Gå til innhold

Noen her med epilepsi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har epilepsi (ikke anfall så ofte, men disse utløses visstnok av søvnmangel og alkohol.) Hadde et anfall for akkurat 1 år siden, det gjorde at jeg mistet førerkortet for 1 år (fikk det igjen på dispensasjon etter 7 måneder.)

Nå har jeg imidlertid hatt et anfall for andre gang. Søren og! etter det første anfallet har jeg vært vel regulert med medisiner og det har fungert bra, men denne gangen hadde jeg glemt medisiner på overnattingstur, der det også ble mindre søvn enn vanlig. Likevel, uflaks - hadde ikke trodd det skulle så lite til.

Noen som vet hvor lenge man mister førerkortet for, andre gangen? Mener jeg har hørt noe om at det er kortere tid da, pga at medisiner og alle undersøkelser er unnagjort.

Hvis noen har tenkt å komme med kjeft og formaninger, kan dere bare la være å svare - jeg er fullstendig klar over farene, og kommer aldri til å kjøre bil når jeg ikke er uthvilt og medisinert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært anfallsfri i ett år for å motta eller beholde førerkortet. Ergo må du gå ett år fra dette andre anfallet tok sted før du får tilbake førerkortet og kan bruke det. Hvis ikke reglene har forandret seg nylig..

Skrevet

Du må ha vært anfallsfri i ett år for å motta eller beholde førerkortet. Ergo må du gå ett år fra dette andre anfallet tok sted før du får tilbake førerkortet og kan bruke det. Hvis ikke reglene har forandret seg nylig..

Stemmer, dette er nok hovedregelen ja... men en kan jo søke om dispensasjon, og sist gang fikk jeg jo det etter 7 måneder.. så jeg håper på litt fortgang denne gangen også, pga jeg bor på landsbygda og trenger bil i jobben..

dermed er dette litt krise. Men men, sånn er livet noen ganger..

Gjest scorpius
Skrevet

Hei du, jeg har også epilepsi. Har hatt anfall siden jeg var 18 år (er snart 23 nå).

For å få lappen tilbake, så må du ha vært anfallsfri i ett år. Jeg har i

gjennomsnitt anfall (grand mal) 1 gang i uka, så akkurat nå er førerkortet det jeg

bekymrer meg minst for. Som du sier så kan alkohol utløse anfall, men det er

forskjellig fra person til person. Jeg kan f.eks. drikke alkohol uten at det utløser

anfall, men jeg MÅ ha minst 8 timers søvn. Det er veldig viktig for meg hvis jeg skal

unngå anfall. Noe annet som kan utløse anfall hos meg er flimrende lys, f.eks. de

storfelysene som de har på diskoteker.

Hva slags type epilepsi har du?

Skrevet

Hei du, jeg har også epilepsi. Har hatt anfall siden jeg var 18 år (er snart 23 nå).

gjennomsnitt anfall (grand mal) 1 gang i uka, så akkurat nå er førerkortet det jeg

forskjellig fra person til person. Jeg kan f.eks. drikke alkohol uten at det utløser

anfall, men jeg MÅ ha minst 8 timers søvn. Det er veldig viktig for meg hvis jeg skal

unngå anfall. Noe annet som kan utløse anfall hos meg er flimrende lys, f.eks. de

Hei, takk for svar!

Har du anfall 1 gang i uka selv om du går på medisiner? Synd at medisinene ikke kan hindre det.

Hos meg har ikke legene funnet noen årsak til at jeg har epilepsi. Jeg fikk det utløst i voksen alder (27 år), merkelig uten at vi vet noen grunn, synes jeg..

Jeg har Juvenil myoklon epilepsi, tror jeg det heter. Har imidlertid en "mild" form, har bare hatt et par anfall og nå er det jo et år siden sist. Sånn sett er jeg vel kanskje heldig, men problemet er lappen. Jeg bor på bygda, og er avhengig av bil for å komme meg til jobb etc. Er redd for å miste jobben dersom jeg nå mister lappen for andre gang.

Første gang ventet jeg 7 måneder på å få den tilbake (dispensasjon fra reglene, går greit å få det med medisinering og etter anbefaling fra nevrolog), og i mellomtiden var arbeidsgiveren så snille og de tilrettela virkelig min arbeidshverdag. Når dette nå skjer igjen, er jeg redd for reaksjonen fra dem, og redd for at jeg må finne meg noe annet å gjøre. Jeg har drømmejobben.. og det er vanskelig å få jobb innenfor dette feltet.

Om ikke annet, så blir jeg mer påpasselig nå. Kommer nok ikke til å glemme medisinene igjen med det første, for å si det sånn. Må tydeligvis også være veldig forsiktig med å få nok søvn. Var på fest med venner sist lørdag, dro hjem klokka 12 mens de andre festet hele natta..

Litt kjipt det synes jeg, når man er ung (i 20-årene) og vil leve livet. Men dette kan jeg greit leve med. Uten lappen og en normal arbeidshverdag, blir det verre... Håper ihvertfall at dette var siste anfall om jeg fra nå er veldig påpasselig..

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Leit å lese at du har en sånn jobb du er så glad og er redd for å miste!

Håper virkelig at det ikke skjer.

Er det den typen epilepsi du har hvor du får rykninger eller eventuelt kramper

i kroppen og er bevisst? Får du noen "absense-anfall" rett etter selve anfallet?

Og hvilke medisiner går du på? Er bare litt nysgjerrig her ;)

Jeg går selv på 2 epilepsimedisiner. Begynte på Orfiril + lamictal da jeg var 18år.

Etter å ha økt begge dosene gradvis og gått på medisinene i 2år, kuttet legene ut

lamictalen og erstattet den med en ny medisin; vimpat.

Anfallene har iallfall minsket lit etter at jeg begynte på den nye kombinasjonen :)

Ja, det er veldig rart at de ofte ikke finner grunnen til at mange av oss mennesker

har epilepsi. De aner heller ikke hvorfor jeg har det.

Endret av scorpius
Skrevet

Leit å lese at du har en sånn jobb du er så glad og er redd for å miste!

Håper virkelig at det ikke skjer.

Er det den typen epilepsi du har hvor du får rykninger eller eventuelt kramper

i kroppen og er bevisst? Får du noen "absense-anfall" rett etter selve anfallet?

Og hvilke medisiner går du på? Er bare litt nysgjerrig her ;)

Jeg går selv på 2 epilepsimedisiner. Begynte på Orfiril + lamictal da jeg var 18år.

Etter å ha økt begge dosene gradvis og gått på medisinene i 2år, kuttet legene ut

lamictalen og erstattet den med en ny medisin; vimpat.

Anfallene har iallfall minsket lit etter at jeg begynte på den nye kombinasjonen :)

Ja, det er veldig rart at de ofte ikke finner grunnen til at mange av oss mennesker

har epilepsi. De aner heller ikke hvorfor jeg har det.

Takk for lykkeønskninger! :-)

Leit å høre om din epilepsi også..

Jeg mister bevisstheten når jeg har anfall, og blir blå i ansiktet / skummer rundt munnen og faller i bakken. Det ser visst ganske dramatisk ut, ifølge de rundt meg. Selv husker jeg jo ingenting. Jeg har bedt dem om å ikke ringe ambulanse dersom det skjer (anfallene har jo gått over innen ambulansen kommer, så det er ingen ting de kan gjøre). Men folk blir jo selvfølgelig redde for meg, så jeg forstår godt at de ringer likevel.

Jeg går på Lamictal, 150 mg både morgen og kveld. Disse går tydeligvis fort ut av kroppen igjen når man glemmer å ta det en dag..

En ting jeg lurer på også: mister man alltid lappen dersom man har hatt et epilepsianfall? Hva med de som har anfall relativt ofte slik du beskriver, kan ikke de ha førerkortet i det hele tatt? Jeg bare lurer, for noen har jo epilepsi hele livet.

Gjest ts igjen
Skrevet

flere med epilepsi som har vært gjennom dette med førerkort-prosessen?

dersom man først mister lappen for 1 år, deretter får nytt anfall og mister den for 1 år til.. er det slik det fungerer om dette skjer flere ganger på rad?

Hører gjerne fra flere med erfaringer på dette området :)

Selv er jeg nesten sunket i en depresjon pga. dette... sist det skjedde, prøvde jeg å være positiv, og så bare fram til den dagen jeg kunne reise og hente førerkortet mitt.. Var så glad da jeg kunne jobbe som normalt igjen. Så skjer det samme etter bare 5 måneder.. ARGH.

Men det er klart, en kan si det er litt selvforskyldt i og med at jeg var lenge oppe OG hadde glemt å ta medisinen min. Shame on me. Jeg har lært, om ikke annet.

Gjest scorpius
Skrevet

Jeg gikk jo på skole 3 år (ambulansefag), og var i full jobb (ambulansearbeider),

så den jobben kan jeg se lenge etter nå ;)

Man MÅ være anfallsfri i ett år før man kan ta førerkortet, ja. Og det forstår jeg

veldig godt. Jeg hadde iallfall aldri turt å sette meg bak rattet nå i tilfellet jeg

skulle fått et anfall. Kunne jo endt opp død eller drept noen andre...

Anfallene du har høres ut som mine. Jeg blir blålig, skummer i munnen, har store

kramper og biter meg selv som regel i leppen/tungen. Heldigvis for meg er jeg bevisstløs

når alt dette skjer.

Jeg gikk også på lamictal før (200mg morgen og kveld), men epilepsilegen min ville at

jeg skulle slutte på de (husker ikke helt årsak, men de hadde vel ikke ønsket effekt

mht. at anfallene mine begynte å komme hyppigere). Nå går jeg på orfiril morgen og

kveld(600mg x 2) + en ny epilepsimedisin som heter vimpat (100mg. x 2).

:)

Skrevet

Jeg gikk jo på skole 3 år (ambulansefag), og var i full jobb (ambulansearbeider),

så den jobben kan jeg se lenge etter nå ;)

Man MÅ være anfallsfri i ett år før man kan ta førerkortet, ja. Og det forstår jeg

veldig godt. Jeg hadde iallfall aldri turt å sette meg bak rattet nå i tilfellet jeg

skulle fått et anfall. Kunne jo endt opp død eller drept noen andre...

Anfallene du har høres ut som mine. Jeg blir blålig, skummer i munnen, har store

kramper og biter meg selv som regel i leppen/tungen. Heldigvis for meg er jeg bevisstløs

når alt dette skjer.

Jeg gikk også på lamictal før (200mg morgen og kveld), men epilepsilegen min ville at

jeg skulle slutte på de (husker ikke helt årsak, men de hadde vel ikke ønsket effekt

mht. at anfallene mine begynte å komme hyppigere). Nå går jeg på orfiril morgen og

kveld(600mg x 2) + en ny epilepsimedisin som heter vimpat (100mg. x 2).

:)

Uff, stakkars deg... kjedelig når en har brukt lang tid på en utdannelse, og har en jobb en trives med... det er så uheldig med epilepsi, alt det håpløse som følger med..

gjør du noe du trives med nå da?

enig i at det er skummelt å sette seg bak rattet i vår situasjon..

likevel, det tok tid før det gikk opp for meg at jeg faktisk har denne sykdommen. Nå er det jo 1 år siden sist jeg hadde et anfall. Og man lever helt normalt i mellomtiden.

Generelt sett, veldig skummelt å tenke på at man kan få anfall. Hva om man er alene i huset / ute på tur i skogen / svømmer eller detter på isen eller noe slikt. Ekkelt å tenke på. Men kjøring er jo faktisk verst, for da setter man andre i fare i tillegg.

Har heldigvis hørt om flere med epilepsi (selv sterkt rammet) som i dag er velregulert på medisiner, og fungerer bra i samfunnet som alle andre, og til og med kjører bil.

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Ja, holder på med en ny utdannelse nå - psyk. sykepleier :)

Jeg bekymrer meg ikke lenger for å gå ut osv. i tilfellet jeg skal få et anfall.

Har klart å ikke tenke slik lenger, for jo mer man tenker på det, jo verre blir det.

Man kan jo ikke isolerer seg bare fordi man har epilepsi. Jeg lever et absolutt

normalt liv, heldigvis. Dessuten har jeg ikke slått meg selv så mye (alvorlig) under

anfall (utenom i fjor da jeg fikk anfall på badet og slo hodet i vasken og måtte sy

25 sting i hodet), MEN bortsett fra det, så er livet mitt så og si normalt, hehe ;)

Det verste som du absolutt ikke må gjøre, er å gå rundt og bekymre deg for å få

anfall. Kanskje det ikke alltid er så lett, men det er jo ikke din skyld at de

plutselig dukker opp! Bortsett fra når du har glemt medisinen din da :nei:

Og siden det er ett år siden du har hatt et anfall, så har du jo rett til å

kjøre igjen. Har du forresten en lege som er spesialisert på epilepsi? Det er iallfall

viktig at du har.

Endret av scorpius
Skrevet (endret)

Ja, holder på med en ny utdannelse nå - psyk. sykepleier :)

Jeg bekymrer meg ikke lenger for å gå ut osv. i tilfellet jeg skal få et anfall.

Har klart å ikke tenke slik lenger, for jo mer man tenker på det, jo verre blir det.

Man kan jo ikke isolerer seg bare fordi man har epilepsi. Jeg lever et absolutt

normalt liv, heldigvis. Dessuten har jeg ikke slått meg selv så mye (alvorlig) under

anfall (utenom i fjor da jeg fikk anfall på badet og slo hodet i vasken og måtte sy

25 sting i hodet), MEN bortsett fra det, så er livet mitt så og si normalt, hehe ;)

Det verste som du absolutt ikke må gjøre, er å gå rundt og bekymre deg for å få

anfall. Kanskje det ikke alltid er så lett, men det er jo ikke din skyld at de

plutselig dukker opp! Bortsett fra når du har glemt medisinen din da :nei:

Og siden det er ett år siden du har hatt et anfall, så har du jo rett til å

kjøre igjen. Har du forresten en lege som er spesialisert på epilepsi? Det er iallfall

viktig at du har.

Det er godt at du er fornøyd med det da, synes det virker som du er en som virkelig klarer å tenke positivt, leser jeg mellom linjene her :)

Uff, stakkar som slo hodet i vasken... må si jeg er litt redd for å slå meg. Hva om man er helt alene i leiligheten når det skjer? Hittil har jeg vært heldig, bortsett fra en (liten) kul i hodet og noen blåmerker nå sist.

Beklager, jeg har visst uttrykt meg litt klønete: jeg hadde et anfall for akkurat ett år siden. Mistet førerkortet for 1 år, men fikk det igjen etter 7 måneder pga. dispensasjon (anbefaling fra nevrolog.) I fem lykkelige måneder har jeg nå hatt lappen. Så fikk jeg ET NYTT anfall :snurt: nå for noen dager siden. Dermed mister jeg sannsynligvis lappen igjen (har ikke fått endelig beskjed enda, men legevakta der jeg ble kjørt til med ambulanse, sendte inn beskjed til Fylkeslegen, så jeg venter vel egentlig bare på et skriv fra politiet om at jeg må levere førerkortet på nytt...

Virker så håpløst at dette skjer IGJEN, etter at jeg var så tålmodig å vente i 7 måneder på lappen... Kan vel egentlig bare skylde meg selv, som slurvet med medisiner og nok søvn. Likevel, hadde aldri trodd det ville gå så galt. Uflaks. Kommer nok ikke til å gjøre dette igjen..

Jeg går til en veldig ålreit nevrolog, hun har ferie nå, men får bestilt time til uka (privat = dyrt, men kort ventetid.) Nå håper jeg at hun ikke vedtar å frata meg førerkortet for en veldig lang periode igjen (tror det er hun som vil avgjøre denne saken.) Men er redd for at det i alle tilfeller vil bli minst 6 måneder... noen som vet??

Tross alt tror jeg at sjansen er mikroskopisk for å få anfall bak rattet. For det første kommer jeg aldri til å slurve med søvn og medisiner igjen. Og jeg kommer aldri til å kjøre når jeg er trøtt. Jeg PRØVER uansett å kjøre når jeg kan unngå det - er jeg ute med samboeren, er det han som sitter bak rattet..

lurer sånn på dette med epilepsi og førerkort.. og hva som skjer når dette hender mere enn en gang. blir det da først ett år, og så et år til...?

Endret av Sarafina
Gjest scorpius
Skrevet

Ja, klarer nå å tenke så absolutt positivt ang. epilepsien min. Bekymrer meg som

regel ikke så mye om det :)

Sorry for at jeg ikke kan hjelpe deg så mye ang. det med førerkortet, men vi får

håpe det er noen andre her som kan være mer til hjelp! ;)

Hvis jeg finner ut noe om det, så skal jeg si ifra med en gang!

• 2 år senere...
Gjest testbruker
Skrevet

Hvordan fungerer dette etter at det er gjort endringer i førerkortforskriftene

For oss som kun får anfall ved søvn?

"Pasienter med kun anfall under søvn eller med kun enkle partielle anfall (uten tap av bevissthet) kan kjøre dersom anfallssemiologien har holdt seg uforandret i ett år"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...