Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Dette er tingene jeg plages med: -Sover mye, legger meg i senga mellom 22.30 og 23.30 hver kveld i uka, men sover ofte et par timer på sofaen først. I uka står jeg opp 07.30. I helga legger jeg meg noenlunde til samme tid som i uka, men kan uten problemer sove 12 timer i helga. Sovner også da ofte på sofaen. -Er veldig ofte trøtt på dagen. Føler meg aldri uthvilt og gjesper mye. -Er ved noen anledninger sovnet mens jeg har skrevet på dataen. -Har ganske høy og ujevn puls. -Blir fort andpusten ved fysisk aktivitet og blir veldig tørr i halsen under trening. -Er veldig varm hver eneste natt. -Kan veksle mellom å være varm og kald på dagen. -Har vansker med å gå ned i vekt, klarer bare 2-300 g i uka hvis jeg er heldig. -Våkner periodevis med kramper i leggene om natten. -Samboeren min sier jeg ligger ganske urolig om natten og har også rykninger. -Snorker innimellom, men ikke hver natt. -Har mye slim i halsen, samtidig som det virker som jeg har en klump i halsen. -Kan være ganske hissig og bli fort sint uten grunn. -Mindre sexlyst enn før. -Kan gå flere dager mellom hver gang jeg er skikkelig på do. Og varierer veldig om det er hardt eller løst. -Glemmer noen ganger hva jeg har sagt rett etter jeg sier det. Og leter ofte etter riktig ord. -Er veldig mye stiv i nakken/skuldrene.
Gjest Blubberella Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Dette høres ut som meg! Jeg lurer også på hva som feiler meg, og lurer på om det kan være noe med stoffskiftet... *Venter i spenning på kloke svar*
imeria Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Kanskje du har en utmattelsessykdom? Ei venninne av meg har det, men jeg husker ikke helt hva slags symptomer som gjelder. Men, uansett, du bør gå til legen og høre med h*n. Da får du nok svar
stjernekyss Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 (endret) - Slutt å sove på sofaen før du legger deg. Ingen unntak. - Spis skikkelig, få hjelp fra ernæringsfysiolog hvis du ikke vet hva skikkelig er. - Tren regelmessig. Simsalabim... Endret 30. juli 2010 av stjernekyss
Gjest Trådstarter Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Dette høres ut som meg! Jeg lurer også på hva som feiler meg, og lurer på om det kan være noe med stoffskiftet... *Venter i spenning på kloke svar* Har vært inne på tanken med stoffskiftet selv også.
Gjest Trådstarter Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 - Slutt å sove på sofaen før du legger deg. Ingen unntak. - Spis skikkelig, få hjelp fra ernæringsfysiolog hvis du ikke vet hva skikkelig er. - Tren regelmessig. Simsalabim... Tror du ikke jeg har prøvd dette? Men det er ikke så lett å ikke sovne da jeg sitter på dataen rundt 18.30 på kvelden og titter på ting og rett og slett bare sovner.
Gjest fiffi Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 Har du blodmangel/anemi, eventuelt lavt jerninnhold i blodet? Noe av det du skriver kan være symptomer på det. Synes du skal bestille deg en legetime og vise han den listen.
Gjest Trådstarter Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 Har du blodmangel/anemi, eventuelt lavt jerninnhold i blodet? Noe av det du skriver kan være symptomer på det. Synes du skal bestille deg en legetime og vise han den listen. Jeg skal bestille meg time til mandag. Jeg både håper de finner noe og at det bare er noen vitamin/mineral mangler.
stjernekyss Skrevet 30. juli 2010 #9 Skrevet 30. juli 2010 Tror du ikke jeg har prøvd dette? Men det er ikke så lett å ikke sovne da jeg sitter på dataen rundt 18.30 på kvelden og titter på ting og rett og slett bare sovner. Gjør noe mer meningsfullt med livet ditt etter 18.30, slik at du holder deg våken. Og nei, jeg tror ikke du har prøvd disse tingene konsekvent og i kombinasjon over en lengre periode.
Gjest Trådstarter Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 Gjør noe mer meningsfullt med livet ditt etter 18.30, slik at du holder deg våken. Og nei, jeg tror ikke du har prøvd disse tingene konsekvent og i kombinasjon over en lengre periode. Du viser en utrolig liten evne til å forsøke å sette deg inn i andres situasjon! Jeg har skikkelig problemer med at jeg ikke føler meg opplagt, er sliten og føler meg i rævva form! Og denne tilstanden jeg er i kommer ikke av at jeg har sitti på rompa i sofaen hele livet. Jeg har alltid vært aktiv og trent flere ganger i uka, men nå er det veldig tungt å komme seg ut å trene. Jeg takker for alle tips, men jeg føler kanskje at du mener jeg bare er lat. Noe jeg faktisk skulle ønske det var, for da hadde det bare vært å ta seg selv i nakken, men det har jeg forsøkt
Gjest Noevik Skrevet 31. juli 2010 #11 Skrevet 31. juli 2010 Dette er tingene jeg plages med: -Sover mye, legger meg i senga mellom 22.30 og 23.30 hver kveld i uka, men sover ofte et par timer på sofaen først. I uka står jeg opp 07.30. I helga legger jeg meg noenlunde til samme tid som i uka, men kan uten problemer sove 12 timer i helga. Sovner også da ofte på sofaen. -Er veldig ofte trøtt på dagen. Føler meg aldri uthvilt og gjesper mye. -Er ved noen anledninger sovnet mens jeg har skrevet på dataen. -Har ganske høy og ujevn puls. -Blir fort andpusten ved fysisk aktivitet og blir veldig tørr i halsen under trening. -Er veldig varm hver eneste natt. -Kan veksle mellom å være varm og kald på dagen. -Har vansker med å gå ned i vekt, klarer bare 2-300 g i uka hvis jeg er heldig. -Våkner periodevis med kramper i leggene om natten. -Samboeren min sier jeg ligger ganske urolig om natten og har også rykninger. -Snorker innimellom, men ikke hver natt. -Har mye slim i halsen, samtidig som det virker som jeg har en klump i halsen. -Kan være ganske hissig og bli fort sint uten grunn. -Mindre sexlyst enn før. -Kan gå flere dager mellom hver gang jeg er skikkelig på do. Og varierer veldig om det er hardt eller løst. -Glemmer noen ganger hva jeg har sagt rett etter jeg sier det. Og leter ofte etter riktig ord. -Er veldig mye stiv i nakken/skuldrene. Ubevisst depresjon og angst? kan medføre de underligste fysiske plager. Jernmangel? For lavt stoffskifte? Tror neppe noen kan gi en diagnose på et forum, kom deg til legen.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2010 #12 Skrevet 31. juli 2010 Hvordan er kostholdet ditt? Hvor ofte spiser du? Hvor mye spiser du? Jeg kjenner en som pådro seg narkolepsi pga at hun levde på cola light og en og annen frukt av og til. Jevnt kosthold har mye å si. Det er bra du skal til lege å få sjekket deg. Det er viktig å slå fast / avskrive sykdommer. Dersom prøver og lignende ikke viser noe unormalt, be om henvisning til en søvnspesialist. Jeg kjenner en som ikke visste om sine søvnproblemer (altså bortsett fra symptomene). Vedkommende har fått et nytt liv etter at det ble konstatert behov for tilførsel av oksygen om natten (det var pustestopp gjennom hele natten som ødela søvnkvaliteten).
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #13 Skrevet 31. juli 2010 Høres ut som stoffskiftet. Ville tatt meg en tur til legen snarest.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #14 Skrevet 31. juli 2010 Har dette vart lenge, eller er det noe som plutselig har kommet? Det du skriver stemmer veldig med symptomene mine da jeg ble gravid (hadde vanlige regelmessige mensblødninger, eneste symptomene jeg merket var det du skriver i listen din).
Gjest Trådstarter Skrevet 31. juli 2010 #15 Skrevet 31. juli 2010 Hvordan er kostholdet ditt? Hvor ofte spiser du? Hvor mye spiser du? Jeg kjenner en som pådro seg narkolepsi pga at hun levde på cola light og en og annen frukt av og til. Jevnt kosthold har mye å si. Det er bra du skal til lege å få sjekket deg. Det er viktig å slå fast / avskrive sykdommer. Dersom prøver og lignende ikke viser noe unormalt, be om henvisning til en søvnspesialist. Jeg kjenner en som ikke visste om sine søvnproblemer (altså bortsett fra symptomene). Vedkommende har fått et nytt liv etter at det ble konstatert behov for tilførsel av oksygen om natten (det var pustestopp gjennom hele natten som ødela søvnkvaliteten). Jeg spiser ofte egg på brødskive/knekkebrød til frokost. To knekkebrød/brødskiver med pålegg til lunsj. Rett i koppen til mellommåltid. Kjøtt (rødt og hvit) eller fisk med grønnsaker/salat til middag. Til kvelds er det enten rester etter middag eller yoghurt. Takk for tipset ang søvnspesialist. Skal be om henvisning til det hvis alle prøver er normale
Gjest Trådstarter Skrevet 31. juli 2010 #17 Skrevet 31. juli 2010 Har dette vart lenge, eller er det noe som plutselig har kommet? Det du skriver stemmer veldig med symptomene mine da jeg ble gravid (hadde vanlige regelmessige mensblødninger, eneste symptomene jeg merket var det du skriver i listen din). Jeg har hatt det over såpass lang tid at jeg vet at jeg ikke er gravid. Men takk for tips
Gjest vest Skrevet 31. juli 2010 #18 Skrevet 31. juli 2010 Jeg hadde ME i fem år. Er ved hjelp av Lightning Process blitt frisk Mange av symptomene du beskriver, minner veldig om dette. Dessverre er det mange som ikke forstår hvor slitsomt dette kan være, da man jo utad ser frisk ut. (De dagene man virkelig er elendig er det jo bare de aller nærmeste som ser en...). Problemet er at slike symptom kan være tegn på forskjellige diagnoser, bl.a stoffskifteproblemer. Jeg vil anbefale deg å oppsøke lege for å komme igang med utredning. Jeg ble utredet i ett år før jeg endelig fikk diagnosen. Jeg håper jo virkelig for din del at du ikke har ME, det kan jo være så enkelt som vitamin- eller jernmangel? Uansett er det forferdelig å gå og være så trett og sliten hele tiden. Derfor er det greit å finne ut av hva dette kan skyldes. Lykke til
Gjest Trådstarter Skrevet 31. juli 2010 #19 Skrevet 31. juli 2010 Jeg hadde ME i fem år. Er ved hjelp av Lightning Process blitt frisk Mange av symptomene du beskriver, minner veldig om dette. Dessverre er det mange som ikke forstår hvor slitsomt dette kan være, da man jo utad ser frisk ut. (De dagene man virkelig er elendig er det jo bare de aller nærmeste som ser en...). Problemet er at slike symptom kan være tegn på forskjellige diagnoser, bl.a stoffskifteproblemer. Jeg vil anbefale deg å oppsøke lege for å komme igang med utredning. Jeg ble utredet i ett år før jeg endelig fikk diagnosen. Jeg håper jo virkelig for din del at du ikke har ME, det kan jo være så enkelt som vitamin- eller jernmangel? Uansett er det forferdelig å gå og være så trett og sliten hele tiden. Derfor er det greit å finne ut av hva dette kan skyldes. Lykke til Takk for svar Jeg håper inderlig ikke, og tror ikke det er ME. Min kjære samboer hadde ME og ble også frisk med LP! Jeg skal bestille time til mandag, så da begynner jeg hvertfall å skal finne ut noe! Og hvis du skulle vise seg å være ME ( ) så veit jeg hvertfall at da skal jeg på LP! Uansett hva det er så håper jeg hvertfall legen finner ut noe, for slik det er nå er veldig slitsomt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå