du er usikker på noe:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=123

Jeg vet hvordan denne rasen er og har lest mye om den, og som sagt så har tanten min 2 stk av den rasen også. Jeg har hatt både rottweilere, elghunder og mops opp igjennom livet. Jeg vet at det kreves mye dressurtrening/kurs, og det synes jeg bare er gøy! Mosjon er heller ikke noe problem, da jeg er elsker å trene selv. Det er enda en grunn til at jeg vil ha hund, en trofast treningskamerat. Agility er noe jeg også hadde hatt lyst til å prøve, bra mosjon og lek for hunden.

Sosialisering og sånn blir heller ikke noe problem. Var egentlig ikke dette jeg lurte på, da jeg vet dette.

Jeg lurer mest hvordan folk gjør det når de går skole og har hund.

Skrevet

Genialt å få hund som student er min mening!

Jeg tok meg et utenlandsår etter vgs og fikk hund da jeg flytta tilbake til norge og begynte på høyskole. Opplegget vårt var 3-4 timer med forelesning og resten må man lese på egenhånd. Så mens de andre gikk på lesesalen satt jeg og bikkja i sofaen og leste. Kos :)

Man må jo være flink til å planlegge og prioritere hvis man har en travel periode. Og man kan ikke være like impulsiv som sine med-studenter. Men gleden av å ha hund veier jo opp i bøtter og spann.

Skrevet

Genialt å få hund som student er min mening!

Jeg tok meg et utenlandsår etter vgs og fikk hund da jeg flytta tilbake til norge og begynte på høyskole. Opplegget vårt var 3-4 timer med forelesning og resten må man lese på egenhånd. Så mens de andre gikk på lesesalen satt jeg og bikkja i sofaen og leste. Kos :)

Man må jo være flink til å planlegge og prioritere hvis man har en travel periode. Og man kan ikke være like impulsiv som sine med-studenter. Men gleden av å ha hund veier jo opp i bøtter og spann.

Blir veldig glad av å lese sånt! Får enda mer lyst på da! :D

Tror nok dt er lettere i studietiden enn når man jobber om man har hund.

Spørs om jegfår skaffet meg en liten puppie etterhvert da :)

Gjest nemorosa
Skrevet

Hei! Tenkte jeg skulle komme med noen erfaringer jeg også :).

Jeg hadde hunden min med meg det første halvåret mitt på høyskolen. Var for det meste bare kos, men du skal være klar over at det begrenser litt av det sosiale også. Under fadderuken og andre studentarrangementer over flere dager kan en ikke være med på alt alltid, og det ble litt ekstra stress under eksamensperioden(noe som jeg sikkert kunne løst bedre ved å lese mer ellers :sjenert: )

Ellers kan det dessverre være utrolig, og da mener jeg utrolig vanskelig å finne utleiere som tillater hundehold. Dette var hovedgrunnen til at jeg ikke kunne ha hunden min lenger, ettersom jeg ble tvunget til å bytte leilighet etter det første halvåret. Det er ofte mange studenter om leilighetene, og huseierne kan derfor sette de kravene de vil. Heldigvis har jeg noen som kan passe vofsen utenom feriene, men savner han jo utrolig mye!

Håper du finner ut av det :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar!

Nå har skolen begynt, og jeg har kommet fram til at jeg har bare 4 fag på skolen, og slutter 2t tidligere en gang i uken (kl 14), og begynner 2t senere også to ganger i uken (kl. 10.25). Får også mye fri midt på dagen, da det er fag midt på dagen jeg ikke har. Siden jeg har 10 min gange fra skolen får jeg vært mye hjemme. Den lengste skoledagen blir da en gang i uken fra 08.30 - 14.55 sammenhengende, ellers har jeg ikke noen fulle sammenhengende dager i skolen. Synes nesten det er for godt til å være sant egentlig.. Men ville dette gå? Er så redd for at jeg gjør et dumt valg og tar på meg noe jeg ikke burde mtp. på tiden.

Det jeg tenker mest på er når den er valp egentlig.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så beklager om du allerede har svart på dette, men:

Når hunden er valp, trenger den en tilvenningsperiode på å være alene hjemme. Den skal ikke bli dratt vekk fra flokken sin for så å måtte være hjemme alene i 6 timer. Vet om flere som har gjort det, men det hadde ikke jeg hatt hjerte til å ha gjort.

Vår løsning ble at valpen var en del hos min svigermor som er hjemme på dagtid, og dessuten går jeg på høgskole, og har dermed ikke lange forelesninger og ofte studiedager.

Det virker som om du har tenkt godt gjennom dette, men bare husk på at valpen trenger som regel noen rundt seg de første ukene (om ikke månedene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...