Gå til innhold

Sykepleierutdannelse


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Hørte at når en søker sykepleien, så ser de overhodet ikke hva man har gjort før!! Trodde de så på barn, tidligere yrkeserfaring etc. men neida. Alderspoeng får en visst. Poeng for å komme inn sist semester var på 46, hvordan regner en ut det?? En får 10 poeng for hver 4'er visst. Mine karakterer er ikke mye å skryte av. Noen som vet noe om dette så hadde jeg blitt evig takknemlig!! Har så lyst til å komme inn. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørte at når en søker sykepleien, så ser de overhodet ikke hva man har gjort før!! Trodde de så på barn, tidligere yrkeserfaring etc. men neida.

Det er vissnok sant.

Jeg er omsorgsarbeider i fra før av og har jobbet i mange år innenfor helse, men ett fagbrev og god yrkeserfaring hadde ingenting å si da jeg søkte på sykepleien. Neida, måtte skaffe meg generell studiekompetanse, først da ble jeg tatt opp i søkermassen.

Er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik om du har fagbrev og 5 års yrkeserfaring, kan du søke rett på høgskole/sykepleierutdanning og komme inn.

jeg er helsigvis ferdig sykepleier nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var en strek i regningen, har jo studiekompetansen, men karakterene er det så som så med, jaja, søker nå uansett jeg så får vi se hva som skjer. Heldig du som er ferdig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bente4; jeg lurer også på å søke sykepleien, er vel nesten garantert jobb etterpå ved en slik utdanning. Men kan ikke du fortelle litt om utdannelsen din, og praksis underveis om du gidder? :)

Jeg vet svært lite om dette. Er vel 3-årig? Og får man lønn underveis når man har praksis eller kan man feks. jobbe helgestillinger allerede første året? Og hva er lønna egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengene (skolepoeng fra vgs) regnes ut ved at man legger sammen alle sine karakterer, denne summen deles på antall karakterer, og ganges med 10. tilleggspoeng for alder og evt videreutdanning.

Skolen er treårig høyskoleutdannelse med mulighet for lån og stipend fra lånekassa. det er ikke betaling under utdanning, men endel praksisperioder ulønnet i utdanningen. Lett å få helgejobb mange steder.

Og lett å få jobb etter endt utdanning. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Poengene (skolepoeng fra vgs) regnes ut ved at man legger sammen alle sine karakterer, denne summen deles på antall karakterer, og ganges med 10. tilleggspoeng for alder og evt videreutdanning.

.

Ja, det trodde jeg også, men en venninne av meg hadde snakket med en på høyskolen i Haugesund, og der var det kun poeng karakterene fra generell studiekompetansen som telte, engelsk, historie, naturfag, norsk, samfunnsfag, matematikk. Og en firer ga 10 poeng..., alt annet var ikke med, bortsett at de la vekt om en hadde jobbet innen omsorg tidligere. Så nå er jeg like klok... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bente4; jeg lurer også på å søke sykepleien, er vel nesten garantert jobb etterpå ved en slik utdanning. Men kan ikke du fortelle litt om utdannelsen din, og praksis underveis om du gidder? :)

Jeg vet svært lite om dette. Er vel 3-årig? Og får man lønn underveis når man har praksis eller kan man feks. jobbe helgestillinger allerede første året? Og hva er lønna egentlig?

1 året: lærer du anatomi, fysiologo og biokjemi, mikrobiologi, hygiene, du lærer også medikamentregnig og grunnleggende sykepleie. Under dette året hadde jeg en praksisperiode på ca 10 uker og det var sykehjem. Endel eksamener både høst og vår.

2 året: bygger du på anatomien du har lært og læret om sykdommer (sykdomslære, farmakologi). Det er også psykologi i dette året.

Praksisene jeg har hatt på endre året er på sykehus: en praksis på høsten og en på våren. Da er du innom medisinsk avdeling og kirurgisk avdeling på sykehus. Eksamener her også

3 året: lærer du om helsepolitikk, alle pasientgrupper, hjemmetjenesten, psykisk utviklings hemmede, funksjonshemmede, pykisk helse osv. Du skriver også hovedoppgave og har endel eksamener. Praksisperiodene jeg hadde var på høst og vår, en i psykiatrien og en i hjemmetjenesten.

Alt dette kan variere fra skole til skole.

Du får ikke lønn i praksisperiodene dine. Du må/kan søke støtte fra lånekassen.

Er du sykepleier student får du garantert helgestillinger.

Når du er ferdig utdannet er grunnlønna til sykepleierne 250000,- Det er UTEN alle tilleggene du får ved å jobbe kveld, natt og helger. Så her er det penger å tjene :)

Men du må for alldel kreve lønn når du søker jobb, ellers får du aldri mer enn det grunnlønna er.

Sjekk også www.sykepleierforbundet.no

Håper dette gav deg nok svar, men spør gjerne mer og det er noe du lurer på :)

Klem fra Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

bente4 skriver over om masse småeksamener til alle tider!?!? jeg går 1 året nå, og vi har mye av de samme fagene hun nevnte,,, men skal ikke ha eksamen før til sommeren. skal kun ha en slags passeringstest i anatomi og en ferdighets"eksamen" i praktisk sykepleie(sengeoppreiing, hårvask,fotvask, og diverse andre sykepleieting) nå til jul!! men det varierer sikkert fra skole til skole det der:)) det er iallefall et veldig gøy studie, men veldig travelt. har gått i 2 mndr og har snart hatt 5 studiekrav, noen store og noen mindre.. men anyway!! man blir ikke arbeidsløs nei!! anbefaler det iallefall jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei Bente 4; tusen takk for opplysende svar. Men hva menes egentlig med å "kreve lønn" ? Hvordan "gjør" man det? :lol:

Superdumt spm men kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente 4; tusen takk for opplysende svar. Men hva menes egentlig med å "kreve lønn" ? Hvordan "gjør" man det? :lol:

Superdumt spm men kjekt å vite!

Ikke noe superdumt spørsmål...

Ring Norsk Sykepleierforbund, de har en "oppskrift" (på skolen fikk vi ett ark som heter: Hvordan kreve høyere lønn) for hvordan du skal kreve høyere lønn som sykepleier :)

Tlf. nr finner du på disse sidene

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bente4 skriver over om masse småeksamener til alle tider!?!? jeg går 1 året nå' date=' og vi har mye av de samme fagene hun nevnte,,, men skal ikke ha eksamen før til sommeren. skal kun ha en slags passeringstest i anatomi og en ferdighets"eksamen" i praktisk sykepleie(sengeoppreiing, hårvask,fotvask, og diverse andre sykepleieting) nå til jul!! men det varierer sikkert fra skole til skole det der:)) det er iallefall et veldig gøy studie, men veldig travelt. har gått i 2 mndr og har snart hatt 5 studiekrav, noen store og noen mindre.. men anyway!! man blir ikke arbeidsløs nei!! anbefaler det iallefall jeg..[/quote']

Som sagt så er studiene veldig forskjellige, eller var iallefall. Nå er det kommet nytt karaktersystem også, vet ikke om tester, eksamener og pensum er annerledes... Jeg hadde forsåvidt disse passeringstestene i praktisk sykepleie i 1 klasse :)

Lykke til fremtidige sykepleiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Moren min på 55 søkte sammen med meg for moro skyld, og hun kom inn på grunnlag av erfaring.(barn f.eks)

Jobben hennes har ikke noe med sykepleieryrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er faktisk slik at man kan komme inn på noe som heter realkompetanse i disse dager. Det er opp til hver skole å bestemme hva slags erfaring som godkjennes som realkompetanse. Her jeg går kommer man inn med 5 års relevant erfaring ift. sykepleieryrket, og inntil 2 år kan erstattes av relevant utdanning.

Ta kontakt med den skolen du er interessert i og spør hva slags krav de stiller til å få godkjent realkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg går siste året på sykepleien!

Og må bare si en får IKKE 10 poeng for hver firer!

Du tar alle karakterene du har og + sammen og deler på antallet og etter det x med 10. Evt. tilleggspoeng + på etterpå!

Og det er mulig å komme inn på realkompetanse kvoten!

Og jeg må bare presisere at "løpet" til de forskjelligw skolene varierer, ikke alle som feks har legemiddelhåndtering i første året!

Lykke til!

Er iallefall et spennende og krevende yrke!

Og det er bare lurt å jobbe litt ved siden av studiene! Lærer mye i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og må bare si en får IKKE 10 poeng for hver firer!

Den informasjonen fikk jeg da jeg ringte Høskolen Stord Haugesund :oops: Har heller aldri hørt om det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...