imeria Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Hei Jeg og ei venninne diskuterte her om dagen: hva er sunnest av saftis og fløteis? Og så lurer jeg om noen kan hjelpe meg med å rangere disse godteriene etter hva som er sunnest? Jeg er en godtemoms, men kanskje det hjelper litt hvis jeg ikke spiser så mye av det som er mest usunt;) - Freia melkesjokolade - Mørk kokesjokolade - Potetgull (eks Sørlandschips med salt eller paprika) - Lakris - Smågodt (alt mulig sånn sukkerholdig smågodt, sånn som godt&blanda, sure føtter, kolasmukker, brusbomber osv.) - Vaniljeis - Yoghurtis
Wind Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 (endret) Kommer an på hva du mener med sunnest, da. Er det kaloriinnhold, eller går det på andre ting også? Men går vel ut ifra at saftis og yoghurtis er bedre enn fløteis, og at mørk sjokolade er bedre enn lys. Smågodt er vel ikke så bra, mens potetgull er veldig fett... Endret 1. august 2010 av Wind
imeria Skrevet 2. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2010 Jeg teller ikke kalorier, så bare tenker sånn generelt. Hvis jeg er godtesjuk, hva er minst usunt liksom Og hva er mest usunt?
I.am.me Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Saft vs. fløteis vil jeg si at fløteis er helt klart verst! Det er forsket på hva som faktisk skjer når man spiser mye produkter som inneholder mye fett og mye sukker og det er bevisst at det er noe av det absolutt _verste_ du kan få i deg. Pga. at den kombinasjonen av fett og sukker lagres rundt blodårene og kan skape blodpropp, og lignende fæle ting. (Selvfølgelig en langtidseffekt, men uansett).. Når du skal velge is bør du absolutt spise yoghurtis, det er sunnest. Av sjokolade er mørk sjokolade helt klart sunnest. Det inneholder noen ingredienser som er sunne, og det er anbefalt å spise 25 gram helt mørk sjokolade hver dag. Dette stoffet er et stoff som kan være med på å forhindre sykdommer som kreft o.l. Når det gjelder potetgull så skal du velge den som er ikke er lagd med palmeolje. Altså et potetgull som enten er stekt i olivenolje, eller annen type kcal-fattig olje. Dessuten bør du jo ikke velge en type med f.eks. ost dersom du vil være sparsomme med kaloriene. Lakris er veldig usunt i store mengder, da det inneholder mye sukker! Det samme gjelder smågodter og sånne type godis. Det er umulig å vite hva som er "sunnest" av disse fordi det er usikkert på innholdet i det.
Gjest brutal_mann Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Alt med mmåte alltid. Å rangere en sunnhetsfaktor er henimot en umulig oppgave. Ikke for mye eller for lite av noe er det beste, på sikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå