Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Hva bruker man balsamico til, hva eventuelt erstatter den?
Euphoria Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Jeg bruker balsamicoeddik på alle typer salater, både grønne og med kjøtt/fisk/kylling, slik at den erstatter dressing. Balsamico er også kjempegodt på søtpoteter (som jeg spiser til laks), og så er det fint å glasere grønnsaker i (før de ovnsbakes). Balsamicoen har sikkert flere bruksområder jeg ikke har oppdaget enda, så jeg gleder meg til å se resten av svarene her
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Nå har jeg nettopp lest litt om balsamico, og funnet ut at det er hvite druene som blir presset og lagret på tønner i 12 år. Da koster en lite flaske ca 900 kr. Jeg antar flertallet kjøper industriversjonen som blir laget på omtrent 1 dag og koster rundt 100 lappen. Nå har jeg ikke sett utvalget av balsamico på Meny, Mega, OBS osv, men hvilken vil dere anbefale? Bruker dere den samme på fisk/kjøtt/salater? Høres ut som balsamico erstatter Kikkoman Soya saus forresten. Hilsen TS
LineGourmet Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Høres ut som balsamico erstatter Kikkoman Soya saus forresten. Hilsen TS Det gjør den ikke. Balsamico er syrlig (det er en eddik), mens soya sausen er salt. Se her http://www.klikk.no/mat/spise/article417896.ece
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Det gjør den ikke. Balsamico er syrlig (det er en eddik), mens soya sausen er salt. Se her http://www.klikk.no/mat/spise/article417896.ece Jeg mente ikke erstatter på smak, men på bruksområde. Jeg bruker kikkoman soya saus på fisk/kjøtt og jeg ser mange som bruker den i salater. Hilsen TS
Gjest Lille-pus Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Prøv å dryppe balsamico over skivede jordbær eller/og appelsiner. Kjempegodt
venus_ Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Her vil jeg følge med! Bruker balsamico bare når jeg lager sennepsvinaigrette. Da bruker jeg dijon, balsamico og brunt sukker, rører det sammen og pisker deretter inn olje. Kjempegod! Balsamico som er innkokt med sukker er også godt på salat.
tineline Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Jeg syns balsamico er veldig godt til salte oster, spesielt til parmesan og feta. Det gjør at jeg gjerne drysser den på pizza. En god pizza er en bunn toppet med store mengder stekt rødløk, rosmarin, feta eller hvit geitost og et parmesandryss. Når den kommer ut av ovnen slumser jeg balsamico på, helst i crema-form. Ellers er jeg lei av balsamicoeddik i salater, syns kanskje den blir dratt litt langt. Forresten er det veldig fint å marinere både kjøtt og fisk i balsamicoeddik, sammen med olje og salt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Balsamico og kaldpresset olivenolje (i forholdet 1 til 4) i en lav skål, med et godt flaksalt drysset over er godt å dyppe ventebrød i til et glass vin, feks focaccia eller surdeigsbrød.
KatteLatte Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 Jeg bruker det blant annet til ovnsstekte grønnsaker med couscous. Har søtpotet, løk, squash, paprika, sjampignon ++ i stekeovnen og steker til det er mørt (ca 40 min på 180 grader tror jeg). Krydres med provencekrydder e.l. før steking. Serverer dette sammen med couscous og fetaost, og har balsamicoeddik over. Nyyydelig vegetarrett 1
venus_ Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 Jeg bruker det blant annet til ovnsstekte grønnsaker med couscous. Har søtpotet, løk, squash, paprika, sjampignon ++ i stekeovnen og steker til det er mørt (ca 40 min på 180 grader tror jeg). Krydres med provencekrydder e.l. før steking. Serverer dette sammen med couscous og fetaost, og har balsamicoeddik over. Nyyydelig vegetarrett Hørtes kjempegodt ut!
Gjest Lille-pus Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Jeg bruker det blant annet til ovnsstekte grønnsaker med couscous. Har søtpotet, løk, squash, paprika, sjampignon ++ i stekeovnen og steker til det er mørt (ca 40 min på 180 grader tror jeg). Krydres med provencekrydder e.l. før steking. Serverer dette sammen med couscous og fetaost, og har balsamicoeddik over. Nyyydelig vegetarrett Wow ! Det høres digg ut Nå vet jeg hva jeg skal lage til middag i dag !
KatteLatte Skrevet 2. august 2010 #13 Skrevet 2. august 2010 Wow ! Det høres digg ut Nå vet jeg hva jeg skal lage til middag i dag ! Så bra! Si gjerne hva dere syntes om den
Trillrund Skrevet 2. august 2010 #14 Skrevet 2. august 2010 Balsamico og kaldpresset olivenolje (i forholdet 1 til 4) i en lav skål, med et godt flaksalt drysset over er godt å dyppe ventebrød i til et glass vin, feks focaccia eller surdeigsbrød. Oh yeah.....
BlackBerry Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Bruker balsamico crema over biff, kylling osv. Spesielt godt sammen med saus og ovnstekte poeter og grønnsaker.
Supraspinatus Skrevet 3. august 2010 #16 Skrevet 3. august 2010 (endret) Ikke kjøp billige balsamicoeddiker. Akkurat her er dyrere alltid bedre. De billige butikkvariantene smaker sur eddik, mens de dyrere har en rik og kompleks smak som en god vin. Endret 3. august 2010 av Supraspinatus
fruBeist Skrevet 3. august 2010 #17 Skrevet 3. august 2010 (endret) Forresten er det veldig fint å marinere både kjøtt og fisk i balsamicoeddik, sammen med olje og salt. Bruker du salt i marinader, blir kjøttet gjerne tørt, da salt trekker kjøttsafta ut av kjøttet Endret 3. august 2010 av fruBeist
Gjest Kim Skrevet 3. august 2010 #18 Skrevet 3. august 2010 Balsamico er en av ingrediensene man altid bør ha på kjøkkenet sammen med f.eks soya, rød/hvitvinseddik, sitron, dijon sennep osv. Dette er ingredienser som går igjen i mange klassiske oppskrifter.
Gjest Kim Skrevet 3. august 2010 #19 Skrevet 3. august 2010 Bruker du salt i marinader, blir kjøttet gjerne tørt, da salt trekker kjøttsafta ut av kjøttet Gammel myte. Les Molecular gastronomy av Hervé This, der motbeviser han slike myter som det at salt gjør kjøttet tørt.
Jerle Skrevet 3. august 2010 #20 Skrevet 3. august 2010 Jeg bruker det på alt fra som dressing i salater til kjøttsaus til pasta. Det finnes også hvit/blank(?) balsamico eddik, som er best egnet til fisk. Jeg har bare hatt den en gang, så jeg kan i grunn ikke uttale meg så mye om den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå