Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gabriela
Skrevet

Skal flytte pga studier til en annen landsdel nå til høsten. Har ordnet med adresseendring til posten, men lurte på om det er vanlig å endre i folkeregisteret også? Tenkte mest på fastlege osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur det er ganske vanleg å ikkje bytte adresse i Folkeregisteret så lenge ein er student.

Det er jo ofte slik at du flytter ein del som student, og då er det greitt å sleppe å endre det i Folkeregisteret for kvar gong. Alle som sender "viktige" brev (bank, lånekasse, skatteetaten), sender det til folkeregistrert adresse.

I tillegg vil ofte foreldra sin innboforsikring gjelde for deg på din studieadresse, så lenge du har same folkeregistrerte adresse som dei! (Sjekk forsikringsvilkåra ;))

Skrevet

Fastlege kan du forresten velge fritt, uavhengig av din folkeregistrerte adresse!

Så du kan godt bytte til ein fastlege på studiestaden uansett. :)

(Det einaste er at når du endrer adresse i Folkeregister, får du eit ekstra bytte av fastlege. Utanom det, kan du bytte 2 gonger i året.)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke endre folkeregistrert adresse. Du kan endre den adressen du vil Lånekassen, banken din ol. skal sende brev til uten å endre det i Folkeregisteret. Fastlege velger du hvor du vil uavhengig av hvor du bor.

Skal du bo lenge på studiestedet, kan det være greit å endre mtp. at du da får stemme i bostedskommunen din ved kommune- og stortingsvalg.

Skrevet

Hei, lurer litt på det samme så spørr her jeg.

Når jeg søkte om stipend fra Lånekassen måtte jeg skrive adr. til foreldrene mine siden jeg bodde der da, og hadde ikke funnet ett sted å bo enda. Men nå har jeg funnet en hybel der jeg skal gå på skole, holder det å endre adr. inne på lånekassens hjemmesider for å få borteboerstipend, eller må jeg endre det andre steder å? Må jeg skrive skriftlig til lånekassen at jeg har endret addresse?

Skrevet

Dette skriv Lånekassen:

Slik melder du frå om flytting

Slik kan du melde fra til Lånekassen om du bor hjemme eller borte

•Logg inn på Dine sider og send oss en e-post med flyttedato og ny adresse

•Send oss et brev der du oppgir flyttedato og ny adresse

Slik kan du IKKE melde fra til Lånekassen om du bor hjemme eller borte

•Per telefon

•På vanlig e-post

•Endre postadressen din inne på Dine sider

(Bra at du gjør dette, men det regnes ikke som melding om ny bosituasjon)

•Endring av adresse i Folkeregisteret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...