Gå til innhold

Soya- el havremelk,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, så har melketrollet slått til. Magen blåser seg opp og utslettene florerer så fort jeg tar meg en is, spiser pannekaker, grøt og annen mat med melk i.

Det er vanskelig å bare kutte ut melk helt (har jo barn som gjerne vil ha eks pannekaker og potetstappe) og i dag har man jo havre, soya og rismelk i butikkene.

Men så lurer jeg på, hvilke av disse egner seg til hva??

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Kommer an på. Soyamelk (usøtet) skal jo funke til mye, men det har jeg aldri prøvd.

Havremelk er genialt i pannekaker!

Rismelk duger til risgrøt, men jeg har aldri prøvd med f.eks soyamelk i stedet. Vanlig risgrøt er uansett best med vanlig melk.

Ellers bruker jeg søtet soyamelk som vanlig melk over frokostblandinger, i te o.l., og det fungerer glimrende. Å lage hvitsaus av søtet soyamelk fungerer derimot ikke, det har jeg prøvd... :ler:

Skrevet

Takk for svar. Ser at jeg fra nå av må ha flere melketyper i hus, lettmelk til ungene og soya/havre og rismelk til meg :) Får prøve meg litt frem og da er det godt å ha litt råd og tips å gå etter :)

Skrevet

Jeg bruker soyamelk til baking, og rismelk over frokostblanding, til potetmos og sauser :)

Grøt spiser jeg ikke, annet enn havregrøt som jeg lager med vann, så det vet jeg ikke hva som passer best, vil tro soyamelk :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Havremelk er vel den som er minst søt og som smaker minst? Det er ihvertfall den jeg stort sett er vokst opp med at brukes i matlaging. Rismelk er visstnok bedre å drikke. Soyamelken gir litt merkelig konsistens på ting, ettersom jeg kan huske. :)

Gjest Coarvi
Skrevet

Havremelk er vel den som er minst søt og som smaker minst? Det er ihvertfall den jeg stort sett er vokst opp med at brukes i matlaging. Rismelk er visstnok bedre å drikke. Soyamelken gir litt merkelig konsistens på ting, ettersom jeg kan huske. :)

Kommer vel helt an på personen, jeg syns soyamelk er det eneste som er mulig å drikke, rismelk og havremelk smaker helt pyton i min munn. Rismelk er altfot søtt, og havremelk smaker jo bare flytende havre, usj. Kan ikke si at den smaker minst (syns jeg da). Men godt mulig den fungerer best i matlaging generelt.

Så du TS må nok prøve deg fram og finne ut hva du liker best på smak, vi som drikker alternativ melk er såpass sære at vi neppe blir enige i hva som er best... ;) Det eneste jeg kan si er at det å kutte ut melk fra matlaging egentlig ikke er så ille, jeg syns ikke det er problematisk i det hele tatt å måtte bruke andre alternativer, nå når jeg er kjent med hva jeg liker og ikke liker. :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Det kommer godt med. Blir nok litt prøving men veldig greitt å ha litt tips i forkant. Drikke melk kommer jeg uansett ikke til å gjøre så det blir jo i matlagingen og da berører dette ungene også.

Dette er enda litt nytt for meg og i dag holdt jeg på å kjøpe milkshake,..godt jeg sto over ellers kunne jeg holdt meg innendørs langt fra folk i dagesvis *lol*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...