Gå til innhold

Miss, Ms, Mrs...


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Såvidt jeg vet, så muntlig sier mann "Miss Hansen" eller "Missis Hansen" ahvengig av sivilstand, men skriftlig brukes både Miss, Ms og Mrs. Jeg skjønner ikke forskjellen på Ms og Mrs! Generelt så er jeg ganske forvirret over hvilket ord som har med gift/ugift å gjøre og hvilken forkortelse som står på hva. Oppklaring takk!

Mennene har det så mye enklere, de er liksom bare Mr uansett sivilstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg tror Ms blir brukt mest i offentlig sammenheng, der kjønn er relevant,, og miss/mrs blir brukt der sivilstand er relevant (hovedsaklig i privat sammenheng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tror Ms blir brukt mest i offentlig sammenheng, der kjønn er relevant,, og miss/mrs blir brukt der sivilstand er relevant (hovedsaklig i privat sammenheng)

Det var ikke svar på trådstarters spørsmål...

Ms er ugift kvinne, Mrs er gift kvinne.

Ms blir ofte brukt som en samlebetegnelse i offisiell sammenheng der kjønn er relevant, mens det blir skilt på ms og mrs i sammenhenger der sivilstand er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det var ikke svar på trådstarters spørsmål...

Ms er ugift kvinne, Mrs er gift kvinne.

Ms blir ofte brukt som en samlebetegnelse i offisiell sammenheng der kjønn er relevant, mens det blir skilt på ms og mrs i sammenhenger der sivilstand er relevant.

Dette stemmer vel ikke helt. Miss blir brukt om ugift kvinne, mrs om gift kvinne. Ms kan brukes om begge som et nøytral alternativ.

Ms: a title used before the surname or full name of any woman regardless of her marital status (a neutral alternative to Mrs or Miss):

http://oxforddictionaries.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ms skal forøvrig, ifølge min engelsk-fødte engelsklærer, utales "mizz", altså med en mer stemt s-lyd enn "miss". Så man skal, teoretisk sett, kunne bruke det også muntlig.

"Ms" skal i utgangspunktet brukes når du ønsker å tiltale en kvinne på en høflig måte (der du normalt ville brukt "Mr" på en mann) men ikke vet hennes sivilstand. Typisk; jobbsøknader, flybilletter, reservasjoner, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss er en ugift, ofte ung kvinne.

Mrs er alltid gift - evt enke.

Ms brukes skriftlig når man ikke vet sivilstanden til kvinnen. F.eks. bruker flyselskaper vanligvis Ms. Men enkelte kvinner foretrekker også å bli kalt Ms, f.eks. hvis de er litt oppi åra, og ikke er gift. Jeg kjenner to lesbiske damer i England, de er begge ca 40 år gamle. Den ene bruker fortsatt Miss, mens den andre konsekvent bruker Ms. Hvis man er skilt, er det også vanlig å bruke Ms.

Så det er ofte hva man foretrekker selv også. Men både Miss og Mrs bør godkjenne å bli tiltalt som Ms, siden det ikke er så lett å vite om man er gift eller ikke.

Reglene over gjelder i UK. Nedover i Europa kan andre regler gjelde - f.eks. sier de nok oftere Mrs i Tyskland og Sveits når de snakker engelsk, selv om de ikke vet om kvinnen de tiltaler er gift eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ms brukes også av kvinner som ikke ønsker å opplyse om sin sivilstand, så man kan altså både være gift eller ugift og bli kalt Ms. Selv er jeg en Ms her i UK; er gift, men liker ikke å bli kalt Mrs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...