Kara W Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Både jeg og mannen er glade i å lage mat, og prøver gjerne nye oppskrifter, men er utrolig dårlige når det kommer til tilbehøret. Middag består som regel av noe kjøtt, en passende saus og enten pasta, ris eller poteter. Hvor kan jeg finne inspirasjon til godt tilbehør? Trenger ikke å være noe veldig avansert. Vi bare aner ikke hva å gjøre med grønnsaker, bortsett fra å koke dem (noe ingen av oss er glad i, så da lar vi heller være )
rosaprosa Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Hva med noe wokede grønnsaker ved siden av poteter/ris/pasta? Feks squash, aubergine, paprika, løk, minimais... Det dere liker! Og sopp stekt i fløte er jo knallgodt som litt ekstra helgekos.
Nelly Pelly Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 - I stede for poteter, ris ol, så prøv dere frem med couscous, bulgur ol. - Wok grønnsaker (og evt bland sammen med couscous). Stek de gjerne sammen med litt hvitløk og chilli. Salt og pepper. - Kok brokkoli og mos den sammen med litt creme fraiche, salt og pepper. - lag en wok med f.eks kylling og en ferdigpose med woksaus (hvis dere ikke vil prøve på å lage selv). - Mix sammen en salat og ha ved siden av. - Stek biff el. kyllingstrimler sammen med løk, paprika, mais og brune bønner på boks. Ha i tacokrydder. Rull dette inn i tortillalefser, topp med ost og 5-10min i ovnen på 225grader. Server med rømme, salsa og guacamole (mos sammen avocado, sitronsaft, salt, pepper, litt hvitløk, rødløk og evt tomater og litt rømme). - Ovnstek poteter, løk og andre rotgrønnsaker med litt olje, salt, pepper og evt urter/krydder. Evt se litt på diverse oppskriftsider eller blogger på nettet
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Pleier dere ikke å ha grønnsaker til middag?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Pleier dere ikke å ha grønnsaker til middag? Det samme sier jeg. Jeg vil anbefale å slutte å tenke på grønnsaker som tilbehør og kjøtt som "det som er til middag". Begynn i stedet med grønnsakene - ekstra enkelt nå om sommeren når det er så mye som er friskt og bra. Feks: - Er det fin brokkoli på butikken, kan dere lage pasta med brokkoli, chili og ansjos. - Fin blomkål = blomkålsuppe, kanskje med sprøstekt bacon og krutonger. - Fin fennikel kan ovnsbakes med litt hvitvin, hvitløk og frisk timian, kanskje noen cherrytomater også, og så kan man ha fisk til, evt kylling. - Fin purre kan bli en pai med eggestand. - Fine auberginer kan kombineres med lam, feks salat av grillet aubergine og mynte til lammekoteletter, kanskje med noen granateplefrø. Eller man kan lage moussaka. Ellers kan rotgrønnsaker av alle slag ovnsbakes med olivenolje, urter og gjerne litt balsamico. Godt til så mangt. Man kan også lage kremede puréer av rotgrønnsaker (feks gulrotpuré, jordskokkpuré, sellerirotpuré etc). Fantastisk tilbehør til kjøtt og fisk. Og ertepuré (av frosne erter) er godt til fisk. Halve ovnsbakte tomater (bruk lav varme og lang tid, pluss litt olivenolje og urter på) er også svært anvendelig.
Gjest Pucifer Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Vi er kjempeglad i wok som tilbehør. Da putter jeg oppi vannkastanjer, rødløk, chili, purre, vårløk, erter, hvitløk. (ikke noe glad i mais og sopp, og sambo hater brokkoli og blomkål, så det hender jeg lager dette ved siden av igjen) Dette kan jeg da ha ved siden av det meste av kjøtt, og også om jeg har annet tilbehør i tillegg som ris, pommes, poteter etc. Andre ganger har jeg rotgrønnsaker. Koker aldri grønnsakene da jeg hater smaken av kokte Så jeg steker det eller har det i en ildfast form og inn i ovnen. Kan også ha andre ting over grønnsakene i ovnen, som til eksempel fløte...man kan legge kjøtt over og la det steke sammen etc.
tineline Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 Godt til fisk og svinekjøtt: Fennikel skivet og dampet i 1 cm appelsinjuice i gryte sammen med litt skivet løk og et hvitløksfedd. Tar 5 minutter. Godt til rødt kjøtt: Rødløkskompott av 1-2 skivet rødløk, stekes langsomt i panne/jerngryte til den er blank og litt karamellisert. Ha i litt sukker og gjerne litt balsamicoeddik mot slutten, la det koke inn og server. Ha også gjerne noen bløtte rosiner oppi. Dette er snadder til biff og stek! Godt til alt, og også alene med f.eks. ris eller couscous (da gjerne med en boks kidneybønner i): Enkel ratatouille: 1 løk 1-2 hvitløksfedd 1-2 gulrot 1/2 squash 1/2-1 aubergine 1 paprika 1-2 bokser tomater Fres hakket løk og hvitløk i olivenolje til blank. Ha i gulrot, aubergine og squash, alle i skiver, og paprika i biter. Stek under omrøring i ett minutt. Tilsett tomatboks, og vann hvis retten er for tynn (ha gjerne vann rett i den tomme tomatboksen, så får du med alle tomatrestene). La koke 5-10 minutter til grønnsakene er møre. Blir enda bedre av litt trekke-/hviletid. Smak til med salt og pepper, og dryss gjerne med krydderurter som basilikum, timian etc. Server med litt extra virgin olivenolje på. Denne kan med fordel lages som stor porsjon og fryses ned i små bokser.
Kara W Skrevet 1. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2010 Pleier dere ikke å ha grønnsaker til middag? Nei, det var liksom derfor jeg startet denne tråden. Hadde du noen forslag å komme med? Takk for gode forslag. Skal prøve å både woke og ovnssteke grønnsaker fremover. Og litt krydder på dem gjør det helt sikkert mer spennende Skal straks undersøke hva vi har som kan brukes til middagen ikveld.
BlackBerry Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Soppstuing Stekt mais, bare rett fra boksen i panna, med litt smør og salt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå