Gå til innhold

Bananfluer


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei! Vet ikke om jeg er på riktig tråd nå, men jeg prøver. Jeg trenger råd fra dere ang bananfluer, for nå er jeg møkklei de små überplagsomme skapningene :kjefte:

Føler jeg har prøvd "alt" som er av kjerringråd jeg har kommet over: satt frem en liten beholder med eddik og zalo - det tok knekken på en del. Satt frem en liten beholder dekket med plast med små hull i, med moden frukt - det tok knekken på mange. Vasket ned kjøkkenet med klor sånn omtrent 10 ganger på ei uke - de blir borte, men er tilbake etter noen timer. Går ut med søppel hver dag, passer på at mat ikke blir stående fremme. Lukker igjen brødposen skikkelig, putter skitten oppvask i oppvaskmaskina med en gang.. Og nå har de krekene kommet seg på badet også!! Går i tillegg rundt med Max Smekker (elektrisk flue"smekker") flere ganger om dagen, men INGENTING ser ut til å hjelpe! Jeg blir kvalm av dem og er drittlei.

HJELP, noen?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hører du har prøvd alle rådene jeg hadde tenkt å gi. Har bare ett igjen, og det vil trolig ikke ta knekken på dem, men i hvertfall redusere de.

Jeg mener å ha hørt at disse bananfluene legger egg i våte avløp. (vil bare si at jeg i fjor hadde samme problem som det, og har fått de i år også, men betydelig mindre grad) Antagelig ligger det noe matrester i sluken din på kjøkkenet. Hvis du orker å rense det ville jeg gjort det. Jeg heller en liten skvett salmiakk i sluken på kjøkkenvasken og mener det har tatt knekken ¨på det meste.

Lykke til. Det er sinnsykt plagsomt og ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avløpene tar jeg først å heller en kopp med salt, en kopp med bakepuler og så en kopp med hvit eddik. Når det har sluttet å bruse, heller du kokende vann nedi. Dette tar fullstendig knekken på evt egg de har lagt, samtidig du rensker opp avløpene for skit slik at det ikke tiltrekker fluene igjen. Dette gjør jeg kanskje en gang i mnd.

Saltet skurer, bakepulveret renser, ediken dreper bakterier.

I tillegg kjøper jeg tetre olje fra nettet og vasker alltid med det og zalo rundt i huset også gulvene. Tetre skremmer bort insekter og fjerner bakterier etc.

Ha aldri gamle bananer eller annen mat liggende. Vask alt av smuler vekk fra benker og andre overflater. Rydd vekk maten straks du har brukt den. Sørg for at det ikke er noen gamle flekker med mat noen steder.

Endret av Beauté
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt slike fluer (tror det må være de samme som du mener) i hus nå nettopp, men har blitt kvitt dem.

De som jeg har hatt har jeg blitt kvitt ved å dursje plantene og deretter spraye de med grønnsåpevann, og potte om de. Jeg har også selvfølelig hatt flere "rasiaer" om dag der jeg har slått ihjel fluer.

De tok sikkert nesten en uke før de var utryddet. Noen av plantene, de som sto i nærheten av der det var mest småfluer fikk itillegg stå ute noen dager.

De legger egg og oppholder seg nemlig i molla til plantene også. Spesielt viktig å passe på at plantene ikke blir for tørre...... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har også hatt slike fluer (tror det må være de samme som du mener) i hus nå nettopp, men har blitt kvitt dem.

De som jeg har hatt har jeg blitt kvitt ved å dursje plantene og deretter spraye de med grønnsåpevann, og potte om de. Jeg har også selvfølelig hatt flere "rasiaer" om dag der jeg har slått ihjel fluer.

De tok sikkert nesten en uke før de var utryddet. Noen av plantene, de som sto i nærheten av der det var mest småfluer fikk itillegg stå ute noen dager.

De legger egg og oppholder seg nemlig i molla til plantene også. Spesielt viktig å passe på at plantene ikke blir for tørre...... :gjeiper:

Blomsterfluer er noe annet enn det skrives om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluer er noe annet enn det skrives om her.

Jeg tror dette er de nøyaktig samme fluene. (Men det skal jeg ikke påstå)

Men... slike fluer pleier å ha egg i blomsterjord. Dvs. blomsterpotter eller ofte krydderplanter. Eggene klekker veldig lett når du vanner plantene ovenfra. Vann plantene slik at du tar ut planten av potten, fyller i vann, og setter planten ned i vannet.

Fint tips. Har ikke sett en bananflue siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bananflue (Drosophila melanogaster) er en flue i familien fruktfluer (Drosophilidae). Den er fra 1 mm. til ca. 6 mm.

Blomsterfluer eller svevefluer er en familie av fluene. Familien har det vitenskapelige navnet Syrphidae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

I avløpene tar jeg først å heller en kopp med salt, en kopp med bakepuler og så en kopp med hvit eddik. Når det har sluttet å bruse, heller du kokende vann nedi. Dette tar fullstendig knekken på evt egg de har lagt, samtidig du rensker opp avløpene for skit slik at det ikke tiltrekker fluene igjen. Dette gjør jeg kanskje en gang i mnd.

Saltet skurer, bakepulveret renser, ediken dreper bakterier.

I tillegg kjøper jeg tetre olje fra nettet og vasker alltid med det og zalo rundt i huset også gulvene. Tetre skremmer bort insekter og fjerner bakterier etc.

Ha aldri gamle bananer eller annen mat liggende. Vask alt av smuler vekk fra benker og andre overflater. Rydd vekk maten straks du har brukt den. Sørg for at det ikke er noen gamle flekker med mat noen steder.

Det må prøves!

Hvor mye zalo og tetreolje har du i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avløpene tar jeg først å heller en kopp med salt, en kopp med bakepuler og så en kopp med hvit eddik. Når det har sluttet å bruse, heller du kokende vann nedi. Dette tar fullstendig knekken på evt egg de har lagt, samtidig du rensker opp avløpene for skit slik at det ikke tiltrekker fluene igjen. Dette gjør jeg kanskje en gang i mnd.

Saltet skurer, bakepulveret renser, ediken dreper bakterier.

I tillegg kjøper jeg tetre olje fra nettet og vasker alltid med det og zalo rundt i huset også gulvene. Tetre skremmer bort insekter og fjerner bakterier etc.

Ha aldri gamle bananer eller annen mat liggende. Vask alt av smuler vekk fra benker og andre overflater. Rydd vekk maten straks du har brukt den. Sørg for at det ikke er noen gamle flekker med mat noen steder.

Går det bra med vanlig eddik da? Den med grønn kork, klar 7 % står det på den.

(Så at jeg avslørte meg med mitt forrige innlegg, men jeg skjønner igrunn ikke hvorfor jeg startet tråden som anonym i utgangspunktet :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...