Gå til innhold

Gratulere/Gratulerer


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa

Er det "lov" å si gratulere? Som Gratulere med dagen? Eller er det kun gratulerer som er riktig?

Noen som evt kan forklare bruken av gratulere/gratulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest virvelvind

Gratulere er infinitivsformen av verbet gratulere, mens gratulerer er presens (nåtid).

"Jeg vil gjerne gratulere deg med dagen" og "Gratulerer med dagen" foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virvelvind

Jeg er egentlig helt elendig til å forklare merker jeg nå, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal utbrodere.

Uhm, når man gratulerer noen med dagen er det et "usynlig" subjekt der, (jeg eller vi) gratulerer med dagen. Med et underforstått subjekt foran vil det skrives i presens. Mens i infinitivsformen som er gratulere er det en handling man gjør å gratulere.

Det ble kanskje litt kronglete forklart :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Så det blir f.eks " Kommer snart, skal bare gratulere Lisa med dagen"

" Hei Lisa, gratulerer med dagen!!!"

Hvis jeg snakker om å gratulere noen, så blir det gratulere. Men når jeg gratulerer de, så er det gratulerer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier gratulere med dagen, pga. dialekt, men den korrekte måten er selvfølgelig "gratulerer" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sier gratulere med dagen, det tror jeg egentlig de aller fleste gjør :)

At du tror det gjør det ikke til sant ;-)

Jeg sier gratulerer. Det er vel på sør-vestlandet det er mest vanlig å droppe r i slutten av ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

At du tror det gjør det ikke til sant ;-)

Jeg sier gratulerer. Det er vel på sør-vestlandet det er mest vanlig å droppe r i slutten av ord.

Veldig vanlig i hele landet faktisk. Også litt vanskelig å uttale siste r-en før man går over på "med", så om man tror man sier det så høres det egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tror det gjør det ikke til sant ;-)

Jeg sier gratulerer. Det er vel på sør-vestlandet det er mest vanlig å droppe r i slutten av ord.

Og midt-norge ;) Og jeg vil tro det meste av nord-norge og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virvelvind

At du tror det gjør det ikke til sant ;-)

Jeg sier gratulerer. Det er vel på sør-vestlandet det er mest vanlig å droppe r i slutten av ord.

..og derfor skriver jeg "tror jeg" :filer:

Som AB sier over her så høres det fortsatt ut som gratulere i de aller fleste tilfeller. Jeg har iallefall hørt svært få som får med en tydelig r på slutten av ordet:)

Endret av virvelvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Og midt-norge ;) Og jeg vil tro det meste av nord-norge og

Jupp :)

Man tenker nok gratulerer, men høres likevel ut som gratulere, fra de fleste. Er verre med de som skriver gratulere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tenker nok gratulerer, men høres likevel ut som gratulere, fra de fleste. Er verre med de som skriver gratulere..

Jeg skriver "gratulere med dagen" til noen, men det er folk jeg skriver på dialekt med ellers, og som skriver dialekt til meg. Så tilpasser det etter hvem jeg snakker med ;) Og i hvilken sammenheng selvfølgelig, men ordet "gratulerer" blir vel oftest brukt i ganske uformelle sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...