Gå til innhold

Burde man tilate at mennesker i et moderne samfunn tror på en oppdiktet Gud ?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ville det ikke vært bedre om alle innså at det ikke finnes noen Gud. Og få dem til og slutte og lure seg selv ?

Gjest Vampen
Skrevet

Å nekte noen å tro eller mene det de vil er ihvertfall ikke kjennetegnet på et moderne samfunn jeg vil være en del av.

Skrevet

Ville det ikke vært bedre om alle innså at det ikke finnes noen Gud. Og få dem til og slutte og lure seg selv ?

OK.

Og du skal få til dette med et forbud mot gudstro?

Kan du ikke forby mennesker å være drittsekker samtidig, og forøvrig må de bare være snille. Da blir det masse hygge + kos. :)

Men ellers enig, +2 til totalitære strukturer som definerer sannheter.

Skrevet

Ja, det bør tillates, men ikke aktivt legges til rette for det.

La oss si at jeg fant ut at jeg ville tro på Tor eller Odin, starte en kirke for dette og kreve statlig støtte. Er det ok, ville du latt dine skattepenger gå til dette? Sett at jeg ville søkt meg til offentlige verv og opplevd at jeg ikke hadde fått jobben til tross for at jeg er kvalifisert, kan jeg da hevde meg forskjellsbehandlet? Marginalisert?

Setter man én tro opp mot en annen så skal det jo ikke mye til for å se absurditeten i dette. Hvorfor skal dette være så vanskelig?

Skrevet

Burde, bør og gjør.

Skrevet

Å nekte noen å tro eller mene det de vil er ihvertfall ikke kjennetegnet på et moderne samfunn jeg vil være en del av.

Enig i denne. Det TS beskriver er et form for meningsdiktatur som jeg ikke anser som tegn på et moderne samfunn.

Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke nekte folk å tro på det de vil. Ikke er det praktisk gjennomførbart, og etisk sett er det rimelig på trynet.

Det man derimot kan gjøre er å tilrettelegge for et samfunn hvor rasjonell tankegang og vitenskap er integrerte deler av hverdagen. Få kritisk tenking inn så tidlig som mulig i skolen, oppfordre til gode, saklige debatter i media, gjør ulike typer informasjon lett tilgjengelig etc. I det lange løp tror jeg slike tiltak vil være langt mer effektive siden de faktisk vil gi en mer opplyst og utdannet befolkning. Forbud vil ikke skape annet enn sinne, og det kan jeg ikke vil gjøre annet enn å fungere mot sin hensikt. Heller et samfunn med valgfrihet hvor det går an å diskutere slike saker i offentlighet, enn et samfunn hvor all religion skjer i det skjulte fritatt for enhver kritikk og forsøk på rasjonalisering.

Skrevet

Sånt må folk finne ut av selv. Og det er ikke en farbar vei etisk å sensurere folks tro.

Gjest Trajan
Skrevet

Burde, bør og gjør.

Gjør vi det ?

Skrevet

Jeg bare simpelthen ELSKER DET når folk henger seg selv på den måten TS gjør her.

Skulle dette være en åpen demonstrasjon på rasjonell tankegang?

Når du først er igang, kan du vel innføre et forbud mot at politikere lyver, tyver stjeler, sex utenfor ekteskapet og dumme folk? Hva er det du egentlig prøver på? Stoppe vannflommen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når du først er igang, kan du vel innføre et forbud mot at tyver stjeler,

Stjeling er allerede forbudt.

Skrevet

Stjeling er allerede forbudt.

Men er det seg selv de lurer, de som stjeler?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Burde man tillate skrivefeil i et moderne samfunn, hvor barna får grunnskole?

Men tilbake til spørsmålet ditt. Det er nettopp pga vårt moderne samfunn at mennesker kan fritt velge hva de ønsker å tro på. Det har ikke alltid vært slik.

Skrevet

Og hvordan vet du at det bare er oppdiktet?

Tror ikke på Gud i den forstand jeg heller. Men er åpen for muligheten at jeg kan ta feil. Går ihvertfall ikke rundt og rakker ned på folk fordi jeg mener de har misforstått hele greia.

Skrevet

Og hvordan vet du at det bare er oppdiktet?

Tror ikke på Gud i den forstand jeg heller. Men er åpen for muligheten at jeg kan ta feil. Går ihvertfall ikke rundt og rakker ned på folk fordi jeg mener de har misforstått hele greia.

Hvordan vet du at julenissen er oppdiktet?

Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes både bøker og filmer om mennesker som prøver å overbevise andre om at julenissen finnes... Da må han vel være ekte.

Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

Tankepoliti er jo noe av det skumleste vi kan bli utsatt for i fremtiden. Har du ikke sett nok sci-fi til å vite det? Har du ikke sett Minority Report med Tom Cruise? :gjeiper:

Endret av Hard Ride
Skrevet

Det finnes både bøker og filmer om mennesker som prøver å overbevise andre om at julenissen finnes... Da må han vel være ekte.

Ja, hvordan skal det ellers forklares hvordan grøten som settes ut på låven forsvinner, eller julegavene kommer. Altså, noen gaver blir jo kjøpt og betalt, men vi må jo være åpne for at ikke alle gavene blir det.

Skrevet

Hvordan vet du at julenissen er oppdiktet?

Hæ?? Hva mener du? Oppdiktet?

Da er det nok du som ikke er snill nok for jeg får ihvertfall gaver hver jul.

Skrevet

I et moderne samfunn forventer jeg at man får lov til å tro på hva man vil, for ellers vil jeg ikke kalle det et moderne samfunn. At noen ikke tror på Gud, er ikke dermed sagt at de er mer moderne enn de som faktisk tror på Gud. Det å få lov til å velge dette selv, er vel det som man faktisk kan kalle for et moderne samfunn. Ellers går man tilbake til der samfunnet skal bestemme hva vi får og ikke får, og hvor skal det stoppe egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...