Gå til innhold

Støtte til å reise til syk mor?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som er fra Cuba. Hun vil gjerne reise hjem til Cuba og være hos moren sin, som har fått kreft. Hun får penger fra NAV, og hun har brukt opp "ferien" sin i år.

Jeg bør også nevne at hun har Bipolar lidelse og fått diagnosen psykotisk. Hun blir verre av å være hjemme her i Norge. Hun må ikke bare takle sykdommen sin , men også det at moren hennes er kritisk syk.

Det vi lurer på er om hun kan få støtte til å reise til Cuba. Sykdommen hennes blir faktisk verre av at hun ikke kan reise dit. Hun var der tidligere i sommer; det var da hun begynte å bli syk. Hun fikk vite for ca 2 uker siden at det er kreft.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav er vel de som kan svare dere best på den, men jeg tviler på at hun har noen rettigheter der. Snakk med nav

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Nei, hun har ikke rett på støtte fra NAV. Dvs. i form av opphold og flybillett.

Om hun kan få NAV pengene sine en uke utbetalt (sykepenger / AAP), mens hun er der må man spørre saksbehandler om. Det er ingen andre som kan svare på det.

Endret av Krizzy
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som er fra Cuba. Hun vil gjerne reise hjem til Cuba og være hos moren sin, som har fått kreft. Hun får penger fra NAV, og hun har brukt opp "ferien" sin i år.

Jeg bør også nevne at hun har Bipolar lidelse og fått diagnosen psykotisk. Hun blir verre av å være hjemme her i Norge. Hun må ikke bare takle sykdommen sin , men også det at moren hennes er kritisk syk.

Det vi lurer på er om hun kan få støtte til å reise til Cuba. Sykdommen hennes blir faktisk verre av at hun ikke kan reise dit. Hun var der tidligere i sommer; det var da hun begynte å bli syk. Hun fikk vite for ca 2 uker siden at det er kreft.

Håper virkelig ikke at norske skattebetalere betaler til NAV-ordninger der innvandrere som ikke jobber drar til utlandet for å besøke slektninger! :kjefte::nei::rope:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ikke at norske skattebetalere betaler til NAV-ordninger der innvandrere som ikke jobber drar til utlandet for å besøke slektninger! :kjefte::nei::rope:

Tviler på at du finner så mange med bipolar lidelse og psykotiske trekk i vanlig arbeid..

Og uansett,hadde det forandret seg om det var en nordmann det var snakk om? ( bare for å legge til slik at du ikke skal krangle på det,de kan ha slektninger boende i utlandet de også)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

tror ike på denne utsagnen... du kan jo hjelpe henne? er du ikke frisk? ekstra jobb/tid? er selv ikke etnisk nordmann, men jeg er ikke dum. det er gratis ferie der er ute etter. tull as!

Gjest Emera
Skrevet

Tviler på at du finner så mange med bipolar lidelse og psykotiske trekk i vanlig arbeid..

Utenfor tema, men jo, det gjør du. Mange med psykiske lidelser klarer å holde sykdommen sin i sjakk med riktig medisinering. Mye har skjedd på den fronten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Utenfor tema, men jo, det gjør du. Mange med psykiske lidelser klarer å holde sykdommen sin i sjakk med riktig medisinering. Mye har skjedd på den fronten.

Jo,jeg sa ikke at man ikke finner noen i arbeid med disse diagnosene..Men nå vet vi ikke i hvilken grad dennen kvinnen er plaget, eller form for behandling eller medisinering..

Det var ett svar til den som mente at man er i stand til å jobbe uansett om man har den diagnosen,der er jeg uenig da jeg har vært der selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om hun har krav på noe slags form for omsorgspenger eller hva det heter..

se her (beklager men jeg får aldri den der link knappen til å funke...) http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie

Siden hun selv allerede mottar en slags for ytelse så vet jeg ikke om det kan bli vanskelig..

Gjest Trajan
Skrevet

Nei det får da være grenser hva man skal få støtte til

Skrevet

Jo,jeg sa ikke at man ikke finner noen i arbeid med disse diagnosene..Men nå vet vi ikke i hvilken grad dennen kvinnen er plaget, eller form for behandling eller medisinering..

Det var ett svar til den som mente at man er i stand til å jobbe uansett om man har den diagnosen,der er jeg uenig da jeg har vært der selv.

mente ikke hun til å ta seg til arbeid, men du er nok frisk til å hjelpe henne. eller generelt andre rundt henne, hvis de vil støtte. du leker litt smart, du.

Gjest Krizzy
Skrevet

Vet ikke om hun har krav på noe slags form for omsorgspenger eller hva det heter..

se her (beklager men jeg får aldri den der link knappen til å funke...) http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie

Siden hun selv allerede mottar en slags for ytelse så vet jeg ikke om det kan bli vanskelig..

Når moren bor i Cuba, så får hun ikke omsorgspenger. Samtidig, som du selv sier, hun mottar allerede en ytelse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

mente ikke hun til å ta seg til arbeid, men du er nok frisk til å hjelpe henne. eller generelt andre rundt henne, hvis de vil støtte. du leker litt smart, du.

Hæ? Mulig jeg er treig men den der skjønte jeg ikke.. jeg leker vel litt dum kanskje :P

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei det får da være grenser hva man skal få støtte til

Folk får jo rævva full av penger for å få unge når de studerer,så det hadde ikke forundra meg
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mente du at om en person er frisk nok til hjelpe f.eks sin mor som er syk så er man frisk nok til å ta seg en vanlig jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...